Starten als freelancer: dit moet je weten
Gepubliceerd op 24/08/2022 in Start Like A Pro
Ben je klaar om de sprong te wagen en je huidige job vaarwel te zeggen voor een leven als zelfstandige? Wil je elke dag je eigen baas zijn? Dan helpen we je graag op weg met deze 9 stappen om te starten als freelancer. Welke praktische zaken moet je in orde brengen, waar begin je en waaraan moet je denken? Ontdek het hier.
1. Een goed idee en een plan
Je eigen zaak starten, begint met een goed idee en een plan van aanpak. Bekijk waar je in uitblinkt, wat je graag doet en waardoor je gepassioneerd bent. Ga vervolgens na of daar een markt voor is en of je er ook daadwerkelijk je brood mee kan verdienen. Hoewel het altijd mooi is als je van je hobby je beroep kan maken, moet je ook wel zeker zijn dat iemand ook de waarde van jouw product of dienst inziet.
Organiseer dus een marktonderzoek voor je start als zelfstandige en ga op zoek naar wat je concurrenten zoal doen. Vervolgens bekijk je het financiële plaatje van jouw onderneming. Welke kosten zal je moeten maken, hoeveel werkuren wil je spenderen en wat moet jouw product of dienst dan kosten aan de klant. Twijfel je over jouw idee? Dan kan je je altijd laten bijstaan om een degelijk businessplan op te stellen.
2. Hoofd- of bijberoep?
Wil je meteen de sprong wagen naar zelfstandige in hoofdberoep? Of speel je liever nog wat op safe en combineer je je huidige (halftijdse) job met je activiteiten als freelancer in bijberoep? Kijk dan zeker goed na welke regels veranderen met jouw nieuwe statuut, bijvoorbeeld op het vlak van uitkeringen, zwangerschapsverlof etc. Ook zijn er bepaalde regels over het aantal uren dat je nog moet werken in hoofdberoep als loontrekkende of ambtenaar als je kiest om zelfstandige in bijberoep te worden.
Met Business Flex heb je meteen internet en telefonie op maat van jouw zaak.
3. Je ondernemingsnummer aanvragen
Bij het starten als freelancer moet je je ondernemingsvorm bepalen. De meeste freelancers starten een eenmanzaak, maar je kan eventueel ook kiezen voor een vennootschap. Elke vorm heeft zo zijn voor- en nadelen, maar bij een vennootschap heb je een groter startkapitaal nodig. Voor heel wat freelancers is dat niet nodig en is een eenmanszaak, of zelfstandige zonder personeel, dus interessanter.
Vervolgens ga je bij een ondernemingsloket langs om je onderneming te registreren in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Daarbij moet je ook de vestigingsplaats van je zaak opgeven. Dat kan een kantoor zijn, je thuisadres of een postbus.
4. Een btw-nummer aanvragen
De meeste ondernemingen zijn btw-plichtig, maar dat is sterk afhankelijk van hoeveel jij schat te gaan verdienen en wat je gaat verkopen. Als je btw-plichtig bent, moet je naast een ondernemingsnummer ook een btw-nummer aanvragen en activeren en een btw-boekhouding voeren. Jouw boekhouder neemt dat normaal gezien voor zijn rekening.
5. Aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds
Als zelfstandige moet je zelf voor je sociale bijdragen en pensioen instaan. Dat doe je door je aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds voor je met je activiteiten als zelfstandige aan de slag gaat. Het sociaal verzekeringsfonds berekent jouw sociale bijdragen op basis van je inkomen. Als je net start, betaal je vaak de minimumbijdrage. Door deze bijdragen te betalen, bouw je sociale rechten op, zoals het recht op bepaalde tegemoetkomingen tijdens ziekte, arbeidsongeschiktheid of zwangerschap.
Ook je latere pensioen is gebaseerd op het bedrag van jouw gestorte sociale bijdragen tijdens je loopbaan. Geef ook aan je ziekenfonds door dat jouw statuut verandert, zo brengen zij de nodige aanpassingen in orde.
6. Open een professionele rekening
Voor jouw nieuwe zaak open je een aparte professionele rekening van waaruit je al je inkomende facturen gaat betalen en waarop je klanten het bedrag van je uitgaande facturen kunnen storten. Als freelancer heb je een zakelijke zichtrekening nodig bij een Belgische bank om je privé- en beroepstransacties gescheiden te houden.
7. Een boekhouder vinden
Een van de meest gestelde vragen bij het starten als freelancer is ‘waar vind ik een goede boekhouder’. Hoewel je de boekhouding zelf mag doen, is dat niet echt aan te raden. Een goede boekhouder verdient zichzelf terug. Hij is een expert in het vakgebied en blijft op de hoogte van de laatste nieuwe regels die op jou van toepassing zijn.
Ga dus langs bij een aantal boekhoudkantoren in je buurt voor een kennismakingsgesprek, informeer of zij ervaring hebben met jouw sector en ga na of er een klik is. Vaak is het ook interessant om de mening te vragen van bevriende freelancers.
8. Wat met belastingen?
Het is altijd enorm lastig om als zelfstandige in te schatten hoeveel belastingen je zal moeten betalen op je inkomsten. Pas nadat je een jaar aan de slag bent, kan je namelijk de definitieve balans opmaken. Jouw boekhouder brengt je aangifte in orde en zal je laten weten wat de uitkomst is. Als zelfstandige heb je meer tijd om je aangifte in orde te brengen dan als particulier. Houd echter steeds voldoende geld opzij om niet voor onaangename verassingen te staan.
9. Waar vind ik opdrachten of klanten om te starten als freelancer?
Zo, alle praktische beslommeringen zijn achter de rug, tijd voor het echte werk. Je kan nu beginnen met het zoeken van opdrachten en het werven van klanten. Verkoop je diensten, dan zijn er tal van platforms waarop freelancers werken, zoals bijvoorbeeld Upwork, Fiverr, Jellow ou Freelancer.be.
Ook mond-aan-mondreclame of aanbevelingen via e-mail werken doorgaans erg goed. Verkoop je producten, dan is het belangrijk om te focussen op je marketing en je webshop of fysieke winkel. Verdiep je in de basisprincipelen van marketing en zorg dat je aanwezig bent op verschillende online kanalen en social media. Veel succes!
Met Business Flex stel je een pack samen op maat van je zaak en voeg je dus enkel de producten toe die je echt nodig hebt. Met de inbegrepen exclusieve klantenservice geniet je van een vlotte, persoonlijke en professionele service: stel je vraag slechts 1 keer, een expert zorgt voor de verdere opvolging. We bezorgen je ook een professioneel e-mail adres. Zelfs tv op al je schermen is inbegrepen, met ruim 80 zenders en toegang tot de Proximus Pickx-app.
Start Like A Pro
Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!