Automatische insulinepomp geeft diabetespatiënten normaal leven
Gepubliceerd op 08/05/2020 in Solution nieuws
Welke invloed hebben slimme technologieën op de behandeling van diabetes? Chris Houtmeyers, Customer Solution Architect bij Proximus, heeft zelf diabetes en weet als geen ander hoe technologie de behandeling van de ziekte verandert en verbetert.
Wat is diabetes en welke types zijn er?
Chris Houtmeyers: “Diabetes is een chronische ziekte waarbij de glucoseregeling in je lichaam is verstoord. Je pancreas werkt niet goed en maakt niet genoeg insuline aan. Te weinig insuline zorgt ervoor dat je lichaam de glucose in je bloed niet of niet goed opneemt. Als diabetespatiënt moet je het goede evenwicht zoeken tussen de suikers uit je voeding, fysische inspanningen en de insuline die je daarvoor nodig hebt. Dat is enorm moeilijk en verschilt dag per dag.”
Chris: “Er zijn 2 types diabetes. Bij type 1 maakt je lichaam veel te weinig of helemaal geen insuline meer aan. Je moet verschillende keren per dag insuline inspuiten of een insulinepomp dragen. Bij type 2 maakt je lichaam nog wel insuline aan, maar niet voldoende. Zelf ben ik type 1 diabetespatient.”
We evolueren naar volledige monitoring van diabetes vanop afstand. Dat kost de maatschappij veel minder dan alle consultaties en behandelingen van complicaties nu.
Chris Houtmeyers, Customer Solution Architect bij Proximus
Welke behandelingen zijn mogelijk?
Chris: “Met de klassieke vingerprik zie je hoeveel glucose er in je bloed zit. Het nadeel: de mutualiteit betaalt maximaal 4 vingerprikken per dag terug. Zo zie je niet goed hoe de glucose in je lichaam evolueert.”
“Bij Continue GlucoseMonitoring (CGM) meet een sensor elke 5 minuten de hoeveelheid glucose in het weefsel tussen je lichaamscellen. 288 keer per dag, dus. Zo zie je de glucose in je lichaam evolueren en kun je voorspellen wanneer je insuline nodig hebt. De technologie laat ook toe om alarmen in te stellen wanneer er te veel of te weinig glucose in je bloed zit. Het nadeel van die continue meting: ze is vertraagd. De hoeveelheid die je ziet, zat al 15 minuten eerder in je bloed.”
Chris: “De insuline kun je zelf inspuiten. Er zijn traagwerkende en snelwerkende insulines. Traagwerkende insuline werkt 24 uur, snelwerkende begint na 20 tot 30 minuten te werken. Insulinepompen geven een continue hoeveelheid snelwerkende insuline af, die je zelf kunt instellen. De nieuwste generatie pompen zoals de Hybrid Closed Loop-pomp voert continu metingen uit en regelt de hoeveelheid insuline automatisch. Je moet dan voor elke maaltijd nog wel zelf snelwerkende insuline inspuiten via de insulinepomp om je lichaam de suikers van je eten te laten verwerken. Vandaar de naam hybrid.”
Hoe speelt technologie een rol in behandelingen?
Chris: “Als diabetespatiënt moet je +/- 180 beslissingen per dag extra nemen ten opzichte van gezonde mensen. Dat is een zware belasting die draaglijker wordt gemaakt door de insulinepomp die je in je binnenzak draagt. Met de Full Closed Loop-pomp staat de volgende generatie klaar. Die regelt alles automatisch, waardoor je als diabetespatiënt ook als normale mens kunt leven.
Een bionische of kunstmatige pancreas gaat nog een stap verder en beslist automatisch wanneer je lichaam insuline of glucagon nodig heeft. Glucacon is een hormoon dat de omgekeerde werking van insuline heeft en dient om extra glucose in het bloed te krijgen. De 2 systemen wachten nog op goedkeuring.”
De volgende generatie insulinepompen regelt alles automatisch, waardoor je als diabetespatiënt ook een normaal leven kunt leiden.
Chris Houtmeyers, Customer Solution Architect bij Proximus
Hoe worden de gegevens gedeeld tussen patiënten en dokters?
Chris: “Een insulinepomp staat in verbinding met de cloud en laadt alle meetgegevens automatisch op. Alle data die van de sensor naar de pomp en van de pomp naar de cloud worden gestuurd, zijn versleuteld. Als patiënt geef je zelf aan wie je gegevens mag zien. Het Leuvense ziekenhuis Gasthuisberg bijvoorbeeld linkt het diabetesplatform Medtronic met het elektronische patiëntendossier. Zo hebben de dokters en endocrinologen altijd de recentste gegevens ter beschikking. Dat maakt monitoring vanop afstand mogelijk. Ze kunnen ook rapporten opvragen waarin ze zien of je diabetes regeling onder controle is.”
Welke invloed heeft dat op de nieuwe manier van werken van dokters?
Chris: “Hogere efficiëntie. Als patiënt zie je de rapporten ook zelf. We evolueren naar volledige opvolging vanop afstand, waardoor je als patiënt veel minder op consultatie hoeft te gaan. Als de arts een alarmmelding krijgt, kan hij beslissen om je toch op consultatie te laten komen. Met die data in de cloud kunnen ook nieuwe algoritmes worden ontwikkeld. De farmaceutische industrie kan haar hulpmiddelen verbeteren. Het is nu al duidelijk dat het Hybride Closed Loop systeem samen met het platform veel voordeliger is dan de behandeling van de complicaties van diabetespatiënten achteraf.”
Zijn er obstakels?
Chris: “Technologie kan nog altijd falen. Af en toe moet je als patiënt nog zelf tussenkomen en een vingerprik nemen als je ziet dat een meting niet klopt . De industrie moet op zoek gaan naar sensoren die sneller meten en die de betrouwbaarheid sterk verhogen. Zo worden de periodes langer waarin je als patiënt met een manuele meting niet zelf hoeft tussen te komen om bij eventuele afwijkingen de pomp te kalibreren. De pompen vragen ook nog altijd een extra inspanning van patiënten. Maar de voordelen wegen absoluut op tegen de nadelen.”
Chris Houtmeyers is Customer Solution Architect bij Proximus. Hij begon zijn carrière 30 jaar geleden bij Telindus, waar hij verantwoordelijk was voor datacommunicatie. Hij bleef ook na de overname door Belgacom en daarna de naamswijziging naar Proximus aan boord en ontwikkelt nu maatoplossingen voor bedrijven.
Hoe helpen technologieën zoals artificiële intelligentie en machine learning de e-gezondheidszorg? Lees de visie van Ivo Haagen, Product Manager Cloud bij Proximus.
Met behulp van technologie zijn er veel veranderingen merkbaar binnen de gezondheidszorg. Neem zeker een kijkje of download de white paper.
One
One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen.