Last van mails die verdwijnen uit je inbox? Zo los je dat op
Gepubliceerd op 18/03/2024 in Gouden tips van…
Helaas gebeurt het maar al te vaak: je opent en leest een e-mail op je smartphone en die verdwijnt nadien op mysterieuze wijze. Je begrijpt niet wat de oorzaak van het probleem is en je weet niet hoe je het moet oplossen? Wij zijn hier om te helpen.
Wanneer je op het internet surft, merk je al snel dat veel internetgebruikers met een vreemd probleem worden geconfronteerd: hun e-mails verdwijnen uit hun inbox nadat ze gelezen werden, zonder dat daar een duidelijke reden voor is. Deze e-mails verdwijnen in Gmail, Outlook of een andere e-maildienst. Maar wat is de oorzaak van dit probleem en hoe kan je het verhelpen? We leggen het je uit.
Waarom verdwijnen mails uit mijn inbox?
Er zijn verschillende redenen voor dit probleem. Ten eerste, vergeet niet dat jouw acties op je computer een effect hebben op de inbox van je smartphone. Zonder het te beseffen, kan het gebeuren dat je een e-mail van je computer verwijdert. Logischerwijs, verdwijnt die dan ook op je smartphone. Maar dat is natuurlijk een menselijke fout.
Nee, meestal ligt het probleem in de instellingen van je e-maildienst. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat je mailbox de gelezen e-mails automatisch in een speciale map opslaat. Of het kan zijn dat een e-mail, zodra hij op een apparaat (tablet, computer, smartphone) is gelezen, automatisch wordt verwijderd. Gelukkig kan je dat uitschakelen.
Hoe voorkomen dat e-mails verdwijnen in Outlook
Laten we beginnen met ons beste advies: als je per ongeluk een e-mail verwijdert, kan je hem altijd binnen de 30 dagen na verwijdering weer herstellen. Ga gewoon naar je map met verwijderde e-mails en selecteer de e-mail die je wil herstellen. Op een pc klik je dan met de rechtermuisknop op de e-mail in kwestie. Op een smartphone hou je je vinger ingedrukt op een e-mail en klik je op de drie verticale puntjes rechtsboven in het scherm en op "Herstel het gesprek".
Maar dat lost het probleem van mails die verdwijnen natuurlijk niet op. In Outlook is het vrij eenvoudig om dat op te lossen. Ga naar je inbox en volg onderstaande stappen:
- Ga op je computer naar “Instellingen” door op het tandwiel rechtsboven in het scherm te klikken.
- Er wordt een venster geopend. Ga naar de sectie "Regels" en verwijder alle geldende regels.
- Controleer in de sectie "Overdracht" dat er geen e-mailadres is ingevoerd en dat het vakje is uitgeschakeld.
Bovendien is het mogelijk dat je e-mailadres is ingesteld op het POP-protocol en niet op IMAP. Om snel het verschil uit te leggen, met IMAP wordt een mail die je leest op je smartphone onmiddellijk gemarkeerd als gelezen op je mailboxserver. Met POP blijft deze ongelezen op je mailboxserver. Als je account is ingesteld op POP op een van je apparaten, zullen je e-mails verdwijnen op de andere apparaten zodra ze zijn geopend. Stel daarom je account in op IMAP om dat te voorkomen.
Zo doe je dat:
- Ga opnieuw naar de Outlook-instellingen, zoals je deed in de vorige stap.
- Ga dan naar de "Synchroniseer mail"-sectie.
- Vink dan het vakje "Nee" aan.
Als dat niet werkt, raden wij je aan je mail te verwijderen van elke software op elke drager en die dan opnieuw te installeren met het IMAP-protocol. Merk op dat de bovenstaande stappen dezelfde zijn voor mailboxen in Hotmail.
Wat met Gmail?
Het probleem van verdwijnende e-mails doet zich ook voor bij Gmail. Om het probleem op te lossen, volg je de onderstaande stappen:
- Open Gmail op je computer en ga naar de instellingen door op het tandwiel rechtsboven in het scherm te klikken.
- Ga vervolgens naar het menu "Doorsturen en POP/IMAP".
- Controleer eerst bovenaan de pagina of er geen doorstuuradres is vermeld. Als dat zo is, verwijder het dan.
- Schakel IMAP in. Je kan nu de automatische verwijdering van ontvangen berichten deactiveren. Het is aan jou om alles in te stellen volgens je behoeften en wensen.
Nu zou je geen problemen meer moeten hebben met verdwijnende emails. Als je een ander e-mailplatform gebruikt, blijft de procedure relatief dezelfde: verwijder de doorstuuradressen, deactiveer het automatisch verwijderen en gebruik in plaats daarvan het IMAP-protocol.
Zodra het probleem is opgelost, kan je je e-mails overal en altijd controleren met Proximus Mobile! Aan jou om de formule te kiezen die het best bij je past: 100 procent onbeperkt of een pakket naar keuze
Denk er op tijd aan om je mailbox op te ruimen
Hulp nodig? Abulic en Younes geven je handige tips en trucs!
Sophie
Het web en apps, dat zijn m’n grootste passies. Yep, ik hoor ook bij de FOMO-club. Je zal me dus nooit zonder m’n smartphone zien! #friends #family #travels #web #popculture #graphicdesign #art #fun