Hoe Google Analytics de website van je zaak sterker maakt

Gepubliceerd op 12/06/2023 in Tech, tips & tricks

De website van je zaak moet zoveel mogelijk bezoekers aantrekken. Potentiële klanten die komen ontdekken hoe jij hen van dienst kan zijn. Misschien heb je zelfs een webshop, waarmee die bezoekers vrijwel onmiddellijk klant worden. Maar om het maximum uit je website te halen, moet je weten hoe je site presteert. En daarvoor bestaat gelukkig een handige tool: Google Analytics.

Hoe Google Analytics de website van je zaak sterker maakt

Waarom klikken zo weinig mensen door op je homepagina? Hoe doet een bepaalde pagina het ten opzichte van een andere pagina op je website? Is je website wel goed ingedeeld? Krijgen bezoekers de belangrijkste informatie te zien. En wie zijn die bezoekers eigenlijk? Allemaal vragen waar Google Analytics een helder antwoord op formuleert. We leggen uit wat het is en wat je ermee doet.

Google Analytics zit ondertussen aan versie 3, maar die versie houdt ermee op vanaf juli 2023. Wil dat zeggen dat je dan geen onmisbare statistieken van je site meer kan bekijken? Nee, gelukkig niet. Vanaf dan is Google Analytics 4 beschikbaar, de opvolger van versie 3 met nog veel meer nieuwe mogelijkheden. Wij hebben reeds een handige gids voor Google Analytics 4 opgesteld om je wegwijs de maken in de prestaties van je website.

Wat is Google Analytics?

Meten is weten! Dat geldt ook voor de website van je zaak. Met Google Analytics krijg je het antwoord op drie belangrijke vragen over de bezoekers van je website:

  • Wie zijn de mensen die je website bezoeken? Zijn het potentiële klanten?
  • Hoe hebben ze je website gevonden?
  • Wat hebben ze op je website bekeken? Of belangrijker nog: wat niet?

Met die informatie kan je vervolgens aan de slag om je website te optimaliseren en het gewenste publiek aan te trekken. Als je website ook daadwerkelijk geld moet opleveren, wil je zeker nagaan of je bezoekers wel de juiste pagina’s bekijken.

Geen zin om je hiermee bezig te houden? Geen probleem, je tijd is kostbaar en daarom is Bizz Online iets voor jou! Een toegewijde digitale adviseur ontfermt zich over al je vragen en zorgt dat je website optimaal presteert.


Is Google Analytics gratis?

Dat is natuurlijk een belangrijke vraag voor je aan de slag gaat. Het antwoord is tot hiertoe nog steeds: ja! Althans, er bestaat een gratis versie waarmee je al heel veel te weten komt. Indien deze informatie niet volstaat, dan kan je het nog professioneler aanpakken en voor een betalende formule gaan. Maar voor een kleine onderneming is dat misschien niet nodig.


Hoe werkt Google Analytics?

Zoals bij alle online analyses draait ook Google Analytics rond data. Die data worden door een JavaScript-code verzameld en vervolgens via het Google Analytics-platform in handige grafieken en statistieken aan je gepresenteerd. Een tracking code sprokkelt anonieme gegevens over hoe je bezoekers met je website omgaan, welke pagina’s ze bezoeken, en waarop ze doorklikken.

Die code omvat ook interessante informatie over:

  • de taal die je bezoekers spreken. Misschien heb je wel nood aan een meertalige website?
  • de browser (Chrome, Internet Explorer, Firefox, Safari, etc.) die ze gebruiken.
  • het toestel waarmee ze surfen (desktop, smartphone, tablet).
  • waar ze vandaan komen. Welk bron hebben je bezoekers aangeboord om op je website terecht te komen (Google, Facebook, een link, …).

Wat doet Google Analytics voor jouw website?

We weten intussen wat Google Analytics is en hoe het werkt, maar wat betekent het nu precies voor jouw website? Met andere woorden, hoe gebruik je deze tool om je site populairder en doeltreffender te maken?

Google Analytics 4 heeft een hoop data waaruit je iets kan leren. Voor het gemak verdeelt het systeem de resultaten in verschillende categorieën. Het handige overzicht vind je in de hoofdnavigatie links op het scherm, bij “Acquisition” en “Overview”:

  • Real-time: wat gebeurt er momenteel op je website?

Het handige aan Google Analytics is dat je altijd kan volgen hoe je website op dit moment scoort. Je ziet hoeveel mensen je website aan het gebruiken zijn, waar ze vandaan komen, en naar welke pagina’s ze aan het kijken zijn. Zeker als je via je website iets verkoopt, is het handig om te weten welke producten of services het populairst zijn.

Ook wanneer je het internet gebruikt om reclamecampagnes te voeren, is dit een interessante feature. Dat hoeven zeker geen grote campagnes te zijn, maar als je via Facebook of Google Ads bijvoorbeeld geld geïnvesteerd hebt om het bereik van een pagina te vergroten, dan wil je graag zien of je investering iets oplevert. Je wil immers niet enkel zoveel mogelijk mensen bereiken, het is uiteraard de bedoeling dat ze ook doorklikken. Indien nodig stuur je de campagne dus snel bij.


