Een ondernemingsnummer aanvragen: zo doe je dat

Gepubliceerd op 06/04/2022 in Tech, tips & tricks

Heb jij een geweldig idee om een eigen zaak te starten? Dan is de eerste stap het aanvragen van je ondernemingsnummer. Maar wat is dat precies, waarvoor dient het en hoe vraag je het aan? Je leest het allemaal hier.

Een ondernemingsnummer aanvragen: zo doe je dat

Wat is een ondernemingsnummer?

Een ondernemingsnummer is het unieke identificatienummer van jouw bedrijf. Het bestaat uit 10 cijfers en je moet het verplicht vermelden op alle officiële documenten van je zaak en op je website. Met behulp van je handelsnummer kunnen handelspartners, btw-instanties en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid gegevens over jouw bedrijf opvragen via de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Dat is de centrale databank met alle gegevens van Belgische ondernemingen.


Wanneer heb ik een ondernemingsnummer nodig?

Als zelfstandige in België heb je altijd een ondernemingsnummer nodig, ook in bijberoep of als student-ondernemer. Ook beoefenaars van vrije, intellectuele en dienstverlenende beroepen, zoals artsen, advocaten en boekhouders, moeten zich inschrijven in een ondernemingsloket en een ondernemingsnummer aanvragen.


Wat kost een ondernemingsnummer?

Een zaak inschrijven bij een ondernemingsloket kost geld. In 2022 betaal je € 92,50 voor je inschrijving, maar dat bedrag wordt regelmatig geïndexeerd. Alle latere aanpassingen (inschrijving bijkomende vestiging, adreswijzigingen, schrapping, etc.) kosten ook elke keer weer € 92,50.


Hoe kan ik een ondernemingsnummer aanvragen?

Om je zaak officieel in te schrijven, kan je terecht bij een erkend ondernemingsloket. Er zijn verschillende ondernemingsloketten met vestigingen over heel België zodat er zeker een in jouw buurt is. Als je een eenmanszaak opstart, doet het ondernemingsloket al het werk in jouw plaats. Richt je echter een vennootschap op, dan zorgt de griffie van de ondernemingsrechtbank waar je de oprichtingsakte hebt neergelegd voor de inschrijving. Daarna moet je wel nog langs het ondernemingsloket om je gegevens in de KBO aan te vullen. Om je zaak in te schrijven, moet je volgende informatie verstrekken aan het ondernemingsloket:

  1. Welke activiteiten je wil uitoefenen met je zaak
  2. Je vestigingsadres
  3. De handelsbenaming van je onderneming
  4. Het bankrekeningnummer van je zaak
  5. Eventueel wie in je zaak bedrijfsbeheer en beroepskennis aantoont

Omschrijf je verschillende activiteiten meteen zo ruim mogelijk bij de eerste inschrijving. Zo vermijd je extra kosten voor aanpassingen achteraf.


Wat is het verschil tussen een ondernemingsnummer en een btw-nummer?

De termen btw-nummer en ondernemingsnummer worden vaak door elkaar gebruikt. Ze lijken dan ook erg op elkaar. De nummers zijn namelijk identiek, maar dan met “BTW BE” ervoor. Je hebt echter enkel een geldig btw-nummer als je onderneming geactiveerd is bij de btw-administratie. Dat is verplicht als jouw onderneming btw-plichtig is, anders kan je geen btw innen bij je klanten. Je btw-nummer moet ook altijd op al jouw facturen staan.


Wanneer heb ik een btw-nummer nodig?

De meeste ondernemingen zijn btw-plichtig, maar je kan dit altijd navragen bij je boekhouder. Als je zaak btw-plichtig is, moet je een btw-nummer aanvragen voor je start met je activiteiten. Meestal regelt het ondernemingsloket dit gelijktijdig met de aanvraag van je ondernemingsnummer. Soms kan je je btw-nummer ook al op voorhand krijgen, als je bijvoorbeeld eerst investeringen moet doen om te kunnen starten.

Zonder btw-nummer geniet je namelijk niet van btw-aftrek op je aankopen voor de zaak. Heb je nog geen nummer ontvangen, dan kan je “btw-nummer in aanvraag” laten vermelden op de facturen van je leveranciers. Voor sommige leveranciers is dat echter niet mogelijk, bijvoorbeeld als hun digitale systeem dit niet toelaat.


Met je ondernemingsnummer op zak ben je klaar om de sprong te wagen als zelfstandige. Maar heb je ook al eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf? Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities. Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Contacteer een digital advisor

Ontdek Business Booster

En dat is niet alles: je geniet van veilige hosting op de Belgische Proximus-servers, je krijgt een eigen domeinnaam en een professioneel e-mailadres en we geven er een Google MyBusiness-pagina en -account bovenop!

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business