Problemen met je smart home wifi-verbinding? Zo los je dat op

Gepubliceerd op 14/06/2021 in Gouden tips van…

Je apparaten in huis verbinden met een domoticasysteem heeft tal van voordelen. Je verhoogt je comfort én vaak ook de energiezuinigheid van je verlichting of verwarming. Maar dat geldt natuurlijk enkel als je een degelijke internetverbinding hebt. Zo los je problemen met je smart home wifi op:

Problemen met je smart home wifi-verbinding? Zo los je dat op

Een snelle en betrouwbare internetverbinding is een belangrijke voorwaarde om efficiënt met je smart home te kunnen werken. Helaas kunnen er verschillende problemen opduiken met je wifi. Wij zetten de vaakst voorkomende problemen met je smart home wifi voor je op een rijtje.

1. Google Nest of Home verbindt niet met het netwerk

Controleer eerst en vooral of je wifi aanstaat en werkt. Vervolgens moet je je Google Nest of Google Home opnieuw verbinden met je netwerk. Dat zal je telkens moeten doen als je de naam of het wachtwoord van het netwerk verandert of als je van serviceprovider wisselt. Daarvoor open je de Google Home-app, klik je linksboven op “Toevoegen”, “Apparaat instellen” en “Nieuw apparaat”. Nu kan je je Google Nest of Google Home opnieuw koppelen aan je netwerk.

Lukt het nog steeds niet? Dan zijn er een aantal zaken die je beter even kan controleren:

  • Staat je Google Nest of Google home aan en is hij aangesloten op een stopcontact?
  • Is je wachtwoor correct?
  • Gebruik je een Android-smartphone of –tablet met Android 6.0 of hoger? Of gebruik je een iPhone of iPad met iOS 12.0 of hoger?
  • Gebruik je de meest recente versie van de Google Home-app?
  • Bevindt je Nest of Home zich binnen 4 tot 6 meter van je wifi-router?
  • Probeer je te verbinden met een openbaar netwerk?

2. Het wifi-signaal is te zwak

Het kan gebeuren dat je op bepaalde plaatsen in huis, zoals bijvoorbeeld op zolder, een te zwak wifi-signaal hebt. Dat kan je oplossen door een extra router of wifi-booster te installeren. Die zet je dan op de plekken waar het signaal te zwak is, liefst zo ver mogelijk van je eerste router. Stel de nieuwe router in met dezelfde netwerknaam en hetzelfde wachtwoord als je eerste router om zo één groot thuisnetwerk te creëren.


3. Het wifi-signaal is te traag

Als je veel internet verbruikt met je gezin, bijvoorbeeld om te streamen of te gamen, dan kan het zijn dat je internet niet snel genoeg is om je verschillende apparaten te bedienen. Je kan dan ervoor kiezen om een straffere internetformule aan te schaffen met meer bandbreedte of een snellere verbinding. Controleer ook of er niemand buiten je gezin illegaal gebruikmaakt van je netwerk door het wachtwoord regelmatig opnieuw in te stellen. Als er vaak mensen op bezoek komen die verbinding maken met jouw netwerk, kan je opteren om een “guest network” in te stellen.


4. Wat als er helemaal geen internetverbinding meer is?

Houd er steeds rekening mee dat het wifi-netwerk al eens kan platliggen door algemene problemen bij de provider. Zorg dus dat je steeds een offline alternatief hebt. Een slim deurslot is heel handig, maar voorzie ook een mogelijkheid om in je huis te raken als het netwerk zou platliggen.


Lukt het nog niet om je wifi-probleem op te lossen? Bekijk dan zeker onze FAQ. Het belangrijkste aspect om optimaal van je smart home te kunnen genieten, is een betrouwbare, snelle en veilige internetverbinding.

Om voor 100% te genieten van alles wat domotica te bieden heeft, kan je kiezen voor fiber. Met deze technologie geniet je van een ongeëvenaarde internetsnelheid, ideaal om al je slimme apparaten aan te sluiten op het internet.

Ontdek nu of je in aanmerking komt voor fiber!

Sophie

Het web en apps, dat zijn m’n grootste passies. Yep, ik hoor ook bij de FOMO-club. Je zal me dus nooit zonder m’n smartphone zien! #friends #family #travels #web #popculture #graphicdesign #art #fun

Andere artikels van Sophie