Webhosting voor je nieuwe site: waar moet je op letten?
Gepubliceerd op 02/09/2020 in Start Like A Pro
Achter iedere succesvolle zaak staat een goed werkende website. Maar om zo’n site online te zetten, heb je een web host nodig. Dat is een soort opslagdienst voor alle gegevens op je site, zoals informatie en afbeeldingen. Webhosting verdient veel aandacht, want je wil toch dat je website altijd beschikbaar is en dat je data veilig zijn? En voor een starter is het natuurlijk ook mooi meegenomen om webhosting aan een voordelige prijs te vinden.
Een goede website bouw je niet in één dag. Net zoals je nieuwe zaak zelf zijn er heel wat dingen die om je aandacht vragen: het kiezen van een domeinnaam, het ontwerpen van je website zelf, ervoor zorgen dat je site dankzij de toepassing van SEO sterk presteert in de zoekresultaten op Google, … Maar voor je je site echt kunt lanceren, heb je zeker een goede web host nodig.
In deze blog leggen we uit wat dit precies is en waar je op moet letten bij het kiezen van webhosting.
Wat is webhosting?
Net zoals de bestanden op je pc moet ook je website ergens opgeslagen zijn. Wanneer een bezoeker een pagina of een document opent, wil je immers dat deze persoon onmiddellijk toegang krijgt. Websites worden daarom bewaard op toegewijde servers die altijd actief zijn. De pc of smartphone van de bezoekers van je website maakt dan connectie met deze server om je site te bekijken. Als je moeilijkheden ondervindt om een website te openen, ligt het probleem heel vaak bij die server. Het kiezen van de juiste host is dus erg belangrijk.
Een goede web host zal er natuurlijk voor zorgen dat de meeste problemen al verholpen zijn voor jij er ook maar iets van merkt. Webhosting is het werk van gespecialiseerde bedrijven die over toegewijde servers voor de websites van bedrijven en organisaties beschikken.
Lanceer je zaak als een pro dankzij ons aanbod voor Starters.
Dat interesseert me!Hoe kies je de juiste webhosting service?
Voor je begint te zoeken naar een webhosting service, moet je weten wat je precies nodig hebt. Dit zijn twee vragen die je jezelf moet stellen:
- Wat is het doel van je website vandaag? Met andere woorden: wat komen bezoekers op je website doen? Wil je hen gewoon over je zaak vertellen voor ze bij je over de vloer komen of heeft je website een essentiële rol in het runnen van je zaak?
- Zie je jouw zaak snel uitbreiden? Misschien wil je binnenkort ook een webshop aanbieden of de online mogelijkheden voor je klanten vergroten.
De antwoorden op deze vragen vertellen je onder andere hoeveel opslagruimte je nodig hebt, maar ook hoeveel bandbreedte vereist is, hoeveel controle je zelf over de server moet krijgen, en natuurlijk hoeveel webhosting voor jou moet kosten. We gaan hieronder op al deze factoren wat dieper in.
1. Opslagruimte
Webhosting biedt soms onbeperkte opslagruimte aan. Als starter heb je meestal een beperkt budget, dus loont het zeker om even na te gaan of je dat allemaal wel nodig hebt. Aan de andere kant heeft beperkte opslagruimte ook z’n nadelen, zeker als je veel foto’s en video’s op je website wil plaatsen. Of als je plannen hebt om je website op termijn een uitgebreidere rol te geven, denk maar aan e-commerce … Dat laatste is bij sommige web hosts overigens niet mogelijk, dus ook dat moet je op voorhand zeker controleren.
Er zijn verschillende soorten webhosting die allemaal hun eigen voordelen bieden:
- Shared hosting: hier deel je een server met tientallen andere websites. Aangezien je dus geen eigen server nodig hebt, is dit vaak de goedkoopste oplossing. Veel nieuwe zaken verkiezen deze optie. Sommige tools om een website te bouwen, bieden shared hosting automatisch aan. Het nadeel is dat jouw website ook hinder kan ondervinden wanneer de server door andere sites zwaar belast wordt.
- VPS-hosting: de afkorting VPS staat voor ‘Virtual Private Server’. Het is eigenlijk de gulden middenweg tussen een gedeelde en een toegewijde server. Iedere website heeft z’n eigen ruimte, maar je deelt de server wel nog steeds met andere klanten. In ruil krijg je meer opslagmogelijkheden en controle, maar je blijft wel enigszins afhankelijk van druk verkeer op andere sites.
- Dedicated server hosting: alle nadelen van de vorige twee oplossingen vallen weg wanneer je een server exclusief voor jouw website huurt. Wie een veeleisende site bouwt, moet deze optie zeker overwegen, maar beginnende zaken zullen er zelden voor kiezen. Uiteindelijk hangt hier immers een fors prijskaartje aan vast. Niet alleen de huur kost geld, ook de onderhoudskosten zijn vaak volledig voor jouw rekening.
- Cloud hosting: alles draait tegenwoordig rond de cloud en de kans is groot dat ook jouw zaak hier gebruik van maakt. Zelfs je website kan op virtuele servers in de cloud draaien. Het voordeel is dat je meestal gewoon betaalt voor wat je op dit moment nodig hebt en op termijn je faciliteiten kunt uitbreiden.
2. Snelheid
Voor je bezoekers is het belangrijk dat je website snel genoeg laadt. Zelf wil je wellicht ook dat een site in een vingerknip opent. De gouden regel is dat je website binnen drie seconden beschikbaar moet zijn op het scherm van internetgebruikers. Onderzoek wijst immers uit dat de meerderheid na het verstrijken van deze korte periode alweer met de noorderzon verdwenen is.
Snelheid is ook essentieel voor de prestaties van je website op Google. De zoekmachine zal traag werkende website een negatieve beoordeling geven, waardoor je wellicht zult zakken in de zoekresultaten. Veel mensen komen echter per toeval op je site terecht, omdat ze via Google een antwoord op een bepaalde vraag zoeken. Je moet er dus zeker voor zorgen dat ze een tijdje blijven hangen. Snelheid is daarom een belangrijke factor bij het kiezen van een web host.
3. Beveiliging
Natuurlijk wil je in geen geval dat hackers met je website kunnen prutsen. Wat dat betreft, zit je bij de meest webhosting services wel goed. Deze providers werken met geavanceerde beveiliging en houden servers voortdurend in de gaten om verdachte activiteiten op te merken. Veel servers zijn ook voorzien van SSL, een extra beschermende laag tussen de server en een internetbrowser. De gegevens op de site zijn versleuteld en daardoor kunnen cybercriminelen er niet bij.
4. Bandbreedte
Deze term ken je vast wel en heeft te maken met de kwaliteit en omvang van het verkeer tussen jouw website en internetgebruikers. Nieuwe en kleinere zaken moeten zich hier doorgaans weinig zorgen over maken. Vaak heb je al genoeg met de bandbreedte die in het goedkoopste aanbod verwerkt zit. Het is dus opnieuw belangrijk om in te schatten waar je site ongeveer voor moet dienen. Wie online grote plannen heeft, zal mogelijk meer bandbreedte nodig hebben.
5. Technische ondersteuning
De meeste webhosting services bieden je een pakket van diensten aan. Zo hoef je je meestal geen zorgen te maken over updates van hardware en software, het onderhoud van servers, het uitsturen van patches, of technische ondersteuning. Het is zeker de moeite om op voorhand te bekijken wat een provider aanbiedt.
Je mag gerust verwachten dat je provider 24/7 ondersteuning biedt. Je website is immers een digitale versie van je zaak die z’n deuren nooit sluit. Wanneer je site offline is, hebben je klanten dus geen mogelijkheid om je zaak online te bereiken. Sommige webhosting services beloven je site een uptime van 99,99999%. Dat betekent dat problemen heel zeldzaam zijn en je site binnen de vijf minuten weer bereikbaar moet zijn. Een uptime van 99% betekent dan weer dat je site op jaarbasis zo’n 3,5 dagen offline is, bijvoorbeeld voor onderhoud.
6. Kostprijs
Het prijskaartje is doorheen deze blog al een paar keer aan bod gekomen. De meeste nieuwe zaken halen voldoening uit de goedkopere mogelijkheden van een gedeelde server. Soms is het zelfs mogelijk om gratis webhosting te vinden, maar hou er dan wel rekening mee dat je daar op andere manieren nadelen van kunt ondervinden. Verwacht bijvoorbeeld niet dat problemen snel opgelost geraken en je hulpmiddelen zijn doorgaans ook erg beperkt. Je krijgt waarvoor je betaalt: duurdere webhosting biedt dus meer zekerheid, maar je kunt wel best blijven afwegen wat je precies nodig hebt.
Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.
Start Like A ProProximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s