Beersel verbindt vrijwilliger en zorgbehoevende met 0800-nummer
Gepubliceerd op 15/04/2020 in Klanten vertellen
Om het sociale isolement tegen te gaan, zette de gemeente Beersel een vrijwilligersplatform op. Omdat niet iedereen online zijn weg vindt, werd er ook een 0800-nummer in het leven geroepen om vrijwilligers en zorgbehoevenden met elkaar te verbinden.
“We willen in deze toch wel uitzonderlijke tijden vermijden dat mensen, en dan denken we in het bijzonder aan de senioren, in een isolement terechtkomen”, stelt Sonja Van Wanseele, Schepen bevoegd voor onder meer Sociale Zaken in de gemeente Beersel.
“Binnen onze gemeente beschikken we over een vrijwilligersplatform dat een heel brede werking heeft. De noden van de mensen kunnen immers erg divers zijn. Waar de ene boodschappen nodig heeft, zal de andere eerder behoefte hebben aan een goed gesprek.”
Een digitale werkomgeving die medewerkers ondersteunt thuis te werken kunnen een wezenlijk verschil maken voor uw bedrijf en de economie.
Hoe digitaal samenwerken ondersteunen?0800 is gratis én laagdrempelig
“De grote uitdaging is natuurlijk de vrijwilligers met deze zorgbehoevenden in contact te brengen, zeker in deze tijden. Onze ICT-diensten hadden Proximus gecontacteerd met de vraag hiervoor een 0800-nummer te voorzien, wat binnen een tijdsbestek van 48u ook gebeurde. Erg belangrijk voor ons is dat zo'n nummer laagdrempelig werkt. Zeker voor die groep ouderen is werken via onze website geen evidentie. Dat het nummer gratis is, helpt ook.”
Dankzij deze 0800-lijn dragen we bij tot de sociale cohesie in onze gemeente.
Sonja Van Wanseele, Schepen Sociale Zaken, gemeente Beersel
0800-nummer zorgt voor meer sociale cohesie
“Bovendien is er géén keuzemenu, daar hebben we heel bewust voor gekozen. Wie tijdens de kantooruren belt, krijgt sowieso iemand aan de lijn. En als we een eerste balans opmaken: dagelijks lopen er oproepen binnen, ook van vrijwilligers, wat aantoont dat we dankzij deze 0800-lijn bijdragen tot de sociale cohesie in onze gemeente.”
De gemeente Beersel (Vlaams-Brabant) richtte het online hulpplatform ‘Beersel Helpt’ op.
Meer informatie over oplossingen voor uw vaste lijn?
Vaste telefonie oplossingenOne
One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen.