Waarom Google Mijn Bedrijf de digitale oplossing voor starters is
Gepubliceerd op 24/10/2022 in Start Like A Pro
Heb je recent een nieuwe zaak opgestart en wil je je online vindbaarheid versterken? Dan moet je uiteraard over een goede website beschikken, maar ook een account op Google Mijn Bedrijf komt jouw zaak ten goede. Het is de ideale tool om je zaak bij potentiële klanten bekend te maken zonder een enorm budget. In deze blog leggen we uit hoe je ermee begint en geven we 4 voordelen van Google Mijn Bedrijf.
Google Mijn Bedrijf, of ‘Google My Business’, is een gratis tool die je zeker aan boord moet hebben wanneer je een nieuwe zaak lanceert. Het is een soort online adresboek voor professionals. Zo vergroot de tool je zichtbaarheid op het internet, zodat mensen makkelijker op jouw website terechtkomen.
Hoe gebruik je Google My Business?
Om te beginnen moet je eens de naam van je zaak of bedrijf via de zoekmachine van Google zoeken. In de zoekresultaten verschijnt dan in Google Maps een kaart met de coördinaten van je zaak. Dat is iets wat Google automatisch instelt wanneer het een nieuw bedrijf binnen een geografisch gebied lokaliseert. Het is daarom een essentieel hulpmiddel voor de lokale referentie van je zaak. Dat is ook waar jouw Google Mijn Bedrijf in het spel komt.
Uiteraard mag je als eigenaar van de zaak deze fiche op Google zelf beheren. Het enige wat je moet doen, is jezelf op deze pagina registreren .
Zodra je de controle over je fiche hebt, kan je starten met heel wat nuttige info toe te voegen:
- Denk aan je telefoonnummer, e-mail en openingsuren. Vergeet niet om deze fiche nadien regelmatig te updaten.
- Neem vervolgens de tijd om je zaak in maximaal 750 tekens te omschrijven en voeg een overzicht van je belangrijkste producten en diensten toe. Hoe beter je beschrijving in elkaar zit, hoe groter de kans dat jouw fiche op het scherm van andere internetgebruikers verschijnt.
- Voeg eventueel ook foto’s en video’s toe, zodat bezoekers snel een beeld van je zaak krijgen. Dat zorgt ook meteen voor connectie met potentiële klanten.
Het loont echt om hier een klein stukje van je kostbare tijd in te steken. Waarom? Jouw zaak geniet van meer dan één voordeel van Google Mijn Bedrijf:
1. Je geniet van gratis reclame
Aangezien Google Mijn Bedrijf geen geld kost, is het een vorm van gratis reclame waar jouw zaak van gebruikmaakt. Het is uiteraard de belangrijkste reden waarom andere bedrijven, en dus ook jouw concurrenten, hier veel aandacht aan besteden. Bovendien is het een efficiënte en duurzame manier om jouw klanten te bereiken.
Naarmate je meer informatie over je zaak toevoegt, zullen ook meer internetgebruikers je vinden. Zo vergroot je dus je online zichtbaarheid. Voor nieuwe zaken is dat simpelweg de beste manier om snel bekendheid bij een doelpubliek te verkrijgen. Zeker als je over een horecazaak beschikt, zoals een café of een restaurant, want Google laat zien welke horecazaken er zoal in de buurt zijn. Hoe vaak zoeken mensen immers niet met hun smartphone naar een nabijgelegen zaak om snel even te gaan lunchen of een koffie te drinken?
Maar liefst 97 procent van de internetgebruikers zou Google al eens gebruiken om een zaak in hun omgeving te vinden. Je laat dus een enorm potentieel aan klanten liggen als je deze bron niet zou aanboren. En voor je het weet zijn die gelegenheidsklanten trouwe klanten geworden.
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf waarvan je zeer tevreden kan zijn?
Business Booster helpt onze klanten om hun bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht hun sector of ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
2. Je communiceert met je klanten
Communicatie is voor iedere zaak erg belangrijk, zeker met jouw klanten. Een bedrijfsprofiel op Google maakt het voor die klanten mogelijk om commentaren op je pagina achter te laten en hun ervaringen met je producten of diensten te delen met jou en met andere potentiële klanten.
Het is zeker de moeite om op die berichten te reageren en bijvoorbeeld positieve reviews te bedanken. Of als er toch een ontevreden klant zijn frustraties zou spuien in negatieve reviews, dan heb je de kans om dat alsnog recht te zetten.
Zo toon je dat je met jouw klanten begaan bent, kan je slechte reviews van antwoord dienen en verbeter je het imago van je zaak. Bovendien mag je Google Mijn Bedrijf ook gewoon gebruiken om je klanten op de hoogte te brengen van nieuwe acties of promoties. Deel je nieuwigheden eventueel in de vorm van een foto of een video met je publiek.
3. Je krijgt nuttige statistieken te zien
Dankzij Google My Business beschik je ook over een pak nuttige statistieken die tonen hoe efficiënt je zaak op het internet is. Op die manier zie je wat bezoekers van je fiche vinden, wat ze bekeken hebben (commentaren, foto’s, video’s) en wat ze nadien gedaan hebben (doorklikken naar je website, telefonisch contact opnemen, een route naar je zaak via Google Maps opzoeken, …).
Deze informatie is ook erg kostbaar als je gerichte reclamecampagnes wil lanceren op basis van zoekopdrachten in de buurt van je zaak. Het is dus de ideale tool om je marketing op de meest voordelige manier te optimaliseren.
4. Je geeft je zaak een sterker imago
Een zaak uit de grond stampen, is nooit eenvoudig. In het begin geniet je nog totaal geen naambekendheid en je moet ook hard werken om het online imago van je zaak bij te schaven. Het is zelfs niet uitgesloten dat een kwaadwillige internetgebruiker de naam van je zaak voor de verkeerde doeleinden gebruikt.
Gelukkig helpt Google My Business om je zaak vanaf de opstart te certifiëren en zo allerlei misverstanden te voorkomen. Internetgebruikers die een product of dienst zoeken, zullen dus meteen zien dat jouw zaak betrouwbaar en professioneel is. Met een sterk imago is je zaak klaar om de wereld te veroveren.
Google Mijn Bedrijf is een onmisbare tool voor iedere organisatie, zeker voor nieuwe bedrijven die nog maar net aan hun spannend avontuur begonnen zijn. Dankzij deze tool heb je in een mum van tijd naambekendheid verworven en met behulp van lokale zoekresultaten eis je ook meteen je plaats op in buurt. Bovendien is het een eenvoudige en gratis manier om je producten of diensten te promoten. Maar bovenal verbeter je de vindbaarheid op Google, waardoor je website snel meer bezoekers verwelkomt.
Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.
Start Like A Pro
Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!