Ontdek de voordelen van Google Analytics 4 voor jouw bedrijf
Gepubliceerd op 19/12/2022 in Tech, tips & tricks
Google Analytics is een onmisbaar instrument voor het beheer van je professionele website. Google heeft zijn dienst bijgewerkt en verbeterd en biedt nu Google Analytics 4 aan. Ontdek hier alle voordelen van Google Analytics 4 voor jouw website en bedrijf.
Google Analytics 4 is de nieuwste versie van de populaire analysetool van Google. Completer, gebruiksvriendelijker en sneller in te stellen. Ontdek hier meer over de voordelen van Google Analytics 4 voor je bedrijf.
Meer weten over de basics van Google Analytics? Neem dan eerst ons andere artikel over Google Analytics door.
1. Cross-platform analyse
Google Analytics 4 biedt een veel betere analyse van gebruikersgedrag op je website op alle platformen: computer, smartphone, tablet, enz. Google Analytics 4 verzamelt gegevens, waardoor je het gedrag van je websitebezoeker beter kan visualiseren. Dat zorgt voor een grotere gegevensstroom en vooral voor veel nauwkeurigere data. Google Analytics 4 combineert daarvoor sessiegegevens van gebruikers met gebeurtenisgegevens (elke interactie op de site) om zo volledig mogelijk te zijn.
2. Google Analytics Machine Learning
De artificiële intelligentie van Google Analytics 4 is sterk verbeterd, waardoor veel nieuwe mogelijkheden ontstaan. De tool leert veel sneller bij. Daardoor kan je je strategie in real time aanpassen om de prestaties van je site te verbeteren. Dit zijn de nieuwe mogelijkheden:
- Maak doelgroepprognoses voor je Google-advertenties.
- Blijf op de hoogte van toekomstige trends om te zien naar welke producten mensen het meest vragen.
- Identificeer eventuele afwijkingen in rapporten.
- Voorspel het vertrek van klanten, zodat je op het juiste moment kan investeren in loyaliteitscampagnes.
Google Analytics richt zich dus op de mogelijkheden om je marketingstrategie te optimaliseren en verbeteren.
3. Betere privacybescherming
Een van de prioriteiten van Google voor de nieuwe versie van zijn analysetool, is het beschermen van de privacy van gebruikers. Google Analytics 4 werkt namelijk zonder cookies. Bovendien is de anonimisering van de IP-adressen van de gebruikers standaard ingesteld en kan dat niet worden gewijzigd.
4. Verbeterde integratie met andere Google-tools
Google heeft vele platformen op het web die interessant zijn voor jouw bedrijf. Met Google Analytics 4 zijn bijvoorbeeld ook alle YouTube-statistieken en -interacties geïntegreerd in het platform. Zo kan je al je platformen nauwlettend in de gaten houden. Met deze nieuwe versie is de kwaliteit van de evaluaties van YouTube-campagnes volledig herzien en verbeterd. Dit kan je ermee doen :
- Achterhalen hoe een YouTube-campagne het bouncepercentage van je website en gebeurtenissen beïnvloedt.
- De integratie van Google Ads is ook verbeterd, zodat je doelgroepen kan aanmaken en campagnes kan uitvoeren om nieuwe klanten aan te trekken met relevante aanbiedingen.
5. Nauwkeurigere identificatie van gebruikers
Een groot verschil met oudere versies van Google Analytics is dat Google Analytics 4 rekening houdt met de individuele gebruikers die interactie hebben met je bedrijf en niet met de apparaten en browsers die zij gebruiken. Zo kan je de reis van een gebruiker doorheen je website beter volgen. Als een gebruiker bijvoorbeeld een product aan zijn winkelwagentje toevoegt op zijn smartphone en vervolgens op zijn computer dezelfde handeling uitvoert, wordt de gebeurtenis "toevoegen aan winkelwagentje" slechts eenmaal geteld.
Hoe upgrade ik naar Google Analytics 4?
Google adviseert om voorlopig nog beide versies van Google Analytics te gebruiken. Schakel wel tijdig over, want vanaf juli 2023 verzamelt je oude versie geen data meer Op hun officiële website , legt Google uit hoe dat moet, maar hier is een korte samenvatting:
- Bestudee de structuur van je Google Analytics-account Bijvoorbeeld of je een bedrijf met één website, een online handelaar of spelontwikkelaar bent, maakt een verschil voor de structuur.
- Maak een Google Analytics 4-account aan, door de URL van je site, de tijdzone, en dergelijke aan te geven. Dat doe je in het menu "Beheer" van Google Analytics, linksonder.
- Activeer de gegevensverzameling via het menu "Gegevensinstellingen". Kies de beste optie voor jouw situatie, zoals "Gebruik de gedetecteerde Google-tag op je website". Dat is de gemakkelijkste en snelste optie.
- Activeer de Google tracking. Ga naar het submenu "Gegevensverzameling" en schakel de tracking in. Nu kan je gegevens verzamelen over verschillende apparaten en nauwkeuriger traceren danzij de cross-platform analyse.
- Gebruikers toevoegen. Ga naar het “Google Analytics Administration”-menu en dan naar "Property" of "Account". Klik op "Toegangsbeheer" en op "Gebruikers toevoegen". Vul de nodige e-mailadressen in.
Nu kan je aan je avontuur beginnen met Google Analytics 4. Aarzel niet om de officiële website van Google te raadplegen voor meer informatie.
Bij Proximus hebben we speciaal voor jou onze Business Booster ! We bieden een complete reeks digitale oplossingen om de zichtbaarheid van jouw bedrijf op het web te vergroten. Van de creatie van een website en webshop tot het opzetten van reclamecampagnes, wij zijn er om je te helpen je bedrijf een boost te geven!
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s