SEO: waarvoor dienen backlinks en waar haal ik ze?

Gepubliceerd op 21/05/2021 in Tech, tips & tricks

Om de SEO-score van je professionele website te optimaliseren, bestaan er verschillende technieken. Een daarvan is het toevoegen van backlinks in de teksten van je webpagina's. Maar wat zijn backlinks nu precies, hoe maak je ze en waarvoor worden ze gebruikt? Je leest het hier.

SEO: waarvoor dienen backlinks en waar haal ik ze?

Geen enkele website ontsnapt aan Google en de zoekmachines. Elke internetgebruiker kan de website van je bedrijf tegenkomen door een zoekopdracht uit te voeren. Maar dan moet je site natuurlijk wel een goede SEO-score hebben. Daarvoor zijn er verschillende SEO-technieken die je kan toepassen: het gebruik van goede trefwoorden, optimaliseren van de prestaties van je site, werken aan de metabeschrijvingen van de pagina's, maar ook het implementeren van backlinks. Maar hoe doe je dat?

Meer weten over SEO? Lees er alles over in dit blogbericht.

Wat is een backlink ?

Een backlink of "inkomende link" is een hyperlink op een site van derden die naar jouw site verwijst. Dat is dus niet hetzelfde als een interne link. Een interne link is een link op je eigen site die verwijst naar een andere pagina van je website.

De kwaliteit van backlinks is van groot belang voor je SEO-score. De links hebben namelijk verschillende functies:

  • Internetgebruikers kunnen hun zoekactie uitbreiden door verschillende links te volgen op de sites die zij bezoeken.
  • Backlinks versterken de reputatie van een website. Hoe vaker een site wordt aanbevolen via backlinks, hoe betrouwbaarder Google deze site vindt en hoe vaker ze aan bod komt in de zoekresultaten.

Om je website populair te maken, moet hij dus worden aanbevolen door sites van derden. Daarvoor heb je een goede backlinkstrategie nodig om je zichtbaarheid te vergroten.

Met Bizz Online hoef je je geen zorgen te maken over je SEO-score: wij zorgen voor alles! We bouwen je professionele website van A tot Z, optimaliseren je SEO en zorgen dat hij responsive is voor aan alle media: computer, smartphone en tablet.


Wat is een goede backlink ?

Er zijn goede en slechte backlinks. Een hyperlink die willekeurig op een pagina is geplaatst en verwijst naar een andere pagina die niets met de inhoud van de eerste te maken heeft, is compleet nutteloos. Backlinks moeten logisch en natuurlijk overkomen bij Google. Deze drie criteria zijn essentieel voor een goede backlink:

  • Relevantie: voor Google weegt een backlink op een website die over jouw thema gaat, zwaarder door dan een link van een site die over een totaal ander onderwerp gaat. Als je site over mode gaat, zal een link van een website die gespecialiseerd is in vastgoud weinig invloed hebben op je SEO.
  • Betrouwbaarheid: Google rangschikt websites op basis van betrouwbaarheid. Websites van de overheid worden bijvoorbeeld als betrouwbaar beschouwd. Daarom is het belangrijk dat je site wordt genoemd op andere sites met een goede SEO-score.
  • Diversiteit: backlinks moeten gevarieerd zijn en van verschillende sites komen. Want als alle links van dezelfde site komen, zou Google kunnen zeggen dat het om aangekochte links gaat, een praktijk die steeds vaker voorkomt.

Waar haal ik goede backlinks ?

Hoe zorg je nu voor goede backlinks naar je site? Op het eerste gezicht lijkt het misschien dat je geen controle hebt over sites van derden. Er zijn echter een paar technieken die je kan toepassen om je site vermeld te krijgen.

  1. Gastblogs: een goede manier om je site bekend te maken, is het schrijven van gastblogs. Je stelt een blogger voor om op zijn site een blogbericht te publiceren dat je zelf hebt geschreven. Kies daarbij voor invloedrijke bloggers uit jouw vakgebied.
  2. De skyscraper-methode: dit is een efficiënte methode, maar zeer arbeidsintensief. Concreet ga je een blogbericht zoeken dat veel resultaten oplevert en veel backlinks heeft. Vervolgens schrijf je een soortgelijk artikel dat nog beter is. Als het artikel in kwestie bijvoorbeeld 10 technieken bevat om een goede moestuin te maken, schrijf jij een artikel met 20 of 30 technieken dat nog vollediger, duidelijker, aangenamer en preciezer is dan het basismateriaal. Zodra het artikel geschreven is, neem je contact op met de blogs en sites waar de backlinks vandaan komen en stel je jouw artikel aan hen voor. Om een artikel met veel backlinks te vinden, kan je tools gebruiken zoals Open Site ExplorerNieuw venster en daar de url ingeven.
  3. Ongeldige links: op het internet zijn er miljoenen gebroken links. Dat zijn links naar pagina's of artikels die door hun auteur zijn verwijderd. Jij kan daar je voordeel mee doen! Zoek naar gebroken links en bied aan om hun gebroken links te vervangen door links naar jouw site. Gebruik daarvoor hulpmiddelen zoals Dead Link CheckerNieuw venster die de pagina's scannen en ongeldige url’s identificeren. Zodra je de ongeldige links gevonden hebt, schrijf je een relevant artikel en stuur je dat naar de blogs met de ongeldige url’s.

Dit zijn de basistechnieken, maar er zijn er nog veel meer. Maak bijvoorbeeld massaal gebruik van sociale netwerken om blogberichten en pagina's te delen en zo je bereik te vergroten.

We raden je vooral aan om een blog te koppelen aan je professionele website. Zo maak je het voor derden makkelijker om links naar je blogberichten te delen. Behandel altijd één thema op je blog en toon je expertise in je vakgebied. Zo moedig je andere sites aan om mensen naar jouw blog te leiden. Bepaal ook eerst je doelpubliek en bouw de inhoud van je website op volgens de behoeften van dit publiek.


Ken jij Bizz Online al? Wij bouwen jouw professionele website van A tot Z en zorgen ervoor dat hij goed scoort op SEO-vlak. We zorgen er ook voor dat hij responsive is en aangepast aan alle platforms.

Ontdek Bizz Online nu meteen!

Bovendien staat een digitale adviseur klaar om al je vragen te beantwoorden. Als geschenk bieden wij je daarbovenop ook nog een domeinnaam, een professioneel e-mailadres en beveiligde hosting op de Belgische servers van Proximus.

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business