Een responsieve website maken: 4 tips om mee aan de slag te gaan
Gepubliceerd op 20/06/2022 in Tech, tips & tricks
Een responsieve website maken is voor veel mensen nog onbekend terrein. Toch is het tegenwoordig cruciaal voor je bedrijf. Uit verschillende studies blijkt dat mobiel verkeer belangrijker is geworden dan via pc of laptop. Een zogenaamd ‘responsive webdesign’ zorgt ervoor dat alles correct functioneert op smartphone en tablet.
Wat is een responsieve website?
Een responsieve website controleert de breedte van het scherm en past vervolgens de lay-out van je website aan, inclusief afbeeldingen en video’s. Een aparte mobiele versie maken is dus niet meer nodig en je hoeft ook geen aparte app te ontwikkelen. Vanop eender welk toestel kunnen bezoekers je website bekijken. Bovendien is het onderhoud van je webstek een stuk makkelijker. Alle HTML-codes bevinden zich namelijk op dezelfde pagina.
Met de nodige zoekmachine-optimalisatie zal je responsieve website ook hoger scoren in Google. Google geeft namelijk de voorkeur aan responsieve websites die ook op mobiele apparaten geopend kunnen worden. Mobile first is een trend die niet meer tegen te houden is.
De keerzijde van de medaille: om een responsieve website te maken, heb je iets meer technische kennis nodig. Daarom stel je je best even de vraag of je zelf een responsieve website gaat maken of het gaat uitbesteden aan een professional. Wil je er toch zelf mee aan de slag gaan? Dan geven we je hieronder vier tips voor een responsief webdesign dat werkt.
1. Kies het juiste thema
Gebruik je een webhost om je website te maken? Check dan zeker eens of die geen responsieve thema’s aanbiedt. . WordPress is één van de bekendste tools om websites te bouwen. Sommige thema's in de betalende versie zijn op voorhand aangepast aan de formaten van verschillende soorten apparaten. Karma is bijvoorbeeld een topper om te gebruiken.
2. Bekijk je website op verschillende apparaten en schermformaten
Heb je je responsieve website afgewerkt? Dan moet je ze natuurlijk ook testen. Bekijk daarvoor je nieuwe website op verschillende schermen met andere formaten. Elk apparaat waarop je je website kan bekijken, moet gecontroleerd worden. Bij sommige tools zit deze preview-mogelijkheid al ingebouwd. Met WordPress kan je bijvoorbeeld op het scherm van je pc ook checken hoe de website er op smartphone of tablet zal uitzien.
3. Test de laadsnelheid van je responsieve website
Of bezoekers nu via een mobiel apparaat of via desktop naar je website surfen: de snelheid waarmee de responsieve website opent, is heel belangrijk. Volgens statistieken van Google is 53% van de bezoekers weg als het langer dan drie seconden duurt om een website te openen. Pagina’s met een betere laadsnelheid scoren daarom ook hoger in de zoekresultaten. De snelheid van je site test je bijvoorbeeld makkelijk via Pingdom.
4. Zorg dat het menu ook via touchscreen werkt
Ook op de smartphone moet je vlot kunnen navigeren doorheen de pagina’s. Je website is dus pas echt responsief als mensen gemakkelijk hun weg kunnen vinden met een touchscreen. Mobiele bezoekers zijn volgens studies ongeduldiger dan mensen die via hun pc surfen. Een goede mobiele navigatie is dus noodzakelijk.
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?
Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s