Met deze strategie krijgt ook jouw zaak trouwe klanten
Gepubliceerd op 14/08/2019 in Tech, tips & tricks
Je zaak heeft intussen misschien al een pak klanten, maar nu is het tijd om van hen trouwe klanten te maken. De concurrentie is immers groot en je kan nooit zeker weten of je klanten er ook morgen nog zullen zijn. Een sterke relatie opbouwen is de boodschap, en dat doe je niet alleen door op het einde van het jaar een kaartje te sturen. Daar werk je iedere dag aan. Deze raad vormt de basis van een goede strategie.
1. Anticipeer door klanten zelf te contacteren
Als je een klant hebt die binnenkort een product of service moet vernieuwen, gaande van nieuwe inktpatronen voor z’n printer tot brokken voor z’n huisdier, dan moet je hierop anticiperen. Stuur eventueel een sms’je of een e-mail, waarin je erop wijst dat hij z’n bestelling tijdig moet plaatsen. En voorzie ook een link waarop die bestelling eenvoudig kan worden voltooid. Zo vermijd je stress bij je klant, en de kans is ook veel kleiner dat hij bij de concurrentie gaat kijken.
Je hoeft niet bang te zijn dat je klant zo’n boodschap vervelend zal vinden. Alle grote spelers, zoals Amazon, doen het, en klanten zijn intussen een persoonlijke aanpak van hun aankopen gewend. Ook als je maar een kleine zaak hebt, kan je met deze manier van werken je voordeel halen. Voor klanten is het eerder een toegevoegde waarde, en jou zal het alleen maar trouwere klanten opleveren.
2. Elke klant is een VIP
Online shoppen maakt het leven van je klanten gemakkelijker, maar het heeft ook één nadeel: je hebt geen echt contact meer met de personen die je producten kopen. Om die barrière te doorbreken, moet je klanten zoveel mogelijk persoonlijk aanspreken. Stuur een bericht om hen te bedanken voor hun aankoop, of ga aan de hand van een enquête na of ze tevreden zijn. Zo weet je onmiddellijk wat je aan je product kunt verbeteren. Kortom, geef al je klanten het gevoel dat ze een VIP zijn.
3. Je reputatie onderhoud je online
De meeste klanten hebben je zaak via het internet leren kennen. Trouwe klanten zullen je langs deze weg zeker blijven volgen. Zorg dus dat je een goede website hebt die up-to-date is, en hou je klanten op de hoogte van allerlei ontwikkelingen via de kanalen op de sociale media. De kans is ook groot dat ze langs deze weg vragen zullen stellen, dus zorg dat er altijd iemand beschikbaar is om hen snel een antwoord te geven.
Wil je echt zeker zijn dat je zaak een doeltreffende website heeft? Schakel dan met Bizz Online de hulp van je persoonlijke digitale expert in!
4. Vraag je af waarom klanten jouw zaak hebben gekozen
Er is een reden waarom je klanten jouw zaak boven de concurrentie hebben gekozen. Door hierop te focussen, is de kans groter dat je klanten trouw aan boord zullen blijven. Als ze bijvoorbeeld je prijzen aantrekkelijk vonden, dan moet je proberen om regelmatig interessante aanbiedingen te doen. En als je de prijzen dan toch moet aanpassen, kom je het verst door hier eerlijk over te communiceren.
Zijn je klanten ontevreden? Dan mag je dit niet negeren. Gebruik hun feedback om je producten te verbeteren, en geef hen eventueel als compensatie korting op hun volgende aankoop. Op die manier krijg je mogelijk een tweede kans.
5. Zorg dat je een bron van informatie bent
Uiteraard staat communicatie bij een goede relatie met je klanten centraal. Maar te veel is ook niet goed. Zorg dus dat ze enkel informatie krijgen waar ze echt iets aan hebben. Zonder twijfel stromen er dagelijks tal van mails binnen die ze niet eens lezen. Informeer hen dus vooral over de producten die voor hen interessant kunnen zijn.
En die informatie hoeft zeker niet altijd over jouw producten te gaan. Gebruik je expertise om je klanten raad te geven waar hun zaak bij kan winnen. Dat doe je bijvoorbeeld via videoconferences of in de vorm van artikels die je via LinkedIn en andere sociale media deelt. Zeker B2B-bedrijven kunnen elkaar versterken. Een goede relatie bouw je ook op door iets te geven zonder dat je er meteen iets voor terug verwacht.
6. Koop, indien mogelijk, ook de producten van je klanten
Zeker als je grootste klanten andere bedrijven zijn, moet je jezelf eens afvragen of zij omgekeerd niets voor jou kunnen doen. Waarom zou je bijvoorbeeld papier bij de concurrentie van een klant bestellen wanneer die hetzelfde product aanbiedt?
Op die manier zullen je klanten ook twee keer nadenken voor ze zelf naar de concurrentie stappen. En wie weet kunnen jullie onderling wel goede zaken doen.
7. Nodig je klanten uit voor netwerking
Wanneer je een evenement organiseert, mag je zeker niet vergeten om je trouwe klanten uit te nodigen. Er is immers geen beter moment om je klanten op een ontspannende manier te leren kennen. Zo weet je wat er bij hen leeft en kan je inspiratie opdoen om je producten of diensten te optimaliseren of verbeteren.
Ook als je buitenshuis naar een evenement in je sector gaat, kan je bij je klanten informeren of ze ook aanwezig zullen zijn. Zo kunnen jullie ter plaatse even met elkaar praten zonder dat het gesprek op een aankoop moet uitdraaien.
8. Bied voldoende garantie voor je producten
Door een ruime garantie op een product aan te bieden, ga je klanten ook minder snel in de richting van de concurrentie duwen. Niet alleen kunnen je klanten bij een probleem gemakkelijk contact met je opnemen, ze zullen ook merken dat je hun mening echt belangrijk vindt. Bovendien is hun feedback nuttig om mee aan de slag te gaan.
9. Wees niet bang om nieuwe ideeën te introduceren
Verandering is goed! Je klanten zijn altijd op zoek naar nieuwigheden en ideeën die hun leven gemakkelijker maken. Probeer daarom ook op de uitdagingen van je sector te anticiperen en je klanten oplossingen aan te bieden. Ontwikkel bijvoorbeeld een app die compatibel is met de meest recente smartphones.
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?
Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s