Violet Braeckman is balletdanseres op de beklaagdenbank in ‘Assisen’: “Ik moest afkicken van de rol”
Door Pickx

Deel dit nieuws
‘Assisen’ is een nieuwe interactieve fictiereeks waarbij de kijker thuis als jurylid uiteindelijk de beslissing maakt of de beklaagde Eveline (gespeeld door Violet Braeckman) veroordeeld of vrijgesproken wordt. Hoe de laatste aflevering eruit ziet, hangt af van de beslissing van de kijkers.
Violet Braeckman: “Maar tijdens het spelen hebben we niet veel gemerkt van het feit dat het een interactieve reeks is. Onze focus lag elders, want de serie moet ook overeind blijven los van dat interactieve luik. Het was wel leuk om enkele gelijkaardige scènes op het einde uit een ander persectief te spelen, maar uiteindelijk is dat maar de vorm. Ik vind de inhoud belandrijker, zeker tijdens het maakproces. Mijn proces was hetzelfde als voor eender welk ander personage.
Hoe omschrijf je je proces als acteur?
Violet: “Mijn grootste voorbereiding gebeurt al voor het draaien. Met alles wat ik hoor of zie dat te maken heeft met het personage, bouw ik het karakter op. Dat leg ik ook vast in een boekje, niet om er de hele tijd naar terug te grijpen, maar wel omdat het zo in mijn hoofd blijft hangen.”
We lazen ook dat je bijvoorbeeld playlists maakt voor je personage op Spotify. Ben je iemand die in de mindset van je personage moet blijven tijdens het draaien?
Violet: “Tijdens een draaidag blijf ik graag in een bepaalde concentratie hangen. Tussen takes door wil ik bepaalde muziek in mijn oren hebben, zeker in de rechtbank heeft dat me enorm geholpen. Soms heb ik dan weer nood aan wat decompressie tussen scènes in en moet ik even kunnen lachen, maar als ik moeilijke scènes moet spelen, blijf ik in een cocon zitten. Sommige tegenspelers doen hetzelfde, maar Geert (Van Rampelberg, hij speelt het slachtoffer, red.) is veel meer een speelvogel. Ik vind het leuk om me aan te passen aan de acteur die naast me staat op dat moment. ’s Avonds blijf ik in elk geval niet opzettelijk in die mindset hangen. Ik wil het niet meenemen naar huis.”
Wat voor iemand is je personage?
Violet: “We zien haar in verschillende stadia van haar leven, dus ze verandert ook wel veel. Ze doet auditie in een gerenommeerd dansgezelschap, geleid door Samuel (Geert Van Rampelberg, red.). Ze is aanvankelijk een ambitieus, maar onzeker meisje. Naarmate ze zich ontpopt tot sterdanseres, groeit ook haar zelfzekerheid. Ze kijkt met grote ogen naar haar mentor Samuel, op wie ze ook verliefd wordt en met wie ze een affaire begint. Ze is perfectionistisch en hoe meer ze op het podium staat, hoe meer er iets diva-achtigs over haar komt. Maar ze is ook heel collegiaal en behandelt mensen met respect.”
Je hebt haar karakter goed bestudeerd. Je zei in eerdere interviews dat een personage in het begin altijd heel ver van je staat, maar dat het achteraf voelt alsof je een versie van jezelf hebt gespeeld. Hoe uit zich dat voor het personage Eveline?
Violet: “Ik geloof dat alles wat je speelt, uit jezelf moet komen. De personages maken dingen mee die ik niet noodzakelijk heb meegemaakt, dus zoek ik naar aspecten in een karakter die ik herken bij mezelf en die ik kan uitvergroten. Hoe zou ik zelf reageren? Ik ga niet voor een totale transformatie, maar uiteindelijk voelt het wel altijd zo. Ik voel me dichter bij Eveline staan omdat ik haar even ben geweest. Ik pretendeer niet dat ik weet hoe het voelt om op een beklaagdenbank te zitten, ik kan me dat helemaal niet voorstellen, maar ik spreek wel mijn empathie aan om in de buurt te komen van dat gevoel. Bij deze rol had ik voor het eerst het gevoel dat ik achteraf even moest afkicken. Ik had in sneltempo het leven van een ander geleefd.”
Twee werelden
Je hebt zelf ook ballet gedanst. Kon je daar inspiratie uit putten?
Violet: “Ik heb nooit op het niveau van mijn personage gedanst, helemaal niet zelfs. Maar ik heb het wel genoeg gedaan om te zien dat een carrière daarin met een grote concurrentiestrijd gepaard gaat. Ik heb veel vrienden die professioneel dansen en weet dat het ook een prachtige wereld is, maar in de institutionele, hiërarchische wereld van het klassieke ballet kan het er nog hard aan toe gaan. Gelukkig hebben we in Vlaanderen altijd al een progressieve danscultuur gehad. Ik ken best veel mensen van Ballet Vlaanderen, waar we ook gedraaid hebben, en het zijn allemaal schatten. Er is wel wat jaloezie, maar het is vooral een heel mooie wereld. Die schoonheid komt iets minder aan bod in de reeks.”
Is de danswereld te vergelijken met de wereld van acteurs?
Violet: “Het zijn twee werelden waarin je heel hard moet knokken voor je plek en waarin je moet weten hoe je met de spotlights om moet gaan. De ene tekent daarvoor, de andere niet. De vraag is hoe je die stem gebruikt. In de acteurswereld hoor je af en toe ook wel wat jaloezie, maar daar ben ik niet vatbaar voor. Het kan heel vermoeiend zijn als je daarop ingaat. Dansers worden wel nog steeds minder erkend. Wim Vanlessen (Principal Dancer bij Ballet Vlaanderen die de acteurs achter de schermen bijstond, red.) wil meer erkenning teweeg brengen voor dansers, want het is een harde wereld. Hun carrières zijn ook heel kort, wat het moeilijker maakt dan voor acteurs.”
Was je terughoudend om deze rol aan te nemen?
Violet: “Ja, dat ben ik altijd. Ik wil altijd eerst iets over het personage lezen voor ik toezeg, maar dat blijkt niet altijd mogelijk te zijn. Bij ‘GR5’ mocht dat eerst ook niet, dus had ik de rol geweigerd. Ze zeiden dat ik niet wist welke kans ik liet schieten. Ik antwoordde: ‘nee, inderdaad, want ik mag niets lezen!’ Dan belde Jan Matthys me om zijn manier van werken uit te leggen en om te verduidelijken waarom hij me voor de rol wilde, dus heb ik toegezegd. Maar toen ik het scenario las, had ik het toch moeilijk met sommige aspecten. Ik dacht: daarom wil dus op voorhand iets lezen.”
“Met deze rol was het eerst weer zo. Ik had auditie gedaan voor een andere rol. Toen ik op reis was in Mexico, kreeg ik ineens een telefoontje. ‘Je hebt de rol niet’, zeiden ze. Ik vond het prima, alleen jammer van het dansen. ‘Maar je hebt wel de hoofdrol’, zeiden ze dan. Ik wist helemaal niet wat die rol inhield, want ik had alleen een omschrijving van dat andere personage gelezen! Uiteindelijk heb ik dan op het vliegtuig naar huis wat kunnen lezen. Ik had nog wat vragen, maar had er vertrouwen in toen ik hoorde dat Frank Van Mechelen en Lenny Van Wesemael eraan werkten. Toen ik hoorde wie de andere castleden waren, heb ik meteen ‘ja’ gezegd. En dat ik kon trainen met Wim Vanlessen heeft eigenlijk de doorslag gegeven. (lacht)”
Ook bij de leeftijd van het personage stelde je je even vragen?
Violet: “Inderdaad. Ik hoorde dat de zoektocht naar Eveline heel moeilijk was. Je ziet haar als 19-jarige, als 26-jarige, als 33-jarige… Dus hoe cast je dat? Je kan verschillende actrices casten, maar een overtuigende lookalike vinden, is heel moeilijk. In mij zagen ze iemand die met wat haar en make-up al die leeftijden kon spelen. Ik heb het zelf ook getest met dotjes en froefroes en het bleek te lukken.”
Je grootmoeder was op weg om een groot actrice te worden en speelde nog met Julien Schoenaerts, en je moeder is film- en theaterstyliste. Je komt uit een artistiek nest, dus de wens om te acteren was thuis vast geen taboe.
Violet: “Neen, dat mocht meteen.”
Denk je dat er meer spanning was geweest als je had gekozen voor een carrière als danseres?
Violet: “Daar is even sprake van geweest toen ik twaalf was en meer danste dan ooit. Alles stond in het teken van ballet. Toen stond mijn mama er wel even bij stil dat het een heel harde wereld was. Ze had me niet tegengehouden, maar was wel bang voor het verdriet dat ik kon oplopen als er bijvoorbeeld iets fysiek mis zou lopen. Mijn broer breakdancete dan weer op heel hoog niveau en heeft al verschillende keren zijn ligamenten gescheurd. Uiteindelijk ben ik heel blij met het pad dat ik bewandel. En met deze rol combineer ik het beste van twee werelden.”
Bekijk ‘Assisen’ op woensdag om 21u op Play4 of waar je ook bent via Pickx.be of de Pickx-app.
Gerelateerde onderwerpen
Lees meer over Series
-
Tweede seizoen van ‘Arcadia’ belooft nog meer spanning
Na het succes van het eerste seizoen, begint zondagavond een tweede seizoen van de Vlaams-Nederlandse sciencefictionserie ‘Arcadia’. Het ambitieuze televisieproject krijgt steeds meer wind in de zeilen, dus de verwachtingen zijn hoog.
-
Ambiguïteit en onmacht in ‘Liar’ (Pickx+)
In de dramaserie ‘Liar’, vanaf vandaag te zien op Pickx+, weet je niet wie je kan geloven. Wanneer een lerares een chirurg beschuldigt van verkrachting, gaan de poppen aan het dansen.
-
Nu op Pickx+: het Schotse drama 'Mayflies'
De tweedelige Britse televisieserie ‘Mayflies’ geeft een hartverscheirende inkijk in een innige vriendschap die op een ultieme manier op de proef gesteld wordt. De eerste aflevering is vanavond te zien op de zender Pickx+.
-
Wie zijn de topfavorieten op de 82ste Golden Globes?
In de nacht van 5 op 6 januari zetten de Golden Globes het beste van wat afgelopen jaar op het grote en kleine scherm passeerde, in de bloemetjes. Wie gaat er met de eer lopen op deze prestigieuze awardshow? Dat kom je live en exclusief te weten op Pickx+ en Pickx Showcase.
-
Sciencefiction, mysterie en drama in de tv-optie Pickx Mix in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de maand januari weer uitkijken naar nieuw kijkvoer. Zo is er prikkelende scifi, Australisch-Britse misdaadkomedie en reality over een schattenjacht. Onze kijktips!
-
Deze films en series zijn nieuw op de streamingdiensten in januari
Het nieuwe jaar start met een knaller, en heel wat nieuw kijkvoer op de streamingdiensten Netflix en Disney+. Dit zijn onze streamingtips voor de maand januari.
-
‘Squid Game’ seizoen 2 op Netflix belooft nog meer dystopische horror
Nadat het eerste seizoen van de Zuid-Koreaanse serie 'Squid Game' de meest bekeken titel ooit op Netflix werd, was het onvermijdelijk dat er een tweede seizoen zou komen. Het vervolg is zo mogelijk nog donkerder en kritischer voor de consumptiemaatschappij dan het eerste deel.
-
In januari laat Pickx+ zowel de detective als het muziekbeest in jou los!
De exclusieve zender Pickx+ pakt in januari uit met een gevarieerd feestmenu bestaande uit beklijvend drama, intrigerend mysterie en de uitreiking van de MIA’s. Een overzicht van het nieuwe kijkvoer dat je in januari op Pickx+ kan ontdekken.
-
Kerst met een non op een Vespa in de ‘Sister Boniface Mysteries’ kerstspecial
Voor een humoristisch en ongewoon kerstverhaal moet je op kerstavond bij BBC First zijn, want daar wordt de nieuwe kerstspecial van de serie ‘Sister Boniface Mysteries’ uitgezonden. Lorna Watson is terug als de Vespa-rijdende en misdaden oplossende non.
-
Gezelligheid, een vleugje nostalgie en winters kokerellen in ‘Guten Appetit’!
In ‘Guten Appetit’ ontvangen topchefs Jeroen De Pauw en Wim Ballieu zes bekende Vlamingen in een Zwitserse chalet voor een gastronomische week vol verrassingen en nostalgie. De gasten beleven een culinaire reis die dierbare herinneringen oproept en nieuwe vriendschappen smeedt.
-
Nieuw: een duistere zoektocht in ‘Dark City: The Cleaner’
In ‘Dark City: The Cleaner’ gaat een beruchte seriedoder op zoek naar een moordenaar die hem lijkt na te bootsen. Deze Nieuw-Zeelandse serie is een uitstekende kijktip voor elke fan van gitzwarte mysteries. Je ziet het nu op STAR Channel, beschikbaar in de tv-optie Pickx Mix!
-
Dit is wat je in december te wachten staat op de streamingplatforms
Netflix en Disney+ hebben weer nieuw kijkvoer in de aanbieding in december.
-
‘Skeleton Crew’: de nieuwe Disney+ serie gebaseerd op het ‘Star Wars’-universum
Op dinsdag 3 december verschijnt op Disney+ een nieuwe serie gebaseerd op het ‘Star Wars’-universum: ‘Skeleton Crew’.
-
‘Life Happens’: een kersverse fictiereeks over het échte leven en het overleven
VTM lanceert in het voorjaar de nieuwe fictiereeks ‘Life Happens’, een herkenbaar drama over de uitdagingen van het dagelijkse leven.
-
Van moordende poetshulp tot non als detective: nieuw in de tv-optie Pickx Mix
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de maand december weer uitkijken naar nieuw kijkvoer. Zo is er een Nieuw-Zeelandse misdaadserie over een moordende poetshulp. Onze kijktips!
-
Winters kokerellen, muziek en sensualiteit op Pickx+ in december
De exclusieve zender Pickx+ pakt in de maand december uit met drie producties van eigen bodem en een prikkelende Portugese misdaadserie waarin macht, sensualiteit en politiek in elkaar verstrengeld zijn. Een overzicht van het nieuwe kijkvoer dat je in december op Pickx+ kan ontdekken.
-
Otto-Jan Ham duikt in de wereld van drugs met ‘Drugs dus’
Binnenkort kan je kijken naar het al vaak besproken reportageprogramma ‘Drugs dus’, waarin presentatoe Ott-Jan Ham een nuchtere kijk probeert te werpen op drugs in ons land. De eerste aflevering is vanaf 3 december beschikbaar op VRT Canvas en op VRT MAX. Dit is wat je mag verwachten.
-
‘Lost Boys & Fairies’: een aangrijpend queer verhaal op Pickx+
Op Pickx+ kijk je vanaf vandaag naar de gelauwerde driedelige BBC-serie ‘Lost Boys & Fairies’, over een homokoppel dat wil adopteren. Met een vleugje melodrama zoomt de serie in op een thema dat niet alleen voor queer kijkers erg herkenbaar zal aanvoelen.
-
Seizoen 6 van ‘De Verhulstjes’ legt nadruk op het doordeweekse gezinsleventje
Fans van ‘s lands populairste jetsetfamilie kunnen zich opnieuw verheugen op de avonturen van Gert, Viktor, Marie en Ellen in het zesde seizoen van ‘De Verhulstjes’. Pickx maakt je alvast warm voor de nieuwe strapatsen van dé tv-vedetten van Play4.
-
Onversneden drama en snijdende spanning in derde seizoen van ‘Onder Vuur’
In het derde seizoen van ‘Onder Vuur’ krijgt het brandweerkorps van Post Oosteroever versterking van vier nieuwe jonge leden uit Post Noordhoek, en moeten enkele spuitgasten hun persoonlijke demonen en conflicten onder ogen komen.