Crowdfunding: ideale leerschool voor jonge ondernemers
Gepubliceerd op 12/12/2017 in Laat je inspireren
Crowdfunding heeft een hoge vlucht genomen de laatste jaren. Steeds meer bedrijven gebruiken crowdfundingplatformen om geld op te halen voor de productie van goederen. Hoe gaat een en ander in z’n werk? Pieter Van Moll van Bambooti deelt zijn ervaringen.
Kickstarter
Bambooti is een startup uit Lommel die covers maakt voor voornamelijk Macbooks en iPhones. Aanvankelijk enkel in hout, tegenwoordig ook in natuursteen. “We zijn daarvoor naar het Amerikaanse Kickstarter getrokken”, zegt medeoprichter Pieter Van Moll. “De keuze viel op hen omdat het wereldwijd het grootste crowdfundingplatform was en is. Op die manier konden we dus ook het grootste publiek bereiken. Het heeft ons alvast aan klanten van over de hele wereld geholpen: China, Japan, Indonesië,…”
Doel = 10.000 dollar
Van Moll en zijn compagnon hadden zich voor die eerste actie het doel vooropgesteld om 10.000 dollar op te halen. Dat bedrag werd vlot gehaald en uiteindelijk werd in totaal 23.000 verzameld. Voor de stenen covers, die later kwamen, lag het doel op 20.000 dollar. Ook hier werd uiteindelijk iets meer dan 23.000 dollar binnengerijfd.
Marketingtool
“Eigenlijk hadden we dat geld niet echt nodig, want de productie was al min of meer gefinancierd”, bekent de jonge Limburgse ondernemer. “Daarom dat wij Kickstarter eigenlijk vooral als een marketingtool beschouwen. Je richt al een basis-community op rond je product nog voor het er echt is. De mensen die je steunen, zijn al een soort merkambassadeurs die voor mond-aan-mond-reclame helpen zorgen.”
Opbouwen van een community
Die community moet ook zorgvuldig opgebouwd worden, zegt Van Moll. “We maken filmpjes over onze producten, we vragen feedback aan de mensen, we verzamelen emailadressen,…het is ontzettend belangrijk om je backers een gevoel van ‘ownership’ te geven. Als je project op Kickstarter begint, moet je hen ook echt mobiliseren om meteen een bedrag te storten. Op Kickstarter beginnen immers héél veel projecten en alleen de populairste eindigen hoog in de ranking van de site. Als je dus op dag één al een groot bedrag kan verzamelen, komen meer mensen in contact met je project en creëer je zo een sneeuwbaleffect.”
Idee van het potentiële succes
Het opbouwen van een community geeft je al een idee van het potentiële succes van je product, legt Van Moll uit. Aan de hand daarvan, kan je ook al min of meer inschatten hoeveel geld je op Kickstarter zou kunnen ophalen en hoe hoog je je doelen kan zetten. “Hou daarbij wel rekening dat er ook nog verzendkosten en btw bijkomen en dat natuurlijk ook Kickstarter een fee vraagt”, zegt Van Moll. “Voor dat laatste moet je rekenen op 5 procent van het bedrag dat je ophaalt.”
Bedrijfje spelen
De Bambooti-stichter noemt het Kickstarter-avontuur een ‘ideale leerschool’ voor jonge ondernemers. “Bij zo’n Kickstarter-campagne komt eigenlijk alles kijken wat je later ook zal meemaken. Je moet marketing doen, uitvissen wie je klanten zijn, financiering binnenhalen, de productie opstarten, de producten uitleveren… Het is ‘bedrijfje spelen’ in het klein.”
Pieter Van Moll studeerde fysica aan de UHasselt en burgerlijk ingenieur aan de KULeuven. Als tijdens zijn studententijd had hij een webshop en een bedrijfje dat telefoons repareerde. Hij besluit samen met zijn kompaan Freek Gielen een derde bedrijfje op te zetten dat houten zonnebrillen produceert. Bambooti is geboren. Nadien volgen de houten en stenen laptopcovers.