Beter beheer van mobiele vloot? Goed nieuws voor IT én hr
Gepubliceerd op 04/07/2024 in Klanten vertellen
Dat de vloot mobiele toestellen – en het bijhorende datavolume – blijft groeien, is niet louter een vraagstuk voor de IT-afdeling, maar ook voor hr. Om alles efficiënt te beheren, rekent SGS op Mobile Managed Services van Proximus NXT en partner A&M.
“Ook in onze sector is er volop digitalisering aan de gang”, zegt Kristof Van Den Elsen, Head of HR bij SGS Belux. “We evolueren meer en meer richting opvolging in real time, inspectie met drones, certificaten die onmiddellijk digitaal ter beschikking zijn, enzovoort.”
SGS is wereldwijd actief rond inspectie, controle, analyse en certificering: van elektrische installaties en machines tot voeding, geneesmiddelen en allerlei consumentenproducten. SGS telt in België 1.900 medewerkers.
In die context neemt het belang van mobiele data snel toe. “Een mobiele telefoon diende vroeger vooral om iemand te kunnen bereiken”, geeft Kristof Van Den Elsen aan. “Vandaag is het een essentieel instrument, waarop bedrijfskritische apps draaien.” Hetzelfde geldt voor tablets, toughpads en laptops. “En SGS is bovenal een databedrijf, dus het gebruik van apps en data op mobiele toestellen moet niet alleen vlot, maar ook veilig gebeuren.”
Ook hr is betrokken
Omdat samen met het aantal mobiele toestellen ook het datagebruik sterk toenam, had SGS nood aan een oplossing om het geheel efficiënter te beheren. “Tegelijk ontstonden er nieuwe vraagstukken”, zegt Kristof Van Den Elsen. “Wat doe je met data roaming? En wat met het persoonlijke gebruik van een toestel?” Dat maakte niet alleen IT, maar ook de hr-afdeling betrokken partij.
De realtime opvolging van het dataverbruik vermijdt onverwachte pieken in de kosten.
Kristof Van Den Elsen, Head of HR, SGS Belux
SGS nam Proximus NXT-partner A&M in de arm om de situatie in kaart te brengen. “Het gaat om heel uiteenlopende types van gebruikers”, zegt Herwig Deckers, accountmanager bij A&M, “waaronder heel wat grootverbruikers van data, zowel nationaal als internationaal.” Op basis van die analyse stelde A&M verschillende types datapakketten voor, in functie van de diverse gebruikerstypes. Bij SGS België telt de vloot in totaal zowat duizend simkaarten.
Mobile Managed Services
Een bijkomende uitdaging is dat het om een heel dynamische omgeving gaat. “We werven jaarlijks ongeveer driehonderd nieuwe medewerkers aan”, zegt Kristof Van Den Elsen. “Dat zorgt voor een continue activiteit op het vlak van on- en offboarding: nieuwe nummers activeren, nummers overdragen en toestellen in gebruik nemen, maar ook toestellen wipen, abonnementen afsluiten, enzovoort.”
A&M en Proximus NXT zorgen bij SGS voor de nodige ondersteuning via Mobile Managed Services (MMS). Dat omvat het operationele beheer van de vloot (levering en nazorg toestellen), naast het beheer van de simkaarten (activatie, beheer van de opties, enzovoort) en het financiële beheer van het geheel.
Opvolging in real time
“Klassiek behoort dit tot de taken van de IT-afdeling van een bedrijf”, zegt Herwig Deckers. “Maar samen met de mobiele vloot en het dataverbruik, neemt ook de complexiteit van het beheer toe.” Het is een zorg die A&M graag voor zijn rekening neemt, zodat de betrokken IT- en hr-afdelingen zich op hun kerntaken kunnen concentreren.
Als partner ben je de verbindende factor. Het is een samenwerking die in beide richtingen verloopt.
Herwig Deckers, accountmanager A&M
“Belangrijk voor ons is onder meer de realtime opvolging van het dataverbruik”, zegt Kristof Van Den Elsen. “Wanneer het voorziene datapakket bijna op is, krijgt de medewerker een waarschuwing. Ook bij de hr-afdeling zijn we daarvan op de hoogte. Zo vermijden we een onverwachte overschrijding van de databundel – en de kosten die daarmee samengaan.” Het is een aanpak die SGS toelaat om heel gericht voor iedere medewerker het juiste datapakket te voorzien.
Stabiele partner
“Doorheen het traject zaten we altijd met de juiste specialisten van Proximus NXT en A&M aan tafel”, zegt Kristof Van Den Elsen. A&M fungeert daarbij als aanspreekpunt, maar kan achter de schermen uiteraard altijd terecht bij de experten van Proximus NXT. “Bovendien gaat het om een stabiel team”, stipt Kristof Van Den Elsen aan. “Het zijn medewerkers die SGS intussen goed kennen, die weten hoe we werken en die het belang van MMS voor onze werking juist inschatten.”
Tegelijk gaat het om een oplossing die doorheen de tijd blijft evolueren. Zo wil SGS in een volgende stap choose your own device mogelijk maken. Medewerkers zullen via een portaal een toestel kunnen kiezen, dat A&M daarna thuis levert, voorzien van de juiste SGS-apps en volledig klaar voor gebruik. “Het is een samenwerking die in beide richtingen verloopt”, vult Herwig Deckers aan. “We luisteren niet alleen naar wat SGS nodig heeft. Evengoed stellen we zelf mogelijke verbeteringen voor.”
Goed voor de uitstraling
“Op die manier draagt MMS ook bij aan onze employer branding”, besluit Kristof Van Den Elsen. Terwijl SGS zijn hr-beleid rond mobiele toestellen bijstelt, staat A&M in voor de praktische uitrol ervan. “Wie bij SGS aan de slag gaat, zal straks meteen z’n nieuwe mobiele toestellen ter beschikking hebben. Dat zal de onboarding van nieuwe collega’s duidelijk versnellen.” Het maakt van MMS meer dan ooit een gewilde oplossing, niet alleen voor IT, maar ook voor hr.
Zorgeloos beheer
Door het beheer van uw mobiele toestellen gedeeltelijke of volledige uit te besteden, ondersteunt u niet alleen uw medewerkers, maar ook verschillende departementen van uw organisatie.