Hoe gebruik je Facebook Ads voor je zaak?
Gepubliceerd op 17/07/2020 in Tech, tips & tricks
Facebook is nog altijd het grootste sociale netwerk ter wereld en dus is dit een belangrijk kanaal voor je zaak om te adverteren. Zowat iedereen heeft tegenwoordig een account op Facebook en de advertentietools van de site maken het mogelijk om je boodschap tot een specifiek doelpubliek te richten. Maar hoe gebruik je Facebook ads precies?
Sociale media zijn uitgelezen platformen om te adverteren. Het maakt niet uit hoe groot je bedrijf is of hoeveel je budget bedraagt. In tegenstelling tot dure reclamecampagnes heb je met bijvoorbeeld Facebook Ads de mogelijkheid om je advertenties bij klanten te brengen die echt in je aanbieding geïnteresseerd zijn. Dat zorgt dus voor een win-winsituatie: je moet minder geld investeren omdat je je boodschap tot een kleiner publiek richt, en tegelijkertijd stijgt je zogenaamde conversieratio aangezien mensen sneller tot een aankoop of actie overgaan.
Vooral op Facebook heb je veel kans om het gewenste publiek te bereiken. Het wispelturige algoritme van de netwerksite heeft marketeers dan wel al vaak kopzorgen gegeven, maar het potentieel blijft enorm als je het goed aanpakt. Daarom leggen we hieronder uit hoe je via Business Manager Facebook Ads aanmaakt.
1. Bepaal wat je met je Facebook Ads wil bereiken
Als je wil adverteren, is het een goed idee om een account voor je zaak aan te maken via Facebook Business Manager. Ga je naar Facebook Ads, dan klik je op ‘advertentie maken’ om een nieuwe campagne te starten. Vervolgens krijg je de vraag om een objectief te selecteren. Hier bepaal je wat je met je advertentie zou willen bereiken:
- Merkbekendheid: introduceer je zaak bij een nieuw publiek.
- Bereik: laat je advertentie aan zoveel mogelijk mensen uit je publiek zien.
- Verkeer: stuur meer mensen naar je website, je app of een conversatie via Messenger.
- Betrokkenheid: verhoog de interactie in de vorm van ‘vind ik leuks’ en reacties op evenementen of aanbiedingen.
- Appinstallaties: zorg dat meer gebruikers je app installeren.
- Videoweergaven: laat meer mensen je video-content bekijken.
- Leads genereren: zoek nieuwe prospecten en verzamel leads zoals e-mailadressen van mensen die in je merk geïnteresseerd kunnen zijn.
- Berichten: zorg dat meer mensen chatberichten naar je zaak sturen.
- Conversies: zet een groter aantal klanten aan om een bepaalde actie te ondernemen, zoals zich inschrijven voor een nieuwsbrief of een product bestellen.
- Verkopen uit catalogus: maak advertenties die automatisch producten uit je aanbod aan specifieke doelgroepen weergeven.
- Winkelverkeer: toon advertenties aan klanten in de buurt, zodat ze naar je fysieke winkel komen.
Hoeveel kosten Facebook Ads? Dat hangt grotendeels af van wat je precies wil bereiken. Je denkt dus best goed na over je objectief. Wil je overgaan tot conversie (zoals het verkopen van je artikelen), dan kan je per actie betalen. Als je vooral verkeer en views wil genereren, dan zal Facebook je de geleverde impressies aanrekenen. Uiteraard bepaal je zelf op voorhand hoeveel geld je maximaal wil uitgeven. Daar komen we later nog op terug.
2. Geef je campagne een naam
Om je campagne te beheren, is het belangrijk dat je er een herkenbare naam aan geeft. Je hebt hier ook de optie om een A/B splittest te starten. Dat maakt het mogelijk om een advertentie eerst bij een beperkt aantal mensen te testen voor je er een groot publiek mee wil bereiken. Als je dit niet wil, laat je deze functie gewoon uitstaan. Hetzelfde geldt voor de optie ‘budgetoptimalisatie’, die vooral nuttig is als je meerdere advertentiesets gebruikt.
Indien je al een advertentieaccount hebt, moet je nu inloggen als je dat nog niet gedaan had. Ben je nieuw op Facebook ads? Dan maak je nu een nieuwe account aan. Facebook zal je vragen om een paar belangrijke gegevens in te vullen (land, munteenheid, tijdzone).
3. Kies je doelpubliek
Dit is uiteraard een essentiële stap als je doeltreffend wil adverteren. Eerst geef je de advertentie zelf een titel en vervolgens ga je bepalen welke pagina gepromoot moet worden. Daarna kies je wie het doelpubliek van je advertentie is. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om je advertentie te tonen aan willekeurige mensen of aan mensen die in het verleden al eens met je merk in contact zijn geweest.
Selecteer vervolgens de locatie, de leeftijd, het geslacht en de taal van potentiële klanten die je via Facebook Ads wil bereiken. Hou intussen een oogje op de indicator die weergeeft hoe groot je doelpubliek is. Zolang dit te breed is, kan je best blijven specifiëren. Aan de andere kant wil je natuurlijk ook nog altijd voldoende mensen kunnen bereiken.
Facebook zal je ook een schatting tonen van het aantal ‘vind ik leuks’ die de advertentie je zal opleveren. Onthoud dat dit geen garantie is. Naarmate je meer advertenties op Facebook lanceert, zal die schatting wel veel accurater worden.
Hoe gedetailleerder je doelgroep, des te groter de kans dat je waar voor je geld zult krijgen. Daarom heb je ook de mogelijkheid om bepaalde mensen op basis van hun woonplaats of interesses uit te sluiten. Zo kan je advertentie bijvoorbeeld gericht zijn op ouders, maar wil je ze niet tonen aan ouders van tienerkinderen. Dat is handig als je iets aanbiedt dat vooral geschikt is voor de allerkleinsten.
Tot slot kan je overwegen om de advertentie niet te tonen aan mensen die de Facebook-pagina van je zaak leuk vinden. Zij krijgen je berichten immers al te zien en dus kan je je geld beter in nieuwe klanten steken. Of je doet net het omgekeerde: als je een nieuw product aanbiedt, zullen je bestaande fans misschien meer geneigd zijn om het te kopen.
4. Bepaal waar je Facebook Ads getoond worden
Voor wie geen ervaring met Facebook ads heeft, is het een goed idee om advertenties automatisch te laten plaatsen. Voor jouw zaak zal dit wellicht de beste resultaten opleveren. Meer ervaren marketeers kunnen ook hier met de knoppen spelen om de resultaten te optimaliseren. Zo heb je bijvoorbeeld de keuze om je advertentie op bepaalde toestellen (mobiel, desktop) of platformen (Facebook, Instagram) te tonen. Het is zelfs mogelijk om een onderscheid te maken tussen Android- en iOS-gebruikers.
5. Selecteer je budget en plan je advertentie
Nu moet je kiezen hoeveel geld je met je advertentie maximaal wil uitgeven. Uiteraard zal Facebook niet zomaar je kredietkaart plunderen, maar netjes binnen het door jouw gekozen budget blijven. Je hebt ook de keuze tussen een dagelijks budget en een bedrag dat verspreid over de hele campagne mag worden uitgegeven. Op basis van je behoeften kan je echt heel gedetailleerd bepalen hoe je geld gespendeerd wordt.
Vervolgens selecteer je de periode waarbinnen je advertentie getoond wordt. Zo kan je bijvoorbeeld vragen om je boodschap tussen bepaalde tijdstippen niet te tonen. En je kunt ook lang op voorhand berichten plannen die in de toekomst moeten verschijnen.
6. Zet je advertentie online
We zijn aan de laatste stap gekomen voor je advertentie aan potentiële klanten kan worden getoond. Je moet enkel nog het format van je boodschap kiezen. De mogelijkheden hangen af van het objectief dat je helemaal in het begin hebt vastgelegd.
Het aanbod varieert van individuele foto’s en video’s tot een carrousel met beelden of een slideshow. Facebook Ads kunnen zich richten op het verzamelen van leads of juist heel dynamisch zijn. Of wil je een gerichte advertentie voor Messenger of de Stories van gebruikers? Hier heb jij het laatste woord.
Ziezo, je bent helemaal klaar om je advertentie op je publiek los te laten. Neem nog even de tijd om naar de preview te kijken en klik op ‘bevestigen’ wanneer je tevreden bent. Wist je trouwens dat Facebook for Business gratis online trainingen aanbiedt om met Facebook Ads te leren werken? Hier ontdek je daar meer over!
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?
Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
En dat is niet alles: we bezorgen je ook een domeinnaam, een professioneel e-mailadres, en een Google MyBusiness-pagina om beter te scoren in de zoekresultaten van Google.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s