Digitale tools voor de perfecte marketingstrategie

Gepubliceerd op 09/02/2021 in Start Like A Pro

Je hebt een eigen zaak opgestart? Dan hoop je toch ook dat je onderneming snel groeit? Hiervoor heb je een goede marketingstrategie nodig. Je wil bijvoorbeeld dat zoveel mogelijk potentiële klanten je zaak via online kanalen leren kennen. Gelukkig bestaan er digitale marketingtools die je hierbij een handje helpen. In deze blog leggen we uit hoe je met de hulp van deze tools stap voor stap de ideale strategie voor je zaak uitstippelt.

Digitale tools voor de perfecte marketingstrategie

Het zijn geweldige tijden om een zaak te starten. Dankzij het internet heb je meteen toegang tot een enorme vijver aan toekomstige klanten. Maar die online wereld is ook een jungle waar de wet van de sterkste geldt. Je hebt dus simpelweg een slimmere strategie nodig dan de concurrentie. Hoe begin je hieraan?

Er zijn ongetwijfeld duizenden dingen die je aandacht als zaakvoerder vragen en bijgevolg is je tijd erg kostbaar. Toch mag je die marketingstrategie niet zomaar negeren. Met de hulp van online marketingtools zorg je ervoor dat jouw zaak digitaal sterk staat. Hieronder leggen we uit hoe je in acht stappen je zaak tot bij een online publiek brengt en deze bezoekers vervolgens in trouwe klanten omzet.


1. Maak een doeltreffende website

Voor we het over echte digitale marketingtools kunnen hebben, moet je natuurlijk over een sterke website beschikken. Dat is misschien wel je grootste wapen om een goede strategie te kunnen uitwerken. Zowat alle tools in dit lijstje zullen klanten uiteindelijk naar je website leiden. Daar moeten ze dus alle informatie gemakkelijk kunnen vinden. Het is een soort digitale etalage waarmee je hen overtuigt om jouw zaak te leren kennen.

Zorg in elk geval dat je homepagina duidelijk maakt wat je zaak doet en wat je belangrijkste producten of diensten zijn. Geïnteresseerde klanten moeten ook vlot contact kunnen opnemen, dus zet ook je gegevens op een duidelijk zichtbare plaats. Je site moet verder regelmatig een update krijgen, zodat klanten zien dat je zaak volop in beweging is en ze misschien vaker een kijkje moeten komen nemen.

Is het mogelijk om bepaalde artikelen online te verkopen? Dan loont het zeker om ook een webshop aan je website te hangen. In deze blog leggen we uit hoe je dit doet. En heb je al eens aan een blog gedacht? Dat is de ideale manier om je expertise aan klanten te laten blijken. Lezers van je blog zullen ook meer geneigd zijn om je website te bezoeken en klant te worden. Ontdek hier nog meer redenen waarom jouw zaak een eigen blog nodig heeft.

En die website? Daar hoef jij je geen zorgen over te maken. Je website is zo belangrijk dat je dit beter uitbesteedt en op de ervaring van een expert vertrouwt. Die investering zal zich echt heel snel terugbetalen. Reken bijvoorbeeld op Bizz Online voor een doeltreffende en responsieve website. Een toegewijde digitale adviseur staat elke werkdag voor je klaar.


2. Vergroot je zichtbaarheid op de sociale media

We kunnen er niet meer omheen: de sociale media zijn een onmiskenbaar onderdeel van ons dagelijkse leven geworden. Zowat al je klanten zijn actief op Facebook of een ander platform, dus moet je hen langs deze weg zeker proberen bereiken. Bovendien hebben de sociale media een eigenschap waar jouw zaak gretig gebruik van moet maken: je kunt je berichten op een specifieke doelgroep richten.

Ook als je betaalde advertenties koopt, spendeer je dus geen geld aan reclame voor mensen die toch niet geïnteresseerd zijn en ga je er gegarandeerd meer klanten aan overhouden. Over Facebook Ads hebben we overigens ook een interessante blog die je stap voor stap uitlegt hoe je doeltreffende advertenties maakt.

