Waarom je een blog voor je nieuwe zaak moet maken
Gepubliceerd op 04/09/2020 in Start Like A Pro
Wie net een nieuwe zaak heeft opgestart, moet er alles aan doen om naambekendheid te verwerven. Niet alleen bij potentiële klanten, maar ook in een sector in het algemeen. Heb je al eens aan een blog gedacht? Door berichten te maken over relevante onderwerpen, trek je de aandacht van mensen die in je zaak geïnteresseerd zijn en toon je bovendien dat je over expertise beschikt.
Een van de eerste dingen die je moet doen als je een zaak opstart, is een website maken. Bij voorkeur laat je dit door een expert doen, want die weet hoe die site je zaak echt zal ondersteunen om meer klanten te bereiken. Van zodra je die website hebt, moet je zeker ook overwegen om een blog te maken.
Een professionele blog komt niet enkel de bekendheid van je merk ten goede, ook het verkeer op je website zal toenemen. Veel bezoekers van je blog zijn overigens potentiële klanten die mogelijk sneller tot een aankoop zullen overgaan.
Nog niet overtuigd? Dan leggen we hieronder uit hoe een blog ook jouw zaak zal helpen:
1. Een blog doet het verkeer op je website toenemen
Een website is de digitale etalage van je zaak. Veel klanten zoeken tegenwoordig via het internet naar een provider van bepaalde producten of diensten. Ze zullen zeker ook goed naar je concurrenten kijken vooraleer ze tot een aankoop overgaan. Je zult hen dus met de juiste content moeten overtuigen en daar is een blog ideaal voor.
Een blog staat eigenlijk los van je website, hoewel je berichten uiteraard wel moeten linken naar je productpagina’s. Lezers van je artikels zijn voornamelijk op zoek naar informatie en antwoorden op vragen die ze zich stellen. Met een goede blog toon jij dus meteen dat je weet waarover je spreekt, waardoor lezers je producten of diensten ook met meer vertrouwen zullen beoordelen.
Wat kan er allemaal op een blog staan? Eigenlijk is de keuze bijna eindeloos: actualiteit uit je sector, verhalen over je eigen onderneming, een analyse van de markt waarvoor je werkt, of gewoon interessante weetjes voor je volgers. Het is wel belangrijk dat je regelmatig nieuwe content op je blog plaatst. Een statische blog of website doet het niet goed op zoekmachines zoals Google. Gebruik daarom zeker ook de juiste zoektermen in je artikels. Zo verschijnt je blog wellicht veel hoger in de zoekresultaten en bereik je dus een veel breder publiek.
Dat laatste wordt overigens SEO genoemd en dit is ook voor je volledige website erg belangrijk. Ook daar kan een blog je bij helpen.
2. Een blog verbetert het imago van je merk
Een blog heeft niet alleen een directe invloed op je bezoek -en verkoopcijfers, ook het imago van je zaak zal er wel bij varen. Zeker voor een nieuwe zaak die klanten nog moet overtuigen, is dat imago erg belangrijk. Zoals we al vermeld hebben, toon je met een blog dat je over kennis van zaken beschikt en dat klanten bij jouw dus aan het juiste adres zijn.
Daarnaast geeft een blog je zaak een menselijk karakter. Laat bijvoorbeeld medewerkers of klanten aan het woord en publiceer foto’s en video’s van je werkomgeving. Een blik achter de schermen fascineert iedereen. Het is ook een goede manier om jezelf van de concurrentie te onderscheiden. Een zaak met een goed imago creëert na een tijdje een heuse community met tevreden klanten die je producten of diensten met mond-aan-mondreclame of via sociale media bij een breder publiek zullen aanprijzen.
3. Een blog helpt om je klanten beter te leren kennen
Niet alleen de lezers van je blog houden er interessante informatie aan over, ook jij zal er zelf nuttige dingen uit leren. Zo bieden tools als Google Analytics statistieken die meer vertellen over het profiel van potentiële klanten: hun leeftijd, hun geslacht, waar ze wonen, … En natuurlijk zie je in één oogopslag ook welke blogberichten het meeste verkeer genereren. Dat kan je aanwijzingen geven over de interesse van je klanten en waar je zeker de nadruk op moet leggen. Voor een nieuwe zaak is dit van goudwaarde.
Deel je berichten zeker ook via de sociale media, want op kanalen zoals Facebook of Twitter hebben klanten de mogelijkheid om berichten achter te laten. Op basis van hun reacties kan je bepaalde strategieën bijsturen en bovendien toont het dat je met je klanten begaan bent.
4. Een blog is een kanaal om trouwe klanten te bereiken
Als zaakvoerder wil je trouwe klanten natuurlijk gemakkelijk kunnen bereiken, bijvoorbeeld wanneer je een nieuw product of een nieuwe aanbieding lanceert. Een blog geeft je klanten een reden om regelmatig je website te bezoeken of je zaak te volgen via platformen op de sociale media. Zo creëer je een band met je klanten, die dus op hun beurt weer gratis reclame voor je zaak zullen maken.
5. Een blog is een manier om niet-commerciële informatie te delen
Misschien kan je wel iets interessant vertellen over een product dat je aanbiedt, maar is hier op je website geen plaats voor. Uiteindelijk moet een goede site zo gebruiksvriendelijk en duidelijk mogelijk zijn, waardoor je nooit echt dieper op je diensten kunt ingaan. Daar gebruik je dus gewoon je nieuwe blog voor. Je zou klanten bijvoorbeeld een paar tips kunnen geven om het maximum uit hun ervaring met een bepaald product te halen.
Kortom, een blog is een ideaal platform om op een persoonlijkere manier met je klanten te communiceren. Het is dus de perfecte aanvulling voor een goed werkende website.
Lanceer je zaak als een pro dankzij ons aanbod voor Starters.
Dat interesseert me!Klaar om je eigen blog te maken? In dat geval moet je beginnen nadenken over de inhoud van die blog, want je wil bezoekers natuurlijk niet naar een lege pagina laten surfen. Met de volgende tips proberen we je op weg te helpen:
1. Maak lijstjes
Lijstjes zijn een uitstekend format om te scoren op de sociale media. Het voordeel van een lijstje is dat je er bijzonder veel onderwerpen mee kunt behandelen. Denk maar aan tips waar je klanten echt iets aan hebben. Dat oogt professioneel en bovendien helpt het om een band van vertrouwen te smeden.
2. Maak ook eens een video
Een blog hoeft niet altijd uit tekst te bestaan, je kunt er ook video’s mee verspreiden. Met een video haal je meestal zelfs een groter bereik dan met een artikel dat uit enkel tekst bestaat. Alles hangt af van de inhoud die je wil coveren. Een video is bijvoorbeeld uitermate geschikt om klanten te tonen hoe ze een product moeten gebruiken. Aarzel ook niet om filmpjes van jezelf of je medewerkers te maken die je zaak een menselijk gezicht bezorgen. Zeker een nieuwe zaak zou je aan de hand van een leuke video kunnen voorstellen.
3. Doe beroep op experts
Uiteraard ben je zelf de expert in je eigen zaak, maar soms is het mogelijk om een bekende naam uit je sector te vragen om een bijdrage te leveren. In vorm van een artikel of een interview bijvoorbeeld. Andere internetgebruikers zullen deze persoon mogelijk herkennen, waardoor je geloofwaardigheid alleen maar toeneemt. Je toont er in elk geval mee aan dat je over een open geest beschikt en open staat voor interessante discussies. De kans bestaat dat zo’n expert je artikel of video ook zal delen, waardoor je weer een nieuw publiek bereikt.
4. Geen inspiratie? Recycleer dan oude content
Natuurlijk is zo’n blog niet je hoofdbezigheid, dus kan het best zijn dat je eens een gebrek aan tijd of inspiratie hebt om iets nieuws te maken. Geen probleem, dat kan je perfect opvangen door oude artikels op je blog te updaten op basis van de actualiteit en ze nog een keer met je publiek te delen.
Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.
Start Like A Pro
Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!