SEO-optimalisatie: 6 simpele tips om te scoren in Google

Gepubliceerd op 24/12/2021 in Tech, tips & tricks

SEO of zoekmachine-optimalisatie: als je een eigen website voor jouw bedrijf hebt, ken je het misschien al. Maar hoe ga je ermee aan de slag? Waarop moet je precies letten? Wij geven je zes praktische tips, die SEO-specialisten ook toepassen.

SEO-optimalisatie: 6 simpele tips om te scoren in Google

Allereerst: wat is SEO?

SEO (of Search Engine Optimization) wordt vaak omschreven als ‘de kunst om zo hoog mogelijk te eindigen in de zoekresultaten van Google’. Maar dat is eigenlijk niet de juiste manier om naar zoekmachine-optimalisatie te kijken. SEO gaat er vooral om dat je zo goed mogelijk zichtbaar bent voor jouw specifieke doelgroep. En dat je hiermee zoveel mogelijk waardevolle bezoekers voor jouw website aantrekt. Wie voor jou de ideale klant is, hoeft dat namelijk niet noodzakelijk te zijn voor een andere onderneming.

Een manier om je zichtbaarheid op te krikken, is door sterke content op pagina’s te plaatsen. Maar door te beginnen met de tips hieronder geef je je SEO-aanpak al een serieuze boost.

1. Brainstorm over interessante zoekwoorden …

Je wil dat zoekmachines zoals Google jouw website interessant vinden. Zorg er dan ook voor dat zowel de opbouw als inhoud van je webstek perfect afgestemd zijn op je potentiële klanten. De meest relevante zoekwoorden voor jouw zaak bepalen is daarbij een belangrijke stap qua SEO.

Doe een brainstorm, waarbij je opschrijft welke woorden belangrijk zijn voor jouw website. Als verzekeringsmakelaar is ‘autoverzekeringen vergelijken’ bijvoorbeeld interessant. Schrijf zeker ook zogenaamde long tail keywords op, zoals ‘autoverzekering afsluiten op naam van de ouders’. Durf ook wat ruimer te denken. Als juwelier is het misschien ook goed om dankzij SEO te scoren op ‘valentijn cadeau voor haar’.

Check hierbij ook wat je concurrenten online doen. Lees hun relevante blogs en andere pagina’s. Laat je inspireren en noteer welke termen daar opduiken.


2. … en check of ze veel gebruikt worden

Je hebt nu een lijst met interessante zoekopdrachten. Maar nu is het belangrijk om na te kijken op welke woorden er ook effectief veel verkeer is. De meeste ondernemers gebruiken daarvoor de Zoekwoordplanner van GoogleNieuw venster. Dit is een SEO-tool waar je toegang toe krijgt, van zodra je een bepaald bedrag aan Google Ads spendeert.

Gelukkig bestaan er daarnaast nog tal van andere betalende en gratis tools, die je goede inzichten geven. In een ander stuk hebben we de vijf beste voor je opgelijst.


3. Ga voor concrete titels en tussentitels

Met een kortere selectie aan interessante zoekwoorden kan je nu je eigen website verrijken. Om te scoren in SEO pas je de teksten aan met precies de juiste woorden, plus de nodige varianten en synoniemen.

De juiste zoekwoorden gebruik je echter niet alleen in doorlopende tekst. Bij goede zoekmachine-optimalisatie komen deze ook voor in de zogenaamde title tags. Dit zijn zowel de titel bovenaan, als de tussentitels doorheen de tekst. Google en co hechten nog wat extra belang aan deze woorden. Bij een goede SEO-aanpak beschrijven deze namelijk perfect waarover de pagina precies gaat.

Vergeet trouwens ook niet om het gekozen zoekwoord van een pagina mee te nemen in de zogenaamde alt tags (de omschrijvingen van foto’s op de pagina) en meta description (de omschrijving van de pagina, die getoond wordt op Google).

Nog meer tips en tricks nodig? Bekijk zeker ook ons expertinterview:


4. Leg extra gewicht in de schaal

Google gebruikt honderden parameters om de ranking van een site te bepalen. Zo speelt de tijd dat bezoekers op de pagina blijven een rol binnen SEO. Maar ook of mensen al dan niet massaal je website meteen terug verlaten, na één pagina te hebben bekeken (de zogenaamde bounce rate).

Onder deze parameters zijn er een aantal basisbeginselen in SEO, waar je maar beter niet tegen zondigt. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de structuur en de techniek achter je site juist zit. Hoe gemakkelijker of logischer je site in elkaar zit, hoe gemakkelijker het wordt voor de crawler of zoekrobot van Google om je site in kaart te brengen.


5. Maak de nodige landingspagina’s

Je houdt de landingspagina’s waar je bezoekers op terechtkomen best simpel en to the point. Op deze manier vinden bezoekers meteen wat ze zoeken. Deel de link naar deze landingspagina’s ook zoveel als mogelijk via sociale media en e-mail. Bijvoorbeeld tijdens een welbepaalde actie.

Als de surfers zelf veel content aanbrengen, wordt dat door Google trouwens ook gewaardeerd. Net als het feit dat je in je vakgebied autoriteit uitstraalt, waarbij andere websites naar jou linken. Zoiets stuwt je SEO-aanpak.


6. Gebruik de nodige interne links

Wat last but not least ook belangrijk is, zijn de interne links tussen verschillende pagina’s onderling op je website. Bij grotere professionele websites kan dat al snel oplopen tot duizenden stuks. Via deze links weet Google nog beter of een pagina belangrijk is of niet. Ga er dus goed mee om. Zorg er wel voor dat de interne links relevant zijn. Bezoekers moeten altijd op de juiste plek terechtkomen.

Met Bizz Online bouwen wij je website van A tot Z en zorgen we ervoor dat hij geoptimaliseerd is voor zoekmachines en responsive voor computer, smartphone en tablet.

Ontdek Bizz Online nu meteen!

Bovendien staat een digitale adviseur tot jouw beschikking om al je vragen te beantwoorden. Als geschenk bieden wij je daarbovenop nog een professioneel e-mailadres, een domeinnaam en een beveiligde hosting op de Belgische servers van Proximus.

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business