Hoe bereken je je tarief als startende freelancer?

Gepubliceerd op 10/09/2020 in Start Like A Pro

Hoe bereken je je tarief als startende freelancer? Goede vraag. Daarom hebben we voor jou dit artikel geschreven zodat je nadien een prijs kunt bepalen. Een goede prijszetting is heel belangrijk voor jouw toekomst en die van je nieuwe zaak.

Hoe bereken je je tarief als startende freelancer?

Hoe bereken je je tarief als startende freelancer?

Goede vraag. Daarom hebben we voor jou dit artikel geschreven zodat je nadien een prijs kunt bepalen. Een goede prijszetting is heel belangrijk voor jouw toekomst en die van je nieuwe zaak.

Wat wil ik als starter verdienen?

Denk daarbij goed na. Wat dekt mijn kosten én met welk loon kan ik comfortabel leven? De meeste freelancers werken met een uurtarief. En om dat te bepalen, mag je gebruik maken van de volgende formule.

1. Kies wat je op jaarbasis wil verdienen.

Hoeveel wil jij verdienen als freelancer? Als nieuweling is dat de eerste vraag die jij je moet stellen als freelancer. Je moet je netto-inkomen zo goed mogelijk proberen in te schatten omdat het de basis vormt voor je tariefberekening.

2. Maak een overzicht met al je extra kosten.

Als startende zelfstandige zal je jaarlijks sowieso 25% van je netto-inkomen moeten afgeven aan de staat als sociale bijdragen. Daarnaast worden ook je personenbelastingen berekend. Alleen weet je dat nooit exact omdat het voor elke zelfstandige anders is door de persoonlijke situatie. Denk maar aan het aantal kinderen dat je ten laste hebt, gehuwd of samenwonend… Het komt erop neer dat je ongeveer de helft van je inkomsten moet afgeven aan sociale bijdragen en personenbelastingen.

En dan heb je nog de bijkomende kosten:

  • Kosten voor verplaatsingen
  • Een wagen
  • De boekhouding
  • Verzekeringen
  • Opleidingen
  • Je materiaal zoals je GSM
  • En computer en de juiste software
  • Een kantoorruimte
  • Een marketingbudget voor reclame

3. Bedenk hoeveel uren je per jaar wil werken als freelancer.

Hier moet je te weten komen hoeveel weken je effectief gaat werken als zelfstandige. “Hoeveel uren ga ik werken per week?” Maak die planning zo realistisch mogelijk. Hou zeker rekening met bepaalde periodes zoals de zomervakantie of de kerstperiode, die zijn meestal wat rustiger. Wat je ook nog moet incalculeren is het aantal verlofdagen die je jaarlijks wil nemen. En neem zeker een paar ziektedagen mee in je planning.

4. Deel de som van je netto-inkomen en je kosten door het aantal werkuren op jaarbasis.

Als je wil weten wat je uurtarief is, tel je je netto-inkomen op met je kosten en deel dat bedrag door het aantal uren dat je op jaarbasis zult werken.

Een klein voorbeeld: stel je wil jaarlijks €19.200 netto per jaar verdienen. Zo’n €1.600 netto per maand. Dan zal je jaarlijks zo’n €38.400 moeten factureren. Om echt safe te zitten reken je best nog zo’n €6.000 bruto bij. Dan kom je op een jaaromzet van €44.400. Neem dat je per jaar 46 weken werkt en wekelijks 40 uren klopt, dan zal je uurtarief €24,1 bedragen.

Doe die berekening zeker niet alleen. Je betrekt er best je boekhouder bij. En deze oefening maak je best jaarlijks, de meeste freelancers doen dit elk jaar.

Sommige freelancers, zoals vertalers en copywriters werken vaak met een prijs per regel of woord. Grafische ontwerpers hebben meestal een projectprijs.

Hoe bepaal je je prijs?

1. Je ervaring

Ben je een beginner of ervaren rot in het vak? Het is logisch dat iemand met meer ervaring een hogere prijs mag hanteren.

2. De opdracht

Elke opdracht is anders. Denk maar aan een complexe opdracht of eentje met een korte deadline, die vragen sowieso om een hoger tarief dan een makkelijke klus. Belangrijk is dat je hierover eerlijk communiceert met je opdrachtgever.

3. De klant

Grote bedrijven beschikken vaak over een uitgebreider budget dan een KMO. Durf te vragen wat hun budget is en speel daarop in.

4. Je regio

In welke regio zitten je opdrachtgevers? Je prijs kan gerust wat hoger zijn voor klanten in kapitaalkrachtige regio’s zoals Brussel.

5. De sector

In welke sector werk jij? Dat is ook belangrijk voor de prijsbepaling. Het gemiddelde tarief voor freelance telemarketing is 30 euro per uur, voor freelance copywriters €50 per uur en voor freelance coaches, IT’ers en fotografen kan dat oplopen tot €70 per uur. Bekijk ook zeker de tarieven van je concurrenten. Op freelancenetwork.be kan je de resultaten van een onderzoek naar prijszetting bij freelancers terugvinden.

6. Je service

Dat tikkeltje extra kan er ook voor zorgen dat je meer kunt vragen. Denk daarbij ook aan wat jou zo verschillend maakt van de rest. Ben jij echt een expert of lever je altijd kwaliteit van de bovenste plank? Ontdek de reden waarom klanten altijd met jou willen samenwerken. Doe aan personal branding en zet wat je echt goed kunt extra in de verf. Je kan dit doen door artikels en een blog te schrijven. Deel die verhalen zeker via je sociale media zodat je potentiële klanten dit kunnen oppikken.

7. Jouw meerwaarde

In wat ben jij echt uniek? Dat is jouw unique selling point of USP. Het is wat je onderscheidt van je concurrenten. Speel dat zeker uit op je website, blog of in artikels en deel dat zeker op je eigen social media zodat potentiële klanten kunnen zien wat je doet én in wat je echt goed bent.

Nog extra hulp nodig?

Op lovetobefree.be kan je heel wat tools vinden die freelancers kunnen helpen.

  • Met Nacalculator kan je na het uitvoeren van je opdracht berekenen of je op voorhand ingeschatte kosten (tijdsbesteding, effectieve kosten…) overeenkomen met de werkelijkheid. Doe dit altijd na een project om je inkomstenstroom onder controle te houden.
  • Uurberekenaar is dé tool om tot een goed onderbouwd tarief te komen. Stel je parameters in en je ziet onmiddellijk of je te weinig, net genoeg of meer dan genoeg aanrekent.
  • Jobfeed is de pagina waar je een overzicht krijgt met openstaande jobs voor freelancers.

Starters kunnen niet zonder digitale tools. Ontdek hier de online kneepjes van het vak.

En ons laatste advies voor starters is:

Nu je heel wat informatie hebt gekregen over je prijszetting is toch belangrijk dat je niet overdrijft. Zowel met een te hoge als een te lage prijs. Het kan potentiële klanten afschrikken. Te goedkoop zijn kan ervoor zorgen dat je de verkeerde klanten aantrekt of dat er helemaal geen klanten komen. Probeer daarom een tarief te vinden dat aansluit bij jouw ervaring en aanbod. Dat is inderdaad niet simpel, maar wel essentieel.

Tot slot: durf jezelf te verkopen en durf onderhandelen.

Hopelijk vind je onze tips top en kan binnenkort een tariefplan opstellen als een pro!

Oh ja, nu je weet hoe je een tariefplan moet opstellen, is het misschien interessant om te weten welke fouten je moet vermijden als starter? Je leest ze hier.

BRON: Liantis

Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro