Hoe je dozen efficiënt uitpakken wanneer je verhuist
Gepubliceerd op 22/07/2020 in Gouden tips van…
Ben jij aan het verhuizen? Dan weet je dat je het hele proces simpelweg in twee grote stappen kunt onderverdelen: inpakken en uitpakken. Beide zijn met elkaar verbonden en kunnen je heel wat stress bezorgen. Wanneer je al die dozen mag uitladen, is er natuurlijk licht aan het einde van de tunnel. Maar je wil al je spullen dan wel meteen op de juiste plaats zetten, zodat je eindelijk van je nieuwe stekje mag genieten. Met onze tips zal dat uitpakken na je verhuis alvast een pak vlotter verlopen.
Het snel en efficiënt uitladen van verhuisdozen wordt voor een groot stuk bepaald door de manier waarop je alles hebt ingepakt. Lees daarom zeker ook onze blog over hoe je dozen in aanloop naar je verhuis het best kunt inpakken. Ben je klaar om te verhuizen? Dan leggen we je nu uit hoe je die dozen het best kunt uitpakken om alle spullen in je nieuwe huis of appartement te installeren.
Maak zeker niet de fout te denken dat je alles na je verhuis nog wel kunt reorganiseren en goed zetten. Uiteraard mag je naar hartenlust voorwerpen verplaatsen, maar dat ligt toch veel minder voor de hand wanneer je kasten eenmaal geplaatst en gevuld zijn. Denk dus goed na over waar je alles wil hebben, zodat je het grootste deel van je spullen meteen op de gewenste plaats kunt zetten.
Met de volgende tien tips zal je verhuis zonder twijfel vlekkeloos verlopen:
1. Begin met de schoonmaak
Vlak voor je een huis of appartement intrekt, dient zich het unieke moment aan om alles van kop tot teen schoon te maken. Er staan immers geen meubels, dus je kunt overal perfect bij. Deze stap is zeker niet verplicht, maar het zal je verhuis in elk geval veel aangenamer maken wanneer je nieuwe stekje je er piekfijn bij ligt.
2. Zet je dozen meteen in de juiste kamer
Als je onze tips voor het inpakken van verhuisdozen gevolgd hebt, dan heb je al je dozen netjes per ruimte ingepakt en heb je er ook een bijhorend label opgeplakt. Nu moet je al die dozen natuurlijk meteen in de juiste kamer zetten: de keuken, de woonkamer, de slaapkamer, etc. Hiermee worden de volgende stappen ook een stuk eenvoudiger.
Vlotjes en zonder zorgen naar je nieuwe adres? Ga voor orde in de chaos! Download nu jouw volledige verhuis-checklist en ontdek een pak meer tips and tricks.
3. Start altijd in de keuken
In welke ruimte moet je beginnen met uitpakken? We adviseren je om de keuken prioriteit te geven. Dit is voor de meeste mensen de belangrijkste plaats in een huis of appartement. Heel vaak is de keuken ook de ruimte waarvoor je de meeste dozen hebt ingeladen. Bovendien zitten hier doorgaans de meest fragiele spullen in. Borden, glazen, … nu je ze veilig naar je nieuwe woning hebt gebracht, wil je alles zo snel mogelijk op z’n plaats zetten.
Van zodra je keuken helemaal in orde is, mag je een pak lege dozen naar buiten dragen en dat geeft je vast nieuwe moed om de andere kamers aan te pakken. En niet vergeten dat het uitpakken van verhuisdozen misschien meerdere dagen kan duren. Intussen beschik je over een ingerichte keuken om ’s avonds een welverdiende maaltijd te bereiden. Zorg dus dat ook tafels en stoelen zo snel mogelijk op hun plaats staan, zodat je alleen of met je gezin van je eerste avondmaal in je huis of appartement kunt genieten.
En geen probleem als je geen zin hebt om meteen te koken … Pizza of frietjes bestellen, dat hoort eigenlijk wel bij de inwijding van een nieuwe woonst, toch?
4. Ga verder met de slaapkamers
Het is niet meer dan logisch dat je na de keuken verder gaat met de slaapkamers. Zeker als je meteen van plan bent om je eerste nacht in je nieuwe stekje door te brengen. Installeer dus zeker je bed voor je definitief verhuist. De andere meubelen kunnen eventueel nog wachten. Heb je geen tijd om je bed te monteren? Geen probleem, met een matras en een hoofdkussen heb je meer dan genoeg om een nachtje in je eigen slaapkamer te kamperen.
Heb je meerdere handen die je helpen bij je verhuis? Dan is het een goed idee om het werk te verdelen en een app te gebruiken. Microsoft To Do is bijvoorbeeld beschikbaar voor zowel Android als iOS. Met die app maak je een lijstje met taken die je vervolgens aan je verschillende helpers kunt toewijzen. Zo win je veel tijd en krijg je de slaapkamers misschien op de verhuisdag zelf nog helemaal af.
5. Tijd voor de badkamer
Heb je tijd om op de eerste verhuisdag de badkamer nog in orde te brengen? Zeker doen, want een verkwikkende douche zal deugd doen na zo’n lange dag. Gelukkig heb je hier niet veel te installeren. Normaal gezien zouden douche en/of bad er al moeten staan, zodat je enkel de kasten en schappen moet vullen met zeepjes en andere producten. Zorg dat je ook een handdoek in de buurt hebt en dan kan je frisgewassen aan je eerste nacht beginnen.
6. Monteer je meubelen
Nu de belangrijkste ruimten zijn ingericht, kan je jezelf op de rest van het werk focussen. In de woonkamer heb je vast nog een pak meubelen die in elkaar moeten worden gestoken. Zet in elk geval ieder meubelstuk meteen op de juiste plaats, zodat je er niet meer mee hoeft te schuiven. Er bestaan apps die dit voor jou alvast een stuk gemakkelijker maken. Denk aan Floor Plan Creator voor Android of Magicplan voor iOS.
Beide apps zijn gratis en laten je toe om een plan van je nieuwe woning te maken waarop je alle meubelen virtueel kunt installeren. Zo heb je op voorhand al een idee van hoe iedere ruimte er moet uitzien en waar alle meubelstukken moeten komen. Dit zal je bijzonder veel tijd besparen op de verhuisdag zelf.
7. Orden je kleren
Je wil natuurlijk niet dat je kleren te lang in stoffige dozen moeten doorbrengen, dus is het na het monteren van je kasten de beurt aan je kledingstukken. Als je ze goed hebt ingepakt, zou het niet moeilijk moeten zijn om ze allemaal netjes je nieuwe kast te leggen of hangen. Zo kan je meteen ook iets anders aantrekken als je kleren op het einde van een dagje verhuizen niet al te fris meer ruiken.
8. Neem regelmatig een pauze
Hoe sneller je klaar bent, hoe beter. Dat is het motto van veel verhuizers. Maar vergeet niet om de batterijen af en toe op te laden door een pauze te nemen. Neem je tijd om iets te drinken wanneer vrienden je helpen bij je verhuis. Zo maak je van de verhuisdag ook een prettige en iets minder stresserende gebeurtenis. Je gaat gegarandeerd productiever zijn wanneer je na zo’n pauze het werk hervat.
9. Verwijder lege dozen meteen
Niets is zo deprimerend als tijdens je verhuisdag nog tientallen dozen te zien staan. Laat dus geen lege dozen rondslingeren. Draag ze naar buiten, scheur ze in stukken, … zolang ze maar verdwenen zijn. Als je deze dozen speciaal voor de verhuis hebt gekocht, moet je ze natuurlijk wel goed bijhouden. Leg ze in dat geval op zolder of op een plaats waar ze niet in de weg liggen. Je weet immers nooit wanneer ze nog eens van pas zullen komen.
10. Decoratie en andere spulletjes komen als laatste aan de beurt
Tot slot volgen nog de dingen die minder essentieel zijn. Decoratie en andere spulletjes kunnen zeker wachten tot de rest van je woning is ingericht. Dit kan zelfs perfect nog enkele dagen na je verhuisdag. Het is zo’n beetje als de kers op de taart van een geslaagde verhuis. Zet deze dozen dus ergens in een hoekje zodat je er niet over struikelt wanneer je met de inrichting van je kamers bezig bent. Al deze spullen kan je nadien nog naar hartenlust verzetten tot je huis er helemaal uitziet zoals jij dat wil.
Nu we het toch over decoratie hebben: het is belangrijk dat je woning een persoonlijke toets krijgt, dus hebben we ook een blog met tips om je huis of appartement te versieren.
Nu ben je helemaal geïnstalleerd. We wensen je heel veel geluk en mooie momenten in je nieuwe woning!
Wil je er zeker van zijn dat je niets vergeten bent, als het over je verhuis gaat? Dan hebben we nog iets extra voor je: een complete checklist, van 3 maanden voor je verhuis tot de grote dag zelf. Plus: een reeks handige tips en tricks.
Erik
Digital en content marketeer. Tuinieren is mijn passie, net als eten. En na het sporten binge ik maar wat graag series of films.