Verlies nooit meer het overzicht, dé time management tips

Gepubliceerd op 02/06/2020 in Start Like A Pro

Elke beginnende ondernemer wordt overspoeld door ‘dingen die nog moeten gebeuren’, ‘dingen die nog geregeld moeten worden’ en ‘dingen die nog beantwoord moeten worden’. Vergeet nooit meer een taakje en maak je professionele leven overzichtelijk met deze slimme to-do-lijstjes.

Verlies nooit meer het overzicht, dé time management tips

Een diploma is één ding, maar kennis is niet alles. Onderzoek toont aan dat je persoonlijkheid een enorme invloed heeft op succes. Dat betekent niet dat je het nu maar moet doen met wat Moeder Natuur je gegeven heeft. Neen, je kan bepaalde competenties aanscherpen en andere zaken afleren. Je kan dus leren organiseren.

Want organisatietalent is heel belangrijk. Het is bijna een noodzakelijke voorwaarde voor succes. Goed plannen, heldere afspraken maken, timemanagement, zelfstandig projecten organiseren… Het zijn allemaal competenties die we groeperen onder de noemer ‘organisatietalent’. En dat talent ga je perfect moeten beheersen, want als ondernemer ben je helemaal zelf verantwoordelijk voor je jobinhoud en je tijdsindeling.

Op korte termijn heb je dus organisatie skills nodig om je agenda te bewaken. Als je geen 9-to-5 job hebt en het gevaar bestaat dat werkdagen overvloeien in avonden of weekends, moet je je timemanagement grondig trainen. Op lange termijn kan organiseren bijna een job op zich worden, zeker als je zo hard groeit dat je personeel aanwerft. De volgende digitale tools vervangen niet het talent om te organiseren, dat moet je écht wel zelf aankweken, maar ze helpen wel om je prioriteiten te stellen en geen enkel taakje meer uit het oog te verliezen.

1. Microsoft To Do

To Do, het vroegere Wunderlist, is een slimme dagelijkse planner die je op elk platform kan gebruiken. Je krijgt elke dag opnieuw een frisse start: in een oogopslag zie je welke taken er die dag op je wachten, zodat je doelgericht kan focussen op wat echt belangrijk is. Je begint elke dag als het ware met een schone lei. De to-do-lijsten kan je opslaan en openen op alle apparaten, zodat je altijd en overal alles op orde hebt. Thuis, op het werk en onderweg.

Ontdek meer op: todo.microsoft.com

2. Trello

Dankzij de intuïtieve borden, lijsten en kaarten van Trello, spring je in een paar seconden van idee naar actie. Taken kan je opdelen in drie stappen - te doen, bezig en klaar – die je ook nog eens kan delen met je team. Alle tools en borden zitten samen in één bron, zodat je al die neuzen makkelijk in dezelfde richting krijgt. De apps die je team al gebruikt, kan je ook rechtstreeks integreren in je workflow. En Trello blijft gesynchroniseerd op al je apparaten, zodat je lekker van op een exotisch strand kan werken als je wil.

Ontdek meer op: trello.com

3. Google Tasks

Iedereen kent Google, maar er zijn maar weinig mensen die de volledige functionaliteit ervan gebruiken. Login via je account en maak slimme to-do lijstjes met Gmail of met de Google Tasks app op je smartphone. Als je een taak toevoegt aan een lijstje, wordt dat meteen ook in je Gmail kalender gezet. Die volgt je trouwens als een tweede schaduw: alle wijzigingen worden gesynchroniseerd op je apparaten.

Ontdek meer op: Google Tasks

4. Any.do

Met Any.do doe je ongeveer hetzelfde als met alle vorige apps, namelijk prioriteit geven aan taken en ze vervolgens afvinken, maar met deze kalender-app kan je ook de vooruitgang van je projecten bijhouden. Je vergeet nooit meer een taakje dankzij de slimme boodschappen. Met de shortcuts van Any.do spaar je gegarandeerd tijd en kan je focussen op wat écht telt.

Ontdek meer op: any.do

Veel plezier met het plannen van je succes!

Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro