Fiber is de technologie van de toekomst en maakt gebruik van licht om signalen te transporteren. Het is dus een pak sneller dan de traditionele koperkabels. Het laatste stukje, van de straat tot in uw bedrijf was nog traditioneel bekabeld. En daar brengen we verandering in zodat u kan genieten van de beste mogelijke netwerkervaring. Een groot deel van ons Proximus-netwerk bestaat vandaag al uit fiber. Dankzij fiber beschikt u over een ultrasnelle internetverbinding, zonder kwaliteitsverlies, en dat ongeacht het aantal mensen of toestellen dat tegelijkertijd surft.
Veelgestelde vragen over fiber voor grote ondernemingen
Wat is fiber?
Installatie
-
Proximus voorziet gratis alle apparatuur die nodig is voor het ontvangen van het fibersignaal, namelijk:
- Het aansluitdoosje om de fiber in het gebouw te brengen (de ONTP).
- Een optische modem (de ONT) die het lichtsignaal omzet naar een digitaal signaal.
Van daaruit kunt u een router aansluiten in functie van de oplossing die u hebt gekozen
-
Voor werken op openbaar domein:
- Als een sleuf moet worden gemaakt, moeten we de stoep over een lange afstand openen. De toegang tot uw gebouw zal door onze partner die de werken uitvoert, worden gegarandeerd met een brug.
- Het is echter niet altijd nodig om een sleuf te graven. In dat geval is het ongemak zeer beperkt.
-
De site survey houdt in dat de aannemer aangesteld door Proximus, samen met de verantwoordelijken van uw vestiging ter plaatse komt bepalen welke werken nodig zijn op privédomein (binnen en buiten uw gebouw) en hoe de route naar ons netwerk zal lopen. Achteraf krijgt u een site survey-rapport met de afspraken en details over de installatie. Dit rapport moet door u goedgekeurd worden. Ook de goedkeuring van de eventuele eigenaar van het gebouw is noodzakelijk.
-
Jazeker, u beslist zelf of u op fiber wil worden aangesloten. Uiteraard moeten wij uw beslissing kennen voor de werken aanvatten.
Timing
-
Bekijk hier of u nu al, of binnenkort, kunt genieten van de voordelen van fiber.
Aanbod
-
U kunt alle diensten gebruiken die op dit ogenblik beschikbaar zijn op onze koperlijnen. Fiber is een toegangstechnologie voor onze volledige portfolio, spraak zowel als data, maar met een betere kwaliteit dankzij meer bandbreedte en minder latentie. Fiber is ideaal voor applicaties die veel bandbreedte nodig hebben, zoals videosamenwerking, cloudintegratie, Internet of Things, enz. Fiber is future-proef: u hoeft geen nieuwe investeringen te doen wanneer u meer bandbreedte nodig hebt. De capaciteit van de bestaande fiberverbinding kan gemakkelijk aangepast worden.
Tarieven
-
Vooraleer we uw gebouw op ons netwerk aansluiten komen we ter plaatse om in te schatten hoe we dit best doen en hoeveel dit kost. Wij maken een bestek en komen tussen in de kosten voor een bedrag van maximaal € 1.550. In de meeste gevallen betekent dit dat de aansluiting van uw gebouw op ons netwerk volledig gratis is. Mocht er toch een kost voor u zijn, heeft u altijd de mogelijkheid uw bestelling te annuleren. De tussenkomst van maximaal € 1.550 is geldig gedurende 3 maanden nadat u werd ingelicht over de mogelijkheden van fiberaansluiting. Voor meer informatie over de exacte voorwaarden van deze aanbieding kunt u contact opnemen met uw Customer Support Officer of bellen naar 0800 22 200.
-
Vanaf het ogenblik dat uw diensten geactiveerd worden.
Compatibiliteit
-
Ja, u kunt uw vaste IP-adres behouden.
-
Recente betaalterminals (wifi, IP, mobiel) werken op fiberconnectiviteit. Enkel oude PSTN-terminals moeten verder worden onderzocht.
-
Het antwoord hangt af van de huidige technologie van de telefooncentrale:
- Een gecertificeerde IP -telefooncentrale werkt naadloos op koper- en op fiber-IP-connectiviteit.
- Een niet-gecertificeerde IP-telefooncentrale zal werken, maar er is zowel op koper- als fiber-IP-connectiviteit een IP-2-IP SBC nodig.
- Een ISDN-telefooncentralemoet worden geconverteerd naar IP of heeft een ISDN-to-IP-convertor nodig.
- Oude PSTN- telefooncentrales werken noch op koper-, noch op fiber-IP-connectiviteit.
-
Dat hangt af van de manier waarop uw alarmsysteem is aangesloten:
- Is uw alarmsysteem aangesloten via wifi? Dat is geen probleem, maar uw installateur moet de alarmterminal herconfigureren.
- Is uw alarmsysteem aangesloten op de internetlijn? U hoeft niks te doen.
- Is uw alarmsysteem aangesloten op het mobiele netwerk? U hoeft niks te doen.
- Is uw alarmsysteem aangesloten op een aparte analoge lijn? U hoeft niks te doen, het blijft op die lijn werken.
Contact
-
Voor meer details over de status van uw project kunt u contact opnemen met uw Customer Support Officer of bellen naar het gratis nummer 0800 22 500.
-
Voor meer gedetailleerde informatie of klachten over de werken zelf kunt u terecht op het gratis nummer 0800 14 553.