7 manieren om online personeel voor je zaak te rekruteren
Gepubliceerd op 03/10/2019 in Tech, tips & tricks
Op zoek naar een nieuwe medewerker voor je zaak? Het is niet eenvoudig om het juiste personeel te vinden, maar gelukkig zijn er tegenwoordig tal van online kanalen om potentieel talent te rekruteren. Beperk je niet tot het plaatsen van een vacature op een zoekertjessite en gebruik het internet actief om je toekomstige collega’s te bereiken.
1. Plaats je vacature op professionele website
Natuurlijk mag je in de eerste plaats niet vergeten om je vacature op de grootste rekruteringswebsites te plaatsen. Veel werkzoekenden komen daar online naar werk zoeken. Meestal kost zo’n zoekertje je natuurlijk wel wat geld, maar het voordeel is dat je er zelf niet veel mee hoeft te doen. Vaak wordt de vacature gedeeld in nieuwsbrieven en naar specifieke kandidaten met de juiste competenties gestuurd.
In België zijn er verschillende websites waarop je algemene vacatures kunt plaatsen. Je kent vast wel vacature.com, stepstone.be, indeed.com, vdab.be of actiris.be. Maar er bestaan ook websites voor specifieke sectoren. Digimedia.be is bijvoorbeeld erg interessant voor bedrijven in de mediasector. Tyro.be specialiseert zich naar eigen zeggen dan weer in het verzamelen van jong talent voor start-ups en kleine ondernemingen.
2. Deel je vacature op websites van universiteiten
Heb je niet meteen iemand nodig die al jaren ervaring op z’n teller heeft staan? Dan kan je ook bij universiteiten en hogescholen aankloppen. Zij onderhouden contact met pas afgestudeerde telgen, en ook met alumni die het nest al langer verlaten hebben. Sommige departementen hebben zelfs eigen borden, groepen en mailinglijsten, zodat je meteen studenten met het juiste diploma weet aan te spreken.
Bovendien delen ze vacatures vaak gratis, aangezien universiteiten en hogescholen er ook zelf baat bij hebben dat alumni hun weg vinden in de professionele sector.
3. Deel je vacature op LinkedIn
LinkedIn is een paar jaar ouder dan Facebook, en in die tijd heeft de site een enorm netwerk aan professionele profielen verzameld. Het loont dan ook zeker de moeite om je vacature op LinkedIn te delen en om er ook naar passieve gebruikers te zoeken. Wereldwijd telt de website meer dan een half miljard leden, waarvan drie miljoen in België. Uiteraard zijn zij niet allemaal actief een nieuwe job aan het zoeken, maar misschien kan jouw zaak hen wel overtuigen.
Zorg in ieder geval dat je vacature krachtig en helder is. Die enorme hoeveelheid mensen brengt maandelijks gemiddeld slechts 17 minuten op LinkedIn door, dus veel kansen krijg je niet. En als je LinkedIn echt wil gebruiken om naar potentiële werkkrachten te zoeken, dan kan je ook een betalend abonnement nemen. Hiermee krijg je meer mogelijkheden om je zaak te promoten en om de juiste kandidaten te vinden.
Natuurlijk wil je altijd en overal toegang tot LinkedIn. Met Bizz Office heb je een onbeperkt maandelijks volume om op het internet te surfen, inclusief gratis gebruik van Wi-Fi Hotspots. Sla cv’s op in de Cloud, zodat jij en je collega’s er altijd vlot bij kunnen.
4. En gebruik ook de andere sociale media
In tegenstelling tot LinkedIn zijn andere sociale media niet specifiek gericht op het zoeken naar carrièremogelijkheden, maar dat betekent niet dat ze niet nuttig kunnen zijn. Op Twitter is je vacature natuurlijk heel vluchtig, maar heb je al eens aan Facebook gedacht? Veel mensen gebruiken groepen op basis van interesses, en daar zitten mogelijk ook potentiële collega’s verborgen.
Op Facebook moet je het natuurlijk wel iets luchtiger aanpakken. Bedenk een creatieve post om de aandacht van mensen te trekken. Vaak zullen gebruikers kennissen taggen die op zoek zijn naar een job. Op die manier bereik je een zeer brede waaier aan profielen, en bovendien krijgt je zaak de nodige aandacht.
5. Zelfs Pinterest kan je gebruiken
Veel bedrijven beginnen Pinterest in te zetten om klanten te bereiken. Maar het platform is ook geschikt om naar personeel te zoeken. Aanvankelijk werd de site, die je toelaat om borden op basis van je interesses te maken, vooral door vrouwen gebruikt. De laatste tijd is het aandeel mannelijke gebruikers ook aan het toenemen.
De meest creatieve en getalenteerde mensen zijn actief op Pinterest, waardoor dit kanaal heel handig kan zijn als je specifieke skills zoekt. Daar zijn ook heel wat freelancers bij, die je misschien voor een aantal opdrachten kunt inschakelen. Maak in elk geval een bord voor je bedrijf aan, en deel foto’s en video’s die de interesse van gebruikers kunnen opwekken.
6. Versterk het online imago van je zaak
Het imago van je zaak is niet alleen belangrijk om klanten aan te trekken, je moet ook potentiële werknemers tonen dat het een geweldige plaats is om te werken. Zelfs wanneer sollicitanten je vacature via een ander kanaal tegenkomen, zullen ze je bedrijf online gaan opzoeken. Zorg dus in de eerste plaats voor een aantrekkelijke website en probeer om ook je kanalen op de sociale media van leuke berichten te voorzien.
Een eenvoudige tip: vraag je huidige medewerkers om vacatures en berichten over je zaak op hun eigen sociale media te delen. Geen betere referentie voor een job dan gelukkige collega’s.
7. Gebruik HR software
Er zijn ook HR-oplossingen met software die via de Cloud werken. Zij bieden tools aan die je het rekruteringsproces laten beheren, automatiseren en stroomlijnen. Aangezien deze software in de Cloud werkt, kan je de informatie met een heel team delen en zo de sollicitaties beter organiseren. Als je met een sociaal kantoor werkt, kan je best eens navragen welk programma zij aanraden.
Laat talent niet wachten en wees alert om het juiste personeel te vinden. Met Bizz Office ben je altijd en overal vlot bereikbaar. Dankzij een onbeperkt maandelijks volume en gratis toegang tot Wi-Fi Hotspots zal je geen enkel interessant profiel moeten missen. Je kunt ook onbeperkt bellen naar vaste nummers en 1.000 minuten naar gsm’s in België.
Met dank aan 24/7 technische bijstand worden problemen dezelfde dag nog hersteld. Je krijgt ook een e-mailadres op naam van je zaak en een .be domeinnaam voor je website. En wat dacht je van meer dan 80 tv-zenders en de Proximus Pickx-app?
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s