Yoast SEO: wat is het en hoe helpt het je WordPress-site?
Gepubliceerd op 28/03/2019 in Tech, tips & tricks
Yoast SEO moet je zeker eens bekijken, als je met WordPress een website voor je bedrijf wil maken. Het is namelijk de favoriete plug-in van miljoenen WordPress-gebruikers. Yoast is een set tools waarmee je je website naar nummer één in de zoekresultaten op Google kunt lanceren.
Start je een eigen zaak, dan moet je tegenwoordig wel een website hebben. WordPress is een van de gemakkelijkste tools om je eigen site te bouwen. Je hebt er de keuze tussen gratis en betalende thema's, waarmee je in een handomdraai een mooie website online hebt staan.
Maar dan heb je natuurlijk ook bezoekers nodig, en die bereik je het best via Google. Mensen zoeken daar specifiek naar de producten of diensten die je bedrijf aanbiedt.
-
Wat is SEO?
Natuurlijk is de concurrentie groot en wil je zo hoog mogelijk scoren in de zoekresultaten. Dat heb je zelf een beetje in de hand door je site aan te passen aan de regeltjes van SEO. Die afkorting staat voor 'Search Engine Optimization'. Yoast is een plug-in voor SEO die je helpt om je WordPress-site te doen stijgen op Google.
Concreet wil je ervoor zorgen dat mensen jouw site als eerste te zien krijgen wanneer ze een bepaalde zoekterm ingeven. Ben je bijvoorbeeld bakker, dan moet jouw zaak op de eerste plaats staan als iemand een bakkerij in jouw gemeente zoekt.
Met Bizz Online helpt jouw persoonlijk toegewezen digitale expert bij deze uitdaging. Die zorgt er dan ook voor dat je zeker goed zichtbaar bent op Google.
-
Wat is Yoast?
Gelukkig bestaan er ook tools om je site SEO approved te maken. Bij WordPress is Yoast SEO de bekendste plug-in. De tool wordt door miljoenen mensen gebruikt. De gratis versie van Yoast is al heel uitgebreid, al kan je voor echt professioneel gebruik natuurlijk voor een premium versie kiezen. Let er wel op dat je via Wordpress.com enkel plug-ins kunt installeren met een betalend abonnement. Dus helemaal gratis is het nooit.
-
Wat zijn de voordelen van Yoast?
- Met Yoast kan je een title-tag en een metadescriptie aan je website toevoegen. Zo weet Google waarover je site gaat en wat bezoekers te zien zullen krijgen. Google probeert gebruikers altijd de meest nuttige informatie eerst te tonen, dus zorg dat je site gemakkelijk te vinden is door vaak gezochte zoektermen te gebruiken.
- Je kunt zien hoe goed jouw pagina scoort voor de opgegeven zoekterm. Dat gebeurt aan de hand van een score die rood, oranje en groen kan kleuren.
- Enerzijds voert Yoast een leesbaarheidsanalyse uit. Google geeft immers de voorkeur aan sites en teksten die vlot te lezen zijn. Je krijgt er meteen een rapport bij, waarop je aan de hand van de drie kleuren kan zien wat goed is, wat beter kan en wat je zeker moet verbeteren.
- Anderzijds is er de SEO-analyse. Die gaat bijvoorbeeld na of je zoekterm vaak genoeg gebruikt wordt. En of die term op de juiste plaats staat. Bijvoorbeeld vooraan in de titel en in de metadescriptie.
- Extra handig: je kan Yoast vragen om aan te duiden waar je iets kunt verbeteren. Zo is je tekst of pagina in een handomdraai geoptimaliseerd.
-
Waarvoor moet je opletten?
Je mag zeker ook niet blindelings de tips van Yoast volgen. Een groen bolletje is geen garantie dat je website bovenaan in de zoekresultaten zal staan. Dat kan soms ook al met een oranje bolletje. Gebruik dus je gezond verstand. Enkele dingen waarop je voor een goede SEO-score altijd moet letten:
- Gebruik je zoektermen duidelijk en vaak genoeg! Let wel op, want Yoast houdt krampachtig vast aan het feit dat zoektermen onmiddellijk naast elkaar moeten staan. Dus als je sleutelwoorden bijvoorbeeld 'Yoast' en 'SEO' zijn, dan mogen beide woorden in de tekst niet door een ander woord gescheiden worden. Voor Google maakt dat eigenlijk niet veel uit.
- Mensen onderschatten wel eens de kracht van afbeeldingen voor zoekmachines. Yoast zal je daarom wijzen op het belang van de ALT-tekst bij een foto. Dat is de tekst die eigenlijk letterlijk omschrijft wat er op de foto te zien is. Google is nog niet slim genoeg om zelf beelden te herkennen, dus je tekst is belangrijk.
- Je SEO-score zal meteen verbeteren als je de titel en metadescriptie hebt ingevuld. Dat laatste is een omschrijving die Google bij zoekopdrachten onder de titel zal tonen. Het spreekt voor zich dat zoektermen hierin belangrijk zijn. Yoast zal je vragen om een titel te gebruiken die lang genoeg is, maar laat je daar niet te veel door afleiden. Kort en krachtig is soms beter!
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?
Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s