Online kleinhandelaars: vijf tips om van start te gaan
Gepubliceerd op 15/07/2022 in Tech, tips & tricks
Ben je kleinhandelaar? Internet is alomtegenwoordig en dat biedt mooie kansen. Zichtbaar zijn en goed online communiceren is echter geen sinecure. We geven je vijf belangrijke tips en tools om je op weg te helpen.
1. E-commerce voor iedereen?
Digitale aanwezigheid betekent vaak online verkoop. En laat die nu juist in de lift zitten: volgens een beroepsorganisatie telt ons land nu 56 642 webwinkels, 17,5% meer dan in 2020. Zit je zaak ook op internet? Of overweeg je de sprong te wagen? Een online aanvulling op je fysieke winkel kan je veel voordelen opleveren. Het komt er dus op aan te weten of je een echte webwinkel nodig hebt of gewoon een webpagina om de mensen naar je winkel te leiden. Waar draai je de meeste omzet?
2. E-mailmarketing: de juiste boodschap aan je klanten
In een steeds meer geconnecteerde samenleving blijft e-mail een krachtig communicatiemiddel. Je kunt er bijvoorbeeld potentiële klanten mee inlichten over je promoties of er de relaties met bestaande klanten mee onderhouden. Het belangrijkste is dat je communicatie altijd goed afgestemd is. Prospectie, herlancering, tijdelijke acties ... Bepaal altijd eerst het doel dat je met je e-mail wilt bereiken vooraleer je je doelgroep afbakent. Zo verhoog je je open rate.
3. Toon je locatie met SEO
Wil je klanten naar je winkel lokken? Google kan je in dit geval op twee manieren helpen. Toon eerst en vooral je bereikbaarheid aan de hand van een Google My Business-profiel, dat het adres en de openingsuren van je winkel weergeeft. Vergroot vervolgens je zichtbaarheid met SEO door zoektermen op je webpagina's te plaatsen die het best aansluiten bij de termen die je potentiële klanten gebruiken. Een tip: concentreer je op lokale referentiëring om mensen uit je regio aan te trekken (bijvoorbeeld 'modewinkel in Antwerpen' of 'biowinkel in Luik').
4. Ontwikkel een persoonlijke relatie met je klanten
Om met je klanten te communiceren, kun je minder en minder om de sociale media heen. Ze stellen je in staat om snel informatie, promoties, foto's en video's te delen met een maximumaantal mensen of zelfs om evenementen te creëren. Idealiter is de inhoud zo gevarieerd mogelijk. Hoewel Facebook waarschijnlijk het meest wordt gebruikt, is de invloed van Instagram ook niet min. De grootste troef? Het creëren van een community waarbinnen de leden hun ervaring met je merk delen. Als die positief is, kun je je geen betere reclame indenken.
5. Personaliseer je communicatie
Hoe krijg je de juiste inhoud op het juiste moment bij de juiste persoon? Dit lukt het best met gerichte reclame of de sociale media. Op Facebook bijvoorbeeld kun je een advertentie voor een specifieke groep gebruikers publiceren om zo je publiek gemakkelijker te bereiken. Wil je gericht reclame maken, dan kun je met Adwords een campagne opzetten die gebruikers te zien krijgen wanneer ze specifieke zoektermen invoeren. Je kunt met relevante zoektermen (SEM of Search Engine Marketing) zelfs op een specifiek publiek of een specifieke regio mikken.
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf waarvan je zeer tevreden kan zijn?
Business Booster helpt onze klanten om hun bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht hun sector of ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Verder staat er ook steeds een digitale adviseur klaar om al jouw vragen te beantwoorden en bieden we je een domeinnaam, een professioneel e-mailadres en hosting op onze Proximus-servers.
Katleen
Efficiënt zijn, da’s mijn dada. Verwacht je aan concrete tips, apps en diensten die het je gemakkelijk maken!