Waarom LinkedIn onmisbaar is voor kleine ondernemingen!
Gepubliceerd op 09/08/2017 in Inspiratie
Van alle sociale netwerken heeft LinkedIn ongetwijfeld het meest professionele imago. Moet je daar als zelfstandig ondernemer zijn? En hoe pak je dat aan? Anke van Oosterhout van CMoore legt uit.
Moet je aanwezig zijn op LinkedIn?
De vraag stellen, is ze beantwoorden, zegt Anke van Oosterhout. “Natuurlijk moet je daar aanwezig zijn. LinkedIn is zoveel meer dan een kanaal waar je personeel kan vinden en waar je jezelf aan potentiële werkgevers kan voorstellen. Je kan er ook je personal brand verzorgen, je merk versterken, interessante artikelen en opinies lezen, netwerken… het zou zonde zijn om dat links te laten liggen.”
Bedrijfspagina én persoonlijke pagina
Voor alle bedrijven en zelfstandigen is LinkedIn een essentieel onderdeel van de 'digitale voetafdruk', stelt Anke. En je moet niet groot zijn, om een grote digitale voetafdruk te hebben. Daarom is het belangrijk om niet alleen een persoonlijke pagina te hebben, maar ook een bedrijfspagina. “De twee zijn nodig. De bedrijfspagina is de ideale plek om je onderneming voor te stellen en te vertellen wat je doet. Je kan de menselijke, persoonlijke kant van je eigen pagina aanwenden om je bedrijfspagina te laten groeien. Laat er maar kruisbestuiving zijn tussen die twee!”
Pagina's volledig invullen
Als je de moeite doet om die pagina’s aan te maken, zorg dan ook dat die volledig en goed ingevuld zijn, raadt Anke aan. “De headline, de summary, je ervaring, endorsements…zorg dat alles zo volledig mogelijk is. In de headline, de zin onder je naam, moet je zeker genoeg relevante keywords voor SEO zetten. De summary gaat eerder over waar je voor staat, wat je wil, niet over wat je doet. Hier kan je je 'verhaal' doen."
Netwerken op LinkedIn?
"Wees ook niet bang om je netwerk uit te breiden. Spreek iedereen aan die je kent, vanaf je schooltijd. Het is niet omdat je iemand tien jaar niet gezien hebt, dat je er niet mee mag linken. Meer nog, volgens mij moet je iemand zelfs niet écht kennen. Als een persoon een logische connectie heeft met je bedrijf, mag je hem gerust uitnodigen. Anderzijds moet je natuurlijk ook zelf openstaan voor connecties. In België ligt dat soms wat moeilijk heb ik, als Nederlandse, al ervaren (lacht).”
Content delen en creëren
Wat veel mensen ook lastig vinden, is het delen en aanmaken van eigen content, nochtans een heel goede manier om snel bekendheid op te bouwen. “Content delen en maken is echt belangrijk”, zegt Anke. “Zie je iets interessants, deel dat dan met je volgers. Heb je een sterke opinie over iets? Schrijf dan zelf een artikel. Veel mensen denken: “ik kan dat niet”, maar je hoeft echt geen doorwinterde journalist te zijn om goede content te kunnen maken. Is het schrijven van zo’n artikel écht niks voor jou? Huur dan desnoods een goede copywriter in.”
Na een carrière bij USG People startte Anke van Oosterhout in 2015 CMoore, een merk van Moore Stephens Belgium. Ze begeleidt er bedrijven als Hilti, de VRT en Tiense Suiker in hun digitale strategie. Ook heel wat kmo’s die worstelen met hun digitale vindbaarheid, social selling, content strategie en employer branding doen een beroep op haar expertise.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s