Instagram Business: hoe maak je een account voor je zaak?
Gepubliceerd op 14/09/2020 in Tech, tips & tricks
Instagram is al enkele jaren een van de meest populaire sociale media. Je deelt misschien al je mooiste privé-foto’s met je volgers, maar wist je dat Instagram ook professioneel heel wat mogelijkheden biedt? Zeker als je een eigen zaak hebt, bereik je via Instagram een pak potentiële klanten. Hoe? Met Instagram Business krijg je alle tools om je zaak online uit te breiden.

De meest succesvolle Instagram-gebruikers laten geen kans onbenut om een foto met de rest van de wereld te delen. Het grootste verschil met Facebook is het feit dat Instagram openbaar is. Je deelt foto’s en video’s dus niet alleen met vrienden, maar met iedereen die je account mag volgen. Dat lijkt toch ideaal voor een professionele onderneming die z’n klantenbestand wil uitbreiden? Met de juiste foto’s laat je een pak mensen met je merk kennismaken.
Instagram is zelf ook danig gegroeid en speelt meer dan ooit in op de wensen van ondernemingen. Met Instagram Business bestaat er zelfs een oplossing die ook voor jouw zaak ongeziene mogelijkheden heeft.
Waarom heeft jouw zaak Instagram Business nodig?
Voor we bespreken hoe je Instagram Business gebruikt, overlopen we eerst nog een paar goede redenen waarom je zaak niet mag ontbreken op Instagram:
1. Instagram is een bijzonder populair platform
Officieel telt Facebook nog wel meer accounts, maar Instagram is zonder twijfel het meest gebruikte sociale medium van het moment. Wereldwijd heeft het platform nu al meer dan een miljard gebruikers. Daarvan zouden naar schatting 500 miljoen Instagrammers dagelijks met hun account bezig zijn. Allemaal mensen die je dus elke dag met je merk kunt bereiken.
Nog een andere indrukwekkende statistiek: dagelijks krijgen alle foto’s op Instagram samen zo’n 4,2 miljard likes. Je zaak zal overigens niet alleen zijn, want intussen bestaan er zeker 25 miljoen professionele accounts op Instagram. En 80% van de gebruikers volgt minstens één merk of professioneel account. We moeten er dus geen tekening bij maken: je zaak heeft zeker baat bij een Instagram-profiel.
2. Je bereikt er een nieuw publiek mee
De gemiddelde gebruiker van Instagram is anders dan de gebruiker die je met Facebook, Twitter of Pinterest associeert. Zo zijn Instagrammers opvallend jonger. Liefst driekwart van alle gebruikers van Instagram is nog geen 35 jaar oud. Wil je met je merk een jong publiek aanboren, dan in Instagram dus het juiste kanaal.
Ook als je zaak zich op vrouwen richt, is Instagram een nuttig platform. Zo’n 65% van de gebruikers zijn vrouwen.
3. Het geeft je zaak een nieuw en fris imago
Instagram geeft je ook de mogelijkheid om op een totaal andere manier met klanten te communiceren. Met foto’s en video’s schets je een heel menselijk beeld van je zaak. Bijvoorbeeld door beelden van achter de schermen te tonen. Wie zijn de mensen achter je merk? Hoe maken zij de producten of diensten waar je klanten op rekenen?
Dankzij Instagram weten je klanten dus veel beter met wie ze te maken hebben en dat schept een band. Het verlaagt bijgevolg ook de drempel om met je zaak contact op te nemen.
4. Je verspreidt reclame via meer dan één platform tegelijk
Misschien heb je al ervaring met advertenties op Facebook, maar wist je al dat je met Instagram twee vliegen in één klap slaat? Als je Instagram Business gebruikt, deel je advertenties van Instagram ook gewoon op Facebook. Bovendien stel je zelf in aan wie deze boodschappen getoond worden op basis van leeftijd, geslacht, locatie en zelf interessegebieden. Je reclame verschijnt dus enkel bij mensen die ook effectief in je merk geïnteresseerd zijn.
5. Je komt in contact met influencers
Voor sommige mensen is Instagram niet alleen een hobby, maar zelfs een echte job waarmee ze geld verdienen. Ze hebben immers zoveel volgers dat ze voor een merk echt waardevol kunnen zijn. In ruil voor een vergoeding prijzen ze jouw product met een foto of video aan, waardoor alweer een pak nieuwe mensen met je merk kennismaken. Als je dus een influencer in jouw domein vindt, loont het zeker de moeite om met elkaar contact op te nemen.
Als je elke dag actief wil zijn op je Instagram Business-account, is Bizz Mobile de perfecte keuze. Nu ook beschikbaar met alles onbeperkt, inclusief 5G.
Hoe maak je een account met Instagram Business?
Voor we eraan beginnen, brandt er misschien nog één belangrijke vraag op je lippen: is Instagram Business gratis? Het antwoord is “ja”. Natuurlijk kost adverteren je wel geld, maar een profiel voor je zaak maak je gratis aan.
