Ken je publiek dankzij Google Analytics
Gepubliceerd op 10/06/2015 in Inspiratie
Je hebt een website om je klanten beter te informeren, maar je wilt natuurlijk ook weten of dat lukt. Hoe goed werkt je internetcampagne, waar klikken de klanten op, maar ook: wanneer haken ze af? Google Analytics vertelt het je allemaal.
Google Analytics geeft je meteen - en gratis - een berg gegevens over het gebruik van je website. Zo leert je wat je klanten online belangrijk vinden en kunt je beter inspelen op hun behoeften.
Wat is het?
Google Analytics is een gratis dienst van Google die statistieken verzamelt over het gebruik van je website. Analytics leunt heel nauw aan bij Google Adwords, Google's online reclamedienst waarmee je online campagnes kunt opzetten, maar je kunt de gegevens ook gewoon los gebruiken.
Wie, wat en waar?
Google Analytics geeft je toegang tot gigantisch veel gegevens. Maar geen nood, de tool is mooi opgebouwd en je vindt online makkelijk tips & tricks om er precies uit te halen wat je nodig hebt.
Een paar voorbeelden van data die je zult zien:
- hoe groot is je publiek?
- waar komen je bezoekers vandaan? Van welke website, maar ook van welk land, welke stad,...
- waar gaan ze naartoe wanneer ze je site verlaten?
- welke pagina's bekijken ze, hoevaak doen ze dat en hoe lang blijven ze op elke pagina?
- ...
Hoe begint je eraan?
- Ga naar google.com/analytics en maak jouw account aan. Heb je al een Google account (bijvoorbeeld voor Drive, Gmail, enz.) dan link je Analytics eenvoudig aan je bestaande account.
- Om bezoekers te kunnen tracken moet je een Analytics 'tag' installeren op je website. Google Analytics genereert de tag automatisch voor je.
- Plak de tag in de code van je web site of gebruik Google's eigen Tag Manager om de tag op je site te zetten. Zodra de tag actief is worden gegevens verzameld en kan je aan de slag.
Nog geen eigen site?
Dan is Bizz Online wellicht wat je zoekt: simpel, goedkoop en razend efficiënt!