Phishing melden: zo doe je dat
Gepubliceerd op 31/07/2024 in Gouden tips van…
Ben je het slachtoffer geworden van phishing? Dan is het belangrijk om dat steeds te melden bij de juiste instanties. Het overkomt je sneller dan je zou denken en oplichters gaan steeds slimmer te werk. Lees hier wat je moet doen om phishing te melden.
Criminelen zijn met phishing uit op je persoonlijke gegevens om je zo geld af te troggelen. Dat kan op verschillende manieren, via websites, mails, Whatsapp, of zelf via telefoon.
Wat is phishing?
Phishing is een vorm van fraude via internet of telefoon. Iemand doet zich voor als iemand anders en vraagt je om je persoonlijke gegevens (klantnummer, wachtwoord, enz.). Phishing kan gebeuren via mail, telefoon, pop-up, sms, vervalste websites of andere elektronische middelen.
Je hebt bijvoorbeeld een smartphone of een mooie reis gewonnen en maar enkele minuten de tijd om de prijs te ‘claimen’. Daarvoor moet je op een link klikken en een (vaak kleine) som online betalen. Of je moet de nodige persoonsgegevens doorspelen. Of een korte enquête invullen. Altijd via een valse website, die heel betrouwbaar lijkt.
Lees meer over het herkennen van phising in dit artikel.
Phishing melden: hoe doe ik dat?
Krijg je een bericht of een telefoontje dat je niet helemaal vertrouwt? Meld het dan altijd, zelfs als jij niet het slachtoffer bent.
Heb je een bericht ontvangen van Proximus dat er verdacht uitziet? Laat het ons dan zeker weten via onderstaand formulier. Zo kunnen wij onze klanten waarschuwen.
Stuur daarnaast ook zeker een mailtje naar het Centrum voor Cybersecurity in België via de website van Safeonweb . Op hun website vind je verschillende categorieën waarin je oplichting kan onderbrengen. Je kan er fraude, oplichting, kredietfraude, phishing en online misdrijven aangeven.
Door het verdacht voorval te melden, kan het CCB stappen ondernemen, zoals de achterliggende site blokkeren die verantwoordelijk is voor het verschijnen van het phishing-bericht. Voeg er als het kan ook een screenshot bij en zo veel mogelijk informatie.
Wat als je het slachtoffer bent van phishing?
Vergeet niet om je bank of Card Stop te contacteren als je bankgegevens hebt doorgeven. Zo kunnen ze je account of bankkaart blokkeren en eventuele frauduleuze transacties annuleren. De meeste banken hebben een speciaal telefoonnummer dat de klok rond bereikbaar is om fraude te melden. Verander ook zo snel mogelijk je codes en wachtwoorden die je hebt doorgegeven als je die op meerdere plaatsen gebruikt.
Verzamel alle informatie die bewijs levert van de feiten en de schade. Noteer alle gegevens die je van de oplichters kreeg, zoals telefoonnummers, namen en websiteadres en neem ze mee naar de politie. Het is belangrijk om altijd aangifte te doen bij de politie als je het slachtoffer bent van oplichting of cybercriminaliteit. Zeker als je geld kwijt bent, moet je aangifte doen bij het lokale politiekantoor.
Om veilig op internet te surfen, kies je voor Norton Security. Bescherm je computer en netwerk tegen hackers en malware. Het is de beste manier om je privacy te beschermen, omdat niemand je gegevens kan bemachtigen.
Tim
Gek van technologie en gefascineerd door de manier waarop het ons leven gemakkelijker en tegelijkertijd complexer maakt. Fervent console gamer, Lego bouwer, Pokemon trainer & vader van drie.