Vergeet zeker niet dat er meer sociale mediaplatformen dan Facebook bestaan. Ook andere kanalen kunnen belangrijke marketingtools voor jouw zaak zijn. Zeker als je klanten op die platformen erg actief zijn. Bijvoorbeeld, als vrouwelijke klanten je doelgroep vormen, dan kan een strategie op Pinterest je zaak een flinke boost geven. Vrouwen vormen immers een absolute meerderheid onder de gebruikers van dat medium. Voor een jonge doelgroep zijn kanalen zoals TikTok en Snapchat dan weer interessant. En denk zeker ook aan Instagram, een van de populairste platformen van de laatste jaren.

Dat klinkt als een tijdrovende bezigheid, want al die kanalen moet je natuurlijk ook beheren. Gelukkig bestaan ook daar handige tools voor die het mogelijk maken om al je berichten vanaf hetzelfde platform te beheren. Zo kan je dus perfect een campagne op Facebook, Instagram en LinkedIn lanceren zonder dat je telkens op de website of app van het bewuste medium moet inloggen. Hootsuite is een goed voorbeeld van zo’n sociale mediatool, maar er zijn er nog veel meer en uiteraard hebben ze elk hun eigen voordelen. Hier hebben we de belangrijkste tools alvast voor je verzameld.

Lanceer je zaak als een pro dankzij ons aanbod voor Starters.

Dat interesseert me!


3. Stuur een nieuwsbrief naar je klanten

Een nieuwsbrief klinkt door de opmars van de sociale media misschien wat ouderwets, maar het is nog altijd een van de meest doeltreffende marketingtools om klanten te bereiken. Vooral je trouwe klanten dan, want via een nieuwsbrief kan je hen op de hoogte houden van nieuwe producten, services of promoties die hen interesseren. Tevreden klanten zullen dankzij die nieuwsbrief ook regelmatig naar je website terugkeren. Maak in je communicatie met klanten dus voldoende reclame voor je nieuwsbrief.

Natuurlijk mag je niet overdrijven met het uitsturen van nieuwsbrieven, want dan dreig je al gauw in de spambox van ontvangers te belanden. Of misschien schrijven ze zich wel uit? Gebruik je nieuwsbrief dus op een verstandige manier en kies best ook voor een professionele tool, zodat je boodschap bij klanten een goede indruk maakt. Hier geven we een overzicht van handige tools om je eerste nieuwsbrief uit te sturen.


4. Zoek nieuwe klanten via Google

De sociale media hebben we al genoemd, maar één website is nog groter dan Facebook. Zo is Google wellicht de best bezochte site ter wereld. Mensen gebruiken de zoekmachine om een antwoord op vragen te vinden of om snel naar een bepaalde website te surfen. Een goede website is geoptimaliseerd voor SEO en zal automatisch bovenaan in de zoekresultaten verschijnen, maar je kunt het lot ook een duwtje in de rug geven.

Google AdsNieuw venster maakt het mogelijk om een mooie positie te kopen wanneer mensen bepaalde zoektermen gebruiken. Het grootste voordeel is het feit dat je advertentie enkel getoond wordt aan mensen die een vraag hebben waarvoor jouw site misschien de oplossing kan bieden. Ze zullen dus sneller geïnteresseerd zijn en naar je website doorklikken. Je kiest zelf hoeveel je uitgeeft aan advertenties via Google en kunt campagnes ook gemakkelijk stopzetten. Een marketingtool waar je dus zeker mee moet experimenteren.


5. Doe een beroep op influencers

Sociale mediaplatformen zijn voor sommige surfers een bron van inkomsten geworden. Ze hebben zoveel fans vergaard dat ze voor bedrijven een interessante manier vormen om een breed publiek te bereiken. De volgers van een succesvolle influencer zijn een hechte community en vormen vaak ook een specifieke doelgroep die voor jouw zaak interessant kan zijn. Een Instagram-gebruiker die bijvoorbeeld regelmatig berichten over fitness post, zou nuttig kunnen zijn voor een bedrijf dat sportartikelen verdeelt.