Hoe? In de eerste plaats heb je een account op Facebook: Business Manager nodig. Facebook is eigenaar van Instagram, dus is het niet verwonderlijk dat de netwerksite ook nog een graantje wil meepikken. Van zodra de pagina van je zaak op Facebook staat, is het mogelijk om een account met Instagram Business aan te maken. Daarna volg je de stappen hieronder.
1. Download de applicatie
In tegenstelling tot andere sociale media heb je voor Instagram de applicatie nodig. De eerste stap naar je bedrijfsprofiel is dus heel eenvoudig: download de app. Je vindt ze in de winkel van je Android- of iOS-toestel.
2. Maak een account voor je zaak
Om je account aan te maken, heb je de keuze uit twee mogelijkheden: ofwel maak je een professioneel profiel bovenop je privé-account aan, ofwel start je meteen met een account voor je zaak.
In het eerste geval ga je gewoon naar je instellingen via de drie streepjes die in de rechterbovenhoek van je account staan. Daarna klik je op ‘account’ en vervolgens scroll je helemaal naar beneden totdat je de optie ‘overschakelen naar professioneel account’ ziet staan. Klik dit aan en kies voor de optie om je Facebook-pagina te verbinden. Normaal zou de pagina van je zaak automatisch moeten verschijnen. Het enige wat je nu nog moet doen, is het gebruikte e-mailadres bevestigen.
Je hoeft uiteraard geen privé-account op Instagram te hebben om een profiel voor je zaak aan te maken. In dit geval gebruik je gewoon het e-mailadres van je zaak of maak je verbinding via je professionele Facebook-pagina. Instagram zal je daarna vragen om een gebruikersnaam in te vullen. We raden je aan om een naam te kiezen die zo nauw mogelijk bij die van je zaak aansluit. Zo wordt het voor bezoekers makkelijker om je zaak op het platform te vinden en identificeren.
3. Configureer je account
Het grootste voordeel van een professioneel account op Instagram is het feit dat je bezoekers je zaak eenvoudig kunnen contacteren. Het telefoonnummer en het e-mailadres van je onderneming staan onmiddellijk op je profiel. Daarom is het belangrijk dat je eerst je telefoonnummer, e-mailadres en de postcode van je zaak correct invoert.
Daarna voeg je een profielfoto toe. We raden je ook hier aan om trouw te blijven aan het logo van je zaak. Dat is voor de meeste gebruikers ook buiten Instagram heel herkenbaar.
Nu is het tijd om de bio van je profiel in te vullen. Probeer je zaak in enkele woorden te omschrijven, zodat volgers weten met wie ze te maken hebben. Eenvoudig is dit niet, want je hebt maar 150 tekens ter beschikking. Denk dus goed na over wat je in je bio zet. De volgende elementen mogen niet ontbreken:
- Leg uit wie je bent
- Leg uit wat je zaak precies doet
- Voeg een link naar je website, blog of Facebook-pagina toe
- Geef mensen eventueel nog een extra reden om je profiel te volgen: een promo-code, cadeautjes, etc.
Je mag zeker emoji en hashtags gebruiken om de bio van je zaak aantrekkelijker te maken. Zorg er gewoon voor dat alles een beetje overeenkomt met het imago dat je aan je zaak wil geven.
4. Vergeet niet om je ‘stories’ op de eerste plaats te zetten
Net onder je bio heb je de mogelijkheid om je ‘stories’ of verhalen een prominente plaats te geven. Natuurlijk kan je dit nog niet doen op het moment dat je pagina wordt aangemaakt, maar denk eraan van zodra je profiel content bevat.
Met deze stories geef je gebruikers bijvoorbeeld een unieke blik achter de schermen. Het is een combinatie van foto’s en video’s die je als een kort verhaaltje opbouwt. Met andere woorden: de perfecte aanvulling op je bio. Daarom mogen die verhalen dus netjes onder de tekst van je bio verschijnen.
5. Voeg contacten toe en volg zelf ook andere accounts
Tot slot geldt voor Instagram de gouden regel die ook op andere sociale media van toepassing is: je moet actief zijn om gezien te worden. Begin in de eerste plaats met het importeren van de contacten die je al op Facebook hebt. Zo moet je dus niet helemaal vanaf nul herbeginnen om een netwerk op te bouwen. Volg alle pagina’s die je ook al op Facebook volgt, en ga vervolgens op zoek naar Instagram-profielen die aansluiten bij de activiteiten van je zaak.
We raden je wel aan om eerst een paar foto’s op je profiel te delen vooraleer je aan de slag gaat om mensen te volgen. Zo toon je dat je actief bent en dat het voor anderen ook interessant is om je pagina op hun beurt te volgen.
Je Instagram Business-account wil je natuurlijk op elk moment opvolgen. Daarvoor is er Bizz Mobile. Nu ook beschikbaar met alles onbeperkt, inclusief 5G.
Ontdek Bizz Mobile nuProximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s