De bliksemsnelle rise to fame van Fred again.., de hipste dj van het moment

Muziek |

Sinds hij het onweerstaanbare ‘Marea (We've Lost Dancing)’ op de wereld losliet, is Frederick John Philip Gibson, zoals op de identiteitskaart van Fred again.. prijkt, in de vier windstreken een referentie in het elektrogenre. De Britse dj en producer staat op zaterdag 1 juli van 22u20 tot 23u20 in The Barn van Rock Werchter.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Marea (We've Lost Dancing)’ zette hem op de kaart in 2021, maar de 29-jarige Brit timmert al veel langer aan de weg naar eeuwige elektroroem. Het voorbije decennium was hij de geheime kracht achter het succes van ’s werelds grootste artiesten. Tijdens de coronapandemie trad Gibson eindelijk uit de schaduw.

Fred maakt al zijn hele leven muziek. Hij maakte naam in de muziekindustrie als protegé van de wereldberoemde platenproducer en muzikant Brian Eno. Zijn naam staat als producent en schrijver vermeld op twee albums van Eno en Karl Hyde van de groep Underworld. De voorbije jaren schreef en/of produceerde Gibson ook een resem hits, zoals George Ezra’s ‘Shotgun’, ‘Solo’ van Clean Bandit ft. Demi Lovato, ‘Make It Right’ van BTS en Rita Ora’s hit ‘Let You Love Me’. Hij had een hand in 12 van de 15 songs op Ed Sheerans ‘No.6 Collaborations Project’. Ondanks al die hitsuccessen bleef Gibson onder de radar bij het grote publiek.

Tot hij in 2019 aan een eigen project begon: ‘Actual Life’, waarvoor hij voice memo’s, clips van sociale media en muziek van andere artiesten als samples verwerkte in originele tracks. De albumreeks sloeg meteen aan bij het publiek omdat het “het echte leven” omvatte, door ook gebruik te maken van ‘uit het leven gegrepen’ geluiden, zoals soundbites van avondjes uit en ingesproken berichten die zijn vrienden voor hem achterlieten.

Doorbraak

Fred again.. bracht het eerste deel van deze albumreeks, getiteld ‘Actual Life (14 april - 17 december 2020)’, uit in april 2021. Hij beschreef het werk als een ‘collaboratief dagboek’ dat zijn levenservaringen tijdens de coronapandemie weerspiegelde. Zijn doorbraakhit was ‘Merea (We've Lost Dancing)’, een nummer waarin de Amerikaanse dj The Blessed Madonna het heeft over het belang van dansen en muziek tijdens de pandemie. Deze universele boodschap raakte wereldwijd een gevoelige snaar. Later dat jaar dropte hij een vervolg, ‘Actual Life 2 (2 februari - 15 oktober 2021)’.

De boodschappen in zijn nummers raken delicate onderwerpen zoals geestesziekten, maar ook thema’s die meer bij de leefwereld van jongeren aanleunen, zoals liefde tussen vrienden. Gecombineerd met aanstekelijke beats vormden ze een nieuwe soundtrack voor jongeren om de sleur van elke dag door te komen, maar ook om euforische festivalervaringen te creëren.

Gibsons samenwerking met Swedish House Mafia en Future leidde in de zomer van 2022 tot ‘Turn On The Lights again..’. Op basis van het aantal streams op Spotify geldt de song als zijn grootste hit tot dusver. Enkele maanden later verscheen zijn derde solo studioalbum ‘Actual Life 3 (1 januari - 9 september 2022)’, dat wind in de zeilen kreeg door de hit ‘Delilah (pull me out of this)’. Zijn debuuttournee, die liep tussen oktober 2022 en februari 2023 met haltes in Europa, Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië, was volledig uitverkocht.

Deze pagina is niet beschikbaar omdat uw browser de nodige cookies niet accepteert.

Revolutie in het genre

Hoewel de productiestijl van Fred again.. overeenkomsten vertoont met housemuziek, creëren de melancholische piano’s en etherische synths die vervat zitten in zijn ‘Actual Life’-project een veel somberdere sfeer dan de modale houseluisteraar gewend is. Gibsons meest fascinerende innovatie is echter zijn gebruik van de menselijke stem als instrument, een techniek die steeds populairder is geworden in hiphop en het tijdperk van sampling, maar nooit eerder op zo’n expressieve manier is gebruikt.

‘Actual Life’ was overduidelijk een reactie op de pandemie, zowel qua timing als qua boodschap. Fred again.. leverde muziek af die mensen verbindt door middel van tekst en emoties. De liefde voor de mensen om je heen en de waardering voor hun schoonheid werkte inspirerend in een post-COVID-wereld en heeft een revolutie teweeggebracht in een genre dat aanvankelijk uitsluitend voorbestemd leek voor clubs en feesten.

In het afgelopen jaar is de fanbase van Fred again.. enorm gegroeid, mede dankzij TikTok, waar zijn liedjes viraal gingen. Ook op Spotify en YouTube ging het crescendo. Toen Fred Again.. samen met zijn beste vrienden Skrillex en Four Tet wereldwijd pop-upshows begon te spelen die keer op keer hopeloos uitverkocht raakten, kreeg zijn populariteit een nieuwe boost. Het trio verkocht in februari van dit jaar in een paar seconden Madison Square Garden in New York uit, een zaal met een capaciteit van 20.789 plaatsen, voor een vijf uur durende pop-uprave.

Deze pagina is niet beschikbaar omdat uw browser de nodige cookies niet accepteert.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top