6 kenmerken van een goede professionele website
Gepubliceerd op 19/06/2020 in Inspiratie
Een goede website is een belangrijke meerwaarde voor jouw onderneming. Het is een digitale etalage die 24 uur per dag open is en klanten binnenhaalt. Maar dat gebeurt natuurlijk niet vanzelf. Een efficiënte website moet aan verschillende vereisten voldoen. In deze blog bespreken we de 6 kenmerken van iedere succesvolle website.
Het is stilaan ondenkbaar geworden dat een zaak vandaag zonder website door het leven gaat. Voor veel klanten is het dé manier geworden waarop ze een bedrijf, horecazaak of winkel leren kennen. Een sterke website heeft het potentieel om de digitale motor van je activiteiten te worden. Maar wat is het geheim van een succesvolle site?
1. Een professionele website is altijd supersnel
Een sterke website moet uiteraard goed functioneren. Niemand ziet graag een foutmelding verschijnen en bezoekers willen eigenlijk liefst in één muisklik naar de gewenste pagina worden geleid. Snelheid is op het internet essentieel. In het algemeen zal een bezoeker niet langer dan drie seconden geduld hebben om een website te openen. Duurt het langer, dan is de meerderheid van je bezoekers alweer vertrokken. En dat is een gemiste kans.
Een trage website kan meerdere oorzaken hebben, maar wellicht is de inhoud te zwaar om snel te worden geladen. Misschien staan er te veel afbeeldingen of video’s op je site.
2. Een goede website verschijnt hoog in de zoekresultaten op Google
Een trage website presteert ook niet goed op zoekmachines zoals Google. Als de meeste bezoekers na enkele seconden alweer vertrokken zijn, zal Google oordelen dat je site niet interessant genoeg is om hoog in de resultaten te verschijnen. Iedereen wil liefst op de eerste plaats staan en voor één keer maakt het niet uit wie de meeste middelen heeft. Ook een kleinere zaak kan met een goede website de concurrentie op Google in de schaduw zetten. Het mechanisme dat hierbij helpt noemen we SEO (Search Engine Optimization).
Om je website te optimaliseren, moet je dus goed weten met welke parameters Google dan rekening houdt. Enkele voorbeelden:
- De inhoud van je webteksten
- De structuur van je website
- De laadtijd van je pagina’s
- Het gebruiksgemak van je website op mobiele toestellen
- Het aantal verwijzingen op andere websites
- De frequentie en positie van bepaalde zoektermen op je site
- De titel en omschrijving van je pagina
In elk geval zijn de titel en de omschrijving van je website alvast essentieel. Mensen zullen bijvoorbeeld vaker naar ‘Verse bakker Mechelen’ zoeken dan naar ‘Ovenverse sandwiches en pistolets in de Geitestraat’.
Wil jij weten hoe jouw website presteert? Proximus stelt een gratis test voor die in enkele seconden een overzicht van alle zwakke en sterke punten geeft, inclusief advies om jouw site te optimaliseren.
Doe nu de gratis test!3. Een goede website werkt vlekkeloos op ieder apparaat
We hebben het eigenlijk al vermeld: het mag niet uitmaken of een website via pc, smartphone of tablet bezocht wordt. Een professionele site is responsief. Dat wil zeggen dat de site zich automatisch aanpast aan het scherm van de gebruiker. Sommige website zien er beeldig uit op een computer, maar gaan helemaal de mist in op het kleinere scherm van een smartphone. Weet dat de meeste bezoekers tegenwoordig via een mobiel toestel naar je website zullen surfen. De mobiele versie van je site verdient dus veel aandacht.
Ook Google houdt hier rekening mee. Als je mobiele bezoekers meteen weer vertrekken, dan zal een goed presterende website via desktop weinig verschil maken.
4. Een professionele website beantwoordt vragen
Veel bezoekers komen eigenlijk per ongeluk op je site terecht. Ze zoeken via Google naar een oplossing voor een probleem en dan wil je met jouw site een antwoord bieden. Denk dus na over wat je bezoeker wil en speel daar handig op in. Informatie die vaak wordt opgezocht en zeker op je site moet staan: contactgegevens, een overzicht van je producten en diensten, prijzen, voor- en nadelen, recensies, …
Hoe sneller en beter je de vragen van klanten beantwoordt, des de groter de kans dat ze jouw zaak appreciëren en klant willen worden. Let wel op dat je webteksten lang genoeg zijn. Een antwoord kan je misschien wel in twee zinnen formuleren, maar onderzoek wijst uit dat teksten in zoekmachines pas goed beginnen scoren vanaf 300 woorden per pagina.
5. Een succesvolle website gebruikt Google My Business
Stel: je bent op vakantie en zoekt een vers brood. Dan is het niet handig als Google je bakkers uit Brussel voorschotelt. Daarom houdt de zoekmachine rekening met locatie. Zo weet Google waar je bent en welke lokale websites en blogs relevant zijn. Om in deze resultaten beter te scoren met je zaak, doe je beroep op Google My Business. Dit verschijnt dan als eerste bij een mobiele zoekopdracht. Of prominent aan de rechterkant bij een computer, wat eveneens mooi meegenomen is.
6. Een professionele website kiest voor een doeltreffende webhost
De gegevens van iedere website staan op een server, die het voor bezoekers mogelijk maakt om een pagina te laden. Deze server wordt beheerd door een webhost. Er bestaan verschillende formules op basis van wat jouw site precies nodig heeft.
Die keuze is echt heel belangrijk voor je website. Zo kan je wel wat geld besparen door voor een gratis webhost te kiezen, maar dan riskeer je dat technische problemen veel trager verholpen worden. Een betalende webhost heeft er alle belang bij dat jij als klant weinig of geen hinder ondervindt van storingen en onderhoud. Om altijd bereikbaar te zijn voor je klanten, moet je website dus op een betrouwbare server staan.
Wil jij graag weten of je website voldoende zichtbaar is? Proximus stelt een gratis test voor die in enkele seconden een gedetailleerd overzicht geeft van alle zwakke en sterke punten van je site. Je krijgt ook advies dat je website nog sterker zal maken. Een digitaal expert staat bovendien voor je klaar met uitleg over de analyse en hoe je je site kunt optimaliseren.
Doe nu de gratis test!Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s