Waarvoor gebruik ik AI-toepassingen?

Gepubliceerd op 05/06/2024 in Gouden tips van…

Artificiële intelligentie of AI is zonder twijfel de opkomende technologie van dit moment. Maar waarvoor wordt het precies gebruikt en wat kan jij er zelf mee doen? We gieten de belangrijkste AI-toepassingen in een handig overzicht per sector.

Waarvoor gebruik ik AI-toepassingen?

Als computers zelf kunnen analyseren, redeneren en beslissingen nemen, dan zijn de mogelijkheden van die technologie bijna eindeloos. Er zijn dan ook talloze AI-toepassingen in ontwikkeling, waarvan sommigen al heel erg op punt staan en anderen nog in hun kinderschoenen. Ook zijn verschillende sectoren volop op zoek naar de beste toepassingen van artificiële intelligentie in hun sector.

AI in de gezondheidszorg

Artificiële intelligentie kan momenteel al patronen in kankercellen herkennen, waardoor kanker sneller opgespoord kan worden. Het kan ook röntgenfoto’s analyseren en problemen herkennen op de beelden. Zo ondersteunt AI dokters en chirurgen om menselijke inschattingsfouten te beperken. Daarnaast gebruiken onderzoekers de snelle rekenkracht en het analyseringsvermorgen van AI om enorme hoeveelheden gegevens over de volksgezondheid te analyseren en daaruit patronen te herkennen. Op basis daarvan gaan de onderzoekers dan aan de slag. AI-programma’s kunnen bijvoorbeeld sneller afleiden wanneer een noodoproep om een hartaanval gaat dan de menselijke dispatcher. Daardoor kan er ook sneller gehandeld worden.


AI in de media

Een meer omstreden domein waarin Ai ingezet wordt, is de journalistiek. The Washington Post gebruikt een eigen ontwikkeld computersysteem Heliograf om nieuwsberichten te schrijven over sport, misdaad of verkiezingen. De tool vertrekt vanuit sjablonen die door de journalisten opgesteld zijn en vult die in met data. Daarna worden ze automatisch gepubliceerd. Momenteel gaat het om vrij eenvoudige nieuwsberichten die puur op data gebaseerd zijn, want van journalisten verwachten we als maatschappij toch nog steeds een kritische blik.


AI in marketing

In de wereld van reclame is AI grondig ingeburgerd, al beseffen we dat niet altijd. Op basis van ons surfgedrag, krijgen we gepersonaliseerde reclame te zien. Dat gaat niet alleen over reclame voor zaken die we ook effectief online gekocht hebben of waarin we interesse toonden, maar met behulp van AI krijgen we ook zaken te zien die ons zouden kunnen interesseren.

Een algoritme analyseert de data van jouw surfgedrag en trekt daar conclusies uit om aanbevelingen te doen. Ook apps zoals Spotify en Netflix maken hier gebruik van. Op basis van jouw kijk- en luistergedrag proberen ze te voorspellen welke liedjes, podcasts, series en films jij ook leuk zou kunnen vinden.

Nog een toepassing van AI die we ondertussen al gewend zijn, is de chatbot als klantendienst. Veel websites gebruiken een chatbot om vragen van bezoekers te beantwoorden. Die analyseert jouw vraag en beslist welk antwoord hij daarop zou kunnen geven. Om dat te doen, moet de chatbot je taal kunnen begrijpen en ook in dezelfde taal antwoorden.


AI-toepassingen om te communiceren

Juist omdat AI in staat is om een taal te begrijpen, heeft de technologie ook heel wat handige toepassingen op het vlak van communicatie. Er zijn verschillende tools waarmee je teksten kan laten opstellen, verbeteren of vertalen. Ook tekst omzetten naar audio of omgekeerd of naar beelden, is een optie. Je kan zelfs vragen om een bepaalde toon aan te nemen of een stijl te hanteren.


AI in het verkeer

Navigatie-apps zoals Waze maken gebruik van ‘big data’, namelijk een massa gegevens van automobilisten, om de beste route voor jou te vinden. Door die data te analyseren kunnen de apps een nauwkeurig beeld schetsen van de verkeerssituatie en zo voorspellingen maken.

Maar ook zelfrijdende auto’s, zoals die van Google of Tesla, maken gebruik van AI-technologie. Ze analyseren live en razendsnel heel wat data uit de omgeving van de wagen om vervolgens beslissingen te nemen. Wagens kunnen zo ‘kijken’ naar de weg.


AI om fraude te voorkomen

Wist je dat jouw mailbox ook AI gebruikt om spam tegen te houden? Op basis van verschillende kenmerken, markeert je provider een bericht als spam. Glipt er toch eentje door de mazen van het net? Dan doe je er goed aan de mail zelf als spam te markeren, want zo leer je de AI-toepassing om ongewenste mails nog beter te herkennen.

En ook banken gebruiken AI om frauduleuze transacties tegen te gaan. Door heel wat transactiedata te vergelijken en jouw aankoopgedrag en uitgavepatronen te analyseren, merkt AI-technologie sneller wanneer er iets niet pluis is. Ze sturen dan een melding naar je bank, die jou op hun beurt waarschuwt en vraagt om de transactie te bevestigen.


AI in technologie en domotica

Ondertussen verschenen al de eerste smartphones met artificiële intelligentie op de markt. Daarmee maak je voortaan professionele foto’s dankzij AI. Van gezichtsherkenning tot fotobewerking, de mogelijkheden zijn eindeloos. Ook zijn er ondertussen verschillende smartphones met Google Lens-ondersteuning: richt de camera op een bezienswaardigheid, plant of boek, en de Google Assistant vertelt je er meer over.

De slimme spraakgestuurde assistenten Siri, Google en Cortana zijn ook voorbeelden van AI. Zij leren hoe ze je stem moeten herkennen, begrijpen de taal die je spreekt en wat je van hen wil. Vervolgens voeren zij de taak uit of beslissen ze wat het juiste antwoord is op je vraag. Virtuele assistenten verwerken met AI een gigantische hoeveelheid data van een groot aantal bronnen en leren constant bij.

Ook vele domoticasystemen maken gebruik van AI. Ze leren je gedragspatronen herkennen, combineren dat met de nodige data en trekken daar conclusies uit. Zo weet je slimme thermostaat bijvoorbeeld dat jij rond 18 uur thuiskomt van je werk, dat het buiten 6°C is en dat jij graag hebt dat de woonkamer een aangename temperatuur van 20 °C heeft. Daarom slaat de verwarming automatisch aan om 17 uur. Je domotica kan ondertussen zelfs de gordijnen sluiten als het buiten al donker is en de verlichting aandoen.


Om optimaal gebruik te maken van verschillende AI-toepassingen, heb je natuurlijk een degelijke internetverbinding nodig. Dan zit je helemaal goed met het Flex-pack! Dit pakket biedt je een onbeperkte internetverbinding thuis, een mobiel abonnement naar keuze en toegang tot 80 tv-zenders én de Pickx-applicatie.

Ontdek Flex nu meteen!

Sophie

Het web en apps, dat zijn m’n grootste passies. Yep, ik hoor ook bij de FOMO-club. Je zal me dus nooit zonder m’n smartphone zien! #friends #family #travels #web #popculture #graphicdesign #art #fun

Andere artikels van Sophie