  • Doelgroep: wie zijn de bezoekers van je website?

Onder “User” en “Demographics” vind je een rapport over de bezoekers van je website. Dat omvat ook demografische informatie over de locatie, de leeftijd, het geslacht en de taal van je bezoekers. Voor iedere zaak zal het zwaartepunt vermoedelijk ergens anders liggen, maar sommige categorieën zijn natuurlijk voor iedereen van belang.

De kans is groot dat de meeste bezoekers via een mobiel toestel naar je website surfen. Steeds meer internetverkeer verloopt via onze smartphone of tablet. Je website moet dus ‘responsive’ genoeg zijn om zich aan elk toestel aan te passen, maar hou er ook rekening mee dat het surfgedrag van bezoekers kan verschillen. Via “User”, “Tech” en vervolgens “Tech overview of details” kan je controleren via welk toestel bezoekers naar je website komen.

Mobiel surfen betekent dat gebruikers je website bijvoorbeeld ook kunnen bezoeken terwijl ze in de trein op weg naar huis zitten. Dan hebben ze niet veel tijd om informatie op te zoeken en bijgevolg moet je mobiele site zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Van zodra de meerderheid van je bezoekers mobiel surft, moet je je website voor hun gebruik optimaliseren.


  • Acquisitie: hoe hebben mensen jouw website gevonden?

Je bent natuurlijk blij om te zien dat je website door een pak mensen bezocht wordt, maar waar komen ze vandaan? Zeker als je in de toekomst eens wat minder virtuele klanten over de vloer krijgt, moet je weten welke bronnen jouw site het meeste verkeer opleveren. Komen ze bijvoorbeeld via zoekmachines? Dan is het ook mogelijk om te zien of ze vooral Google of eerder Bing gebruiken.

Is Facebook de reden waarom je site meer of minder bezoekers haalt? Dan zie je die statistiek ook in een apart mapje staan. Uiteraard kan je nog een stuk verder gaan en onderzoeken wat die verschillende bronnen voor je zaak betekenen. Zijn je kanalen op de sociale media bijvoorbeeld vooral goed om je merk in de kijker te zetten? En gaan bezoekers via zoekmachines vaker tot een aankoop over? Van zodra je dit weet, ga je jouw website echt gebruiken om je doelstellingen te bereiken.


  • Engagement: wat doen mensen op je website?

Het surfgedrag van je bezoekers sluit een beetje aan bij wat we hierboven al vermeld hebben, maar dit rapport toont je vooral of je bezoekers de juiste informatie vinden. Je vindt deze info onder “Life Cycle”, “Engagement” en tot slot “Events”. Elk event in het rapport vertelt je welke acties mensen ondernomen hebben op je website. Dat kan gaan van een pagina bekijken tot een video starten of zelfs een contactformulier invullen. Zo zie je bijvoorbeeld via welke pagina’s mensen op je website terechtkomen. Vermoedelijk is dat vooral je homepagina, maar ook andere pagina’s kunnen via zoekmachines druk bezocht worden.

In een volgende stap wil je ook weten welke pagina’s bezoekers langer op je website houden. Wanneer ze onmiddellijk weer wegklikken, heb je immers weinig aan een populaire pagina. In dat geval moet je de nodige aanpassingen doen om ervoor te zorgen dat die pagina meer bezoekers aanzet om naar de rest van je website door te klikken.

En als je merkt dat een hele belangrijke pagina, bijvoorbeeld die met uitleg over je voornaamste product of service, weinig buzz veroorzaakt, dan is het wellicht tijd om de nodige renovatiewerken op deze pagina uit te voeren.

Ook de conversies op je website zitten tegenwoordig onder het tabblad “Engagement”. Hier vind je info over hoe doeltreffend je website precies is. Zo achterhaal je of je site voldoet aan de verwachtingen van je bezoekers. Om dit rapport te genereren moet je eerst je eigen doelstellingen invoeren, zodat Google Analytics begrijpt wat je wil weten en een interessant en nuttig rapport kan leveren.

Is je site bijvoorbeeld vooral bedoeld om informatie te delen of wil je dat mensen een vragenlijst invullen? Hoop je dat bezoekers van je site je bedrijf gaan bellen of mailen? Is e-commerce je core business? In één oogopslag ziet je of je site de doelstellingen haalt of niet.


  • Conversie: hoe doeltreffend is je website?

De laatste en misschien wel belangrijkste vraag: doet je website wat je ervan verwacht? Voor dit rapport moet je mogelijk zelf nog je doelstellingen ingeven, zodat Google Analytics begrijpt wat je wil weten.

Dient je site bijvoorbeeld vooral om bezoekers te informeren, of wil je dat mensen een vragenlijst invullen? Hoop je dat bezoekers van je site je zaak zullen bellen of mailen? Of is e-commerce je core business?


Google Analytics heeft een schat aan informatie over de website van je zaak, waar je nu misschien nog niets mee doet. Data zijn pas zinvol wanneer ze betekenis krijgen en hiervoor is Google Analytics het perfecte hulpmiddel. Op die manier wordt je website echt een virtuele etalage van je zaak en zal je het verschil in je verkoopcijfers vast en zeker merken.


En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?

Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business