Naast Instagram zijn ook YouTube en TikTok twee kanalen waar je veel influencers terugvindt. Je kunt dus met zo’n influencer samenwerken en hem/haar foto’s en video’s met jouw producten laten maken. Hoe vind je de juiste persoon voor je merk? Tegenwoordig zijn sociale media big business geworden, waardoor influencers zich zelfs via platformen verzamelen. TribeNieuw venster is een goed voorbeeld van een kanaal om campagnes te lanceren. Influencers zullen je vervolgens voorstellen doen om tegen betaling berichten te maken.

Helaas zijn dit soort marketingtools niet goedkoop, dus kan je ook gewoon zelf de sociale media afschuimen om influencers te vinden. Het is bovendien altijd beter om een lokale influencer te zoeken die zichzelf met je merk kan identificeren.


6. Analyseer je resultaten met Google Analytics

Marketingcampagnes kosten geld, dus wil je weten of je strategie doeltreffend genoeg is. Veel marketingtools bieden rapporten om de resultaten te analyseren. Maar er bestaan ook tools die je diepgaande informatie over het succes van je campagnes bezorgen. Voor je website is Google Analytics bijvoorbeeld erg handig. Daarmee zie je wie je bezoekers zijn en welke pagina’s hen het meest interesseren. Zo kan je meteen bijsturen waar nodig.

Een klein overzichtje van nuttige informatie die Google Analytics je bezorgt:

  • Waar komen je klanten vandaan? De sociale media, Google, je nieuwsbrief, … Zo zien je dus in één oogopslag waar je strategie het meest doeltreffend is.
  • Waar zoeken de bezoekers van je site naar?
  • Naar welke pagina’s van je website klikken bezoekers door? En hoe lang blijven ze op je site?
  • Hoeveel bezoekers zet je om in klanten?

En dan zijn we het belangrijkste voordeel nog bijna vergeten: Google Analytics is gratis! Lees deze blog als je meer wil weten over Google Analytics.


7. Zorg dat je klanten terugkeren

Tevreden klanten komen vaak terug naar je zaak en digitale marketingtools helpen je om ervoor te zorgen dat je nog meer trouwe klanten krijgt. Er bestaan zelfs tools waarmee je een volledig getrouwheidsprogramma uitwerkt. AdelyaNieuw venster is hier een voorbeeld van. Zo kan je trouwe klanten belonen met punten of een geschenk aanbieden aan iedereen die je zaak bij nieuwe klanten introduceert. Ook geschenkbonnen behoren tot de mogelijkheden.

Besef hoe dan ook dat je zelden vanzelf trouwe klanten krijgt. Ook hier zit een doordachte strategie achter. In deze blog vind je nog meer tips.


8. Leer nog efficiënter met digitale marketingtools werken

Tot slot nog een tip die voor iedere ondernemer essentieel is: je bent nooit te oud om te leren. Integendeel zelfs, we moeten onszelf voortdurend blijven verbeteren om de nieuwste technologie onder de knie te krijgen. Het is dus altijd een goed idee om korte bijscholingen te volgen, zodat je begrijpt hoe je je zaak beter in de markt kunt zetten.

Het Digitaal Atelier van GoogleNieuw venster biedt bijvoorbeeld heel wat interessante webinars aan. Een paar voorbeelden van cursussen die je via dit kanaal kunt volgen:

  • Hoe het gedrag van surfers analyseren om te begrijpen wat ze zoeken.
  • Hoe gebruikers een duwtje in de rug geven om je zaak online te vinden.
  • Hoe je activiteiten naar het buitenland uitbreiden.

De opleidingen van Google zijn gratis, maar beperk je zeker niet enkel tot deze bijscholingen. Andere interessante kanalen zijn Facebook BlueprintNieuw venster, LyndaNieuw venster en SkillshareNieuw venster. Sommige cursussen zijn natuurlijk wel betalend.


Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro