8 redenen om een professionele website te laten maken door een expert

Gepubliceerd op 07/01/2022 in Start Like A Pro

Een goede professionele website laten maken: het zorgt ervoor dat potentiële klanten je vlot kunnen vinden en bereiken. Iets dat eens zo belangrijk is bij het opstarten van jouw bedrijf. Er bestaan genoeg tools om zelf een gratis website in elkaar te knutselen. Toch valt het aan te raden om professionele pagina’s door een expert te laten maken. Natuurlijk is dit een hap uit je budget als starter. Maar op termijn heeft het alleen maar voordelen.

8 redenen om een professionele website te laten maken door een expert

Een professionele website laten maken: het zorgt voor een online toegangspoort naar je winkel of bedrijf. Zeker als je ook nog eens actief bezig bent met online marketing, zoals social media of e-mailmarketing. Een goede website geeft een unieke kans om potentiële klanten kennis te laten maken met je producten of diensten. Veel bezoekers zullen er echter ook per toeval op terechtkomen. Daarom moet je professionele website meteen hun aandacht trekken. En duidelijk maken hoe jouw zaak het verschil maakt. Zie het als een soort digitale etalage.

Veel zaakvoerders denken dat ze hun professionele website zelf kunnen maken en deze opdracht dus niet moeten uitbesteden. Toch zie je meestal wel een duidelijk verschil met professionele websites die men door een expert heeft laten bouwen. In deze blog geven we je acht goede redenen waarom het maken van een website best door een expert gebeurt.

1. De skills van een expert zijn beter dan kant-en-klare templates

Het duurt tegenwoordig hooguit enkele minuutjes om je eigen website online te zetten. Veel providers, zoals WordPress en Wix, bieden tal van templates aan die je vaak gratis mag gebruiken om je professionele website vorm te geven. Handig, maar je bent ook wel beperkt tot de mogelijkheden van die templates.

Zo wordt het lastig om de nadruk te leggen op elementen die voor jouw zaak echt van belang zijn. Zeker als je bepaalde services online wil aanbieden, zal je al gauw op de beperkingen van zo’n template stoten. En van template wisselen, blijkt vaak niet eenvoudig zonder belangrijke informatie op je website te verliezen.

Kies dus vanaf de eerste dag voor een professionele aanpak. Een expert luistert naar wat jij belangrijk vindt en weet wat je nodig hebt. Hij/zij heeft de skills om een handige en aantrekkelijke professionele website te maken, die het perfecte digitale verlengstuk van je zaak vormt. Bovendien zal een expert rekening houden met de toekomst. Sommige opties zijn op dit moment misschien nog niet van toepassing, maar kunnen dat zeker nog worden naarmate je je activiteiten uitbreidt. Een expert bouwt iedere dag nieuwe professionele websites en zal bijgevolg dingen zien waar jij niet aan denkt.


2. Je professionele website moet gebruiksvriendelijk zijn

Je ziet de hand van een expert niet alleen in knappe designs, maar vooral in de manier waarop bezoekers de website gebruiken. Mensen zijn ongeduldig, zeker online. Als we niet snel vinden wat we zoeken, klikken we alweer weg en gaan we elders kijken. Een expert gaat na wat potentiële klanten van jouw professionele website eisen en hoe je hen snel van dienst kunt zijn. Bijvoorbeeld door hen vlot bij een populaire service of een product te laten uitkomen. Of door hen te stimuleren om contact op te nemen.

Niet alleen zullen klanten zo sneller tot een aankoop overgaan, het imago van je zaak zal er zeker ook van profiteren. Je zaak is immers nog nieuw en moet het vertrouwen van klanten winnen. We zijn sneller geneigd om weg te klikken van een website die geen professionele look & feel heeft. En heb je er al eens aan gedacht dat sommige klanten misschien Frans of Engels verkiezen als taal om te navigeren. In dat geval heb je een meertalige professionele website nodig. Kortom, met een professionele site maak je echt het verschil.


3. Een professionele website onderhouden kost véél tijd

Sommige zaakvoerders zijn geneigd om te denken dat een website bouwen een eenmalig karwei is en dat hun zaak daarna voor jaren goed zit. Dat zal in enkele gevallen wel zo zijn, maar een echt succesvolle zaak is voortdurend in beweging. Stel dat je morgen nieuwe producten verkoopt? Of dat je snel moet communiceren over een service die je aanbiedt? Wie z’n website zelf onderhoudt, moet hier regelmatig kostbare tijd voor vrijmaken. Zeker bij het opstarten van je zaak, heb je wel genoeg andere dingen aan je hoofd.

Doet je professionele website het na een tijdje plots minder goed? Dan betekent dit zeker niet dat je klanten op je zaak zijn uitgekeken, maar er is vast een reden waarom je dagelijkse verkeer een terugval kent. Een website moet immers grondig onderhouden worden om altijd even goed te blijven functioneren. Een expert neemt dat onderhoud graag van je over, zodat je altijd van een vlot werkende website blijft genieten.

Lanceer je zaak als een pro dankzij ons aanbod voor Starters.

Dat interesseert me!

4. Het optimaliseren van je professionele website vergroot je bereik

Een goede website levert jouw nieuwe zaak gegarandeerd een pak klanten op die je anders nooit had kunnen bereiken. Wie in Antwerpen woont en een probleem met de waterleiding heeft, zal bijvoorbeeld vooral in de eigen regio naar een goede loodgieter zoeken. Dan wil je als loodgieter natuurlijk dat potentiële klanten in de buurt jouw services ontdekken. Daarom is het belangrijk om je professionele website te optimaliseren met een echte SEO-strategie. In een ander artikel vertellen we je hier meer over, inclusief vijf SEO-tools die de moeite waard zijn.

De meerderheid van je klanten zullen via zoekmachines zoals Google naar een oplossing voor hun probleem zoeken. Als je website goed is opgebouwd – denk maar aan een SEO-strategie met het gebruik van woorden die als zoektermen dienen – dan zal je automatisch hoog scoren in Google-zoekresultaten. Maar naast zoekmachine-optimalisatie is het natuurlijk nog kwestie om die bezoekers meteen te overtuigen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.

Of in het voorbeeld van die loodgieter om een gemakkelijk een afspraak te maken. Zoals we al in de vorige puntjes besproken hebben, zal een professionele website je nieuwe klanten zeker over de streep trekken.


5. Je professionele website moet op elk apparaat goed werken

Klanten verwachten dat ze jouw website op elk apparaat vlot kunnen bezoeken. Hou er zelfs rekening mee dat de meeste bezoekers je site via hun smartphone of tablet bezoeken, en dus niet met hun pc. Wie zelf een website in elkaar steekt, is ook op dit vlak vaak afhankelijk van de opties die doe-het-zelf-templates van bijvoorbeeld WordPress aanbieden. Je professionele website ziet er dus mogelijk goed uit op je pc-scherm, maar kan erg onhandig zijn op het kleinere scherm van een smartphone.

Een responsive design van je website houdt rekening met het formaat van het scherm en past zich automatisch aan het apparaat van de gebruiker aan. Het maakt dus niet uit hoe mensen op je site terechtkomen, je website zal hen allemaal even goed helpen en jij mag op je beide oren slapen. Bij een expert hoef je hier zelfs niet naar te vragen. Die zorgt er meteen voor dat je site responsief is.


6. Je professionele website moet beter zijn dan die van de concurrentie

Bij het opstarten van je zaak kijk je uiteraard goed naar wie je concurrenten zijn en lever je op alle vlakken inspanningen om beter te doen. Zij hebben immers al trouwe klanten en dus wordt het niet gemakkelijk om je eigen klantenbestand uit te bouwen. Of niet? Veel online klanten zullen meerdere zaken bezoeken voor ze tot een aankoop overgaan. Eigenlijk moet je website dus gewoon meer opvallen dan die van de concurrentie en een expert weet hoe je dat moet doen.

Met een goede professionele website zal je vast heel wat klanten overtuigen om jouw zaak eens te proberen. Als jouw site duidelijker is en beter functioneert, dan maak je al gauw een betere indruk. En voor je het weet heb je een stevig voetje naast je concurrenten gezet.


7. Online activiteiten worden steeds belangrijker

Voor veel winkels en bedrijven is het stilaan een must geworden om ook een webshop te laten maken. Veel klanten verkiezen om online een bestelling te plaatsen en verwachten hun aankoop daarna zo snel mogelijk met de post thuis te ontvangen. Als een webwinkel ooit een leuke aanvulling voor je zaak was, dan moet je er tegenwoordig gewoon eentje hebben om mee te zijn.

Er is bovendien zo’n groot online potentieel om uit te putten dat je deze service meteen samen met de opening van je zaak moet lanceren. Een expert weet hoe je zo’n webwinkel gemakkelijk op je professionele website integreert.

Of heb je een restaurant? Dan moet je absoluut een boekingstool aan je site toevoegen, zodat klanten in één click hun tafel kunnen reserveren. Veel klanten zullen uiteindelijk voor een andere zaak kiezen als deze optie niet aanwezig is. Ook hiervoor is een expert eigenlijk onvervangbaar. Hij/zij ziet meteen welke internettools jouw zaak een stevig duwtje in de rug zullen geven. Bovendien oogt je zaak met de juiste technologie fris en modern.


8. Je haalt er meer uit dan wat het je kost

Hoeveel kost het laten maken van een professionele website door een expert? Een professionele aanpak heeft uiteraard een prijs, maar het is een investering waar je zaak al gauw de vruchten van plukt. Bij het opstarten van je zaak ben je eerder geneigd om op je budget te letten en zoveel mogelijk zelf te doen. Maar een website vraagt om de kennis van een expert. Een expert zorgt ervoor dat je zaak opvalt, dat je een onverwacht potentieel van klanten bereikt, en dat je vanaf dag één bezoekers in trouwe klanten omzet. En dat is toch onbetaalbaar?


Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro