Dit zijn de voorkeurskanalen van uw klanten
Gepubliceerd op 30/04/2021 in Solution nieuws
Telefoon, e-mail, chat of face to face: welke kanalen moet u gebruiken voor uw klantencontacten? The House of Contact Centers onderzoekt het om de twee jaar in België. Hun adviezen blijken verrassend, zeker in deze digitale tijden.
De telefoon is dood, lang leve de telefoon
Al jarenlang wordt gezegd dat de telefoon als communicatiemiddel om contact met u op te nemen op zijn laatste benen loopt. Niets is minder waar.
Als binnenkomer kan dat tellen. Maar Inge Vissers en David Gybels van The House of Contact Centers weten dankzij hun 2-jaarlijkse onderzoeken naar de kanaalvoorkeuren van klanten perfect waarover ze het hebben.
Onafhankelijk onderzoek bij Belgische klanten
David Gybels: “De onderzoeken van gerenommeerde instituten over kanaalvoorkeuren lijken wel gesponsord. Als onafhankelijke speler fronsen we regelmatig onze wenkbrauwen, want die cijfers geven de realiteit niet weer.”
“In onze eigen onderzoeken leggen we 66 concrete situaties in 22 bedrijfssectoren aan consumenten voor. Per sector één situatie in de verkennings-, 1 in de verkoop- en 1 in de naverkoopfase die klanten doorlopen. Dat slaat aan, want onze rapporten liggen bij veel Belgische bedrijven op tafel.”
Uw klant bepaalt het kanaal, niet u
Inge Vissers: “Wat zien we? Afhankelijk van de vraag die uw klant heeft, gebruikt hij een ander kanaal. Om bijvoorbeeld een groot elektrotoestel te kopen of een verzekering af te sluiten, geven we de voorkeur aan fysiek contact. Om vragen te stellen over onze telefoon- of energiefactuur of om te vragen wanneer onze nieuwe wagen wordt geleverd, grijpen we liever naar de telefoon.”
Wat daarbij opvalt:
- We verkiezen fysiek en telefonisch contact wanneer het gaat om financiële vragen of vragen waarbij emotie komt kijken. Dan willen we direct actie.
- E-mail krijgt niet echt onze voorkeur en gebruiken we in bijna elke situatie evenveel.
- Chat is enkel een voorkeurskanaal bij eenvoudige vragen over producten, bestellingen en leveringen.
- Een resultaat om te onthouden: een keuzemenu of IVR wekt enorm veel irritatie op.
Zo lang willen uw klanten wachten
Hoe snel moet u eigenlijk antwoorden? “In ons onderzoek vragen we wanneer klanten aangenaam verrast zijn en vanaf wanneer ze geïrriteerd raken. Aan de telefoon zijn we bereid om gemiddeld 45 seconden te wachten. Via mail verwachten we een antwoord binnen de 5 uur, via chat binnen de 1,5 minuut.”
Kwaliteit belangrijker dan snelheid
“Besef goed dat de kwaliteit van het contact, bepaald door de vriendelijkheid en competentie van uw medewerkers, een grotere impact op de perceptie van die wachttijd heeft dan de snelheid waarmee u antwoordt.”
Belgen houden vast aan traditionele kanalen
Op vier jaar tijd steeg het aandeel afstandskanalen langzaam van 55 naar 71%. Maar de zogezegde revolutie in kanaalvoorkeuren? Daarvan is absoluut geen sprake. “We spreken beter over een evolutie, een stapsgewijze verschuiving of trend.”
“Bij de afstandskanalen is en blijft telefoon – ook bij jongeren – met 36% het populairst. Daarna volgen opzoekingen op uw website en e-mail. Alle vormen van chat samen halen nog altijd maar 5%. Fysiek contact neemt wel jaar na jaar af.”
Wanneer kiezen uw klanten welk kanaal?
Bekijk de infografiekContactcenters: belangrijker geworden
“Een onderzoek bij bedrijven rond contactcenters en duurzaamheid dat ik onlangs mocht leiden bevestigt dat”, zegt David Gybels. “75% zegt dat het belang van hun contactcenter is toegenomen.” Dat onderzoek werd op initiatief van BNC door stagiairs van de Thomas More Hogeschool uitgevoerd.
“De trage evolutie is in het afgelopen coronajaar eigenlijk ontploft. Klanten werken nu thuis en hebben meer tijd om u te contacteren. Ze willen dat u meer moeite doet om bereikbaar te zijn, liefst via verschillende kanalen.”
“Banken bijvoorbeeld moesten de capaciteit van hun contactcenters verdubbelen. Daardoor zien we nu dat corona bedrijven naar afstandskanalen en een contactcenter dwong, maar dat ze hun systemen en processen daar niet op afstemden. Met alle gevolgen van dien.”
Zoek uit welke kanalen úw klanten willen gebruiken
Inge Vissers: “Vraag u daarom af of u wel elk kanaal nodig hebt. U moet weten welke kanalen uw klanten willen gebruiken, op basis van uw strategie de juiste kanalen kiezen en zorgen dat ze meteen werken.”
“Begin vooral niet met een nieuw kanaal zoals een chatbot uit buikgevoel, omdat andere bedrijven dat ook doen of omdat u snel wil automatiseren.
“Als een kanaal niet goed werkt omdat u het niet goed beheert of technisch ondersteunt, heeft dat een negatieve impact op de ervaringen van uw klanten. Dan zijn ze weg. Het is tekenend dat maar liefst 35% van de klanten al een negatieve ervaring had met een chatbot.”
Een chatbot die in rondjes draait? Tips & tricks voor zinnige conversaties ontdekt u in onze webinar.
Versterk digitale kanalen met persoonlijk contact
David Gybels: “De technologische ondersteuning van informatiesystemen evolueert enorm en maakt veel gemakkelijker. Maar denk altijd hybride en zet achter een digitaal kanaal zoals een chatbot altijd mensen. Persoonlijk contact versterkt digitaal contact en levert veel betere resultaten op.”
Doorbreek de muren in uw bedrijf
“Denk ook vanuit uw klant. Kijk naar zijn journey van begin tot eind. Stuur uw contactcenter centraal vanuit uw bedrijf aan. En beheer en ondersteun het met 1 centraal platform. Haal dus die silo’s neer en doorbreek de muren tussen uw afdelingen. In te veel bedrijven weet de ene afdeling nog altijd niet wat de andere afdeling gedaan heeft om een probleem op te lossen. Daarmee jaagt u uw klanten weg.”
Meer cijfers in deze infografiek
Hulp nodig bij de interactie met uw klanten?
One
One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen.