Kortrijk combineert slimme technologieën voor crowd management
Gepubliceerd op 28/01/2022 in Solution nieuws
Om het aantal voetgangers te tellen in coronatijden maakt Kortrijk gebruik van sensoren, 5G en artificiële intelligentie. Met die tools, die ook buiten de gezondheidscrisis hun nut bewijzen, ontpopt de stad zich eens te meer tot een echte smart city.
“Tijdens de coronacrisis kregen we te maken met nieuwe regelgeving”, verduidelijkt Luc Velghe, directeur digitale transformatie bij stad Kortrijk. “In bepaalde zones gold een beperking van het aantal mensen per vierkante meter.” Kortrijk vertrouwde voorheen op een webcam om de voetgangersaantallen te monitoren. Die telmethode miste accuraatheid, waarop de stadsdiensten een betere methode zochten. “Als stad proberen we altijd om specifieke uitdagingen out-of-the-box te benaderen. Dat was in dit geval niet anders”, blikt Luc Velghe terug.
Verschillende technologieën en sensoren getest
Stad Kortrijk koos Proximus als partner om een betere oplossing uit te werken. Anissa Sefsaf, solution sales safe cities & smart networking bij Proximus: “We hebben verschillende technologieën en sensoren uitgetest, wat ons toeliet om de meest nauwkeurige meting aan te reiken.” Proximus werkte in samenspraak met imec en Microsoft een proefopstelling uit in de Burgemeester Reynaertstraat, in de volksmond beter bekend als ’t Straatje.
5G als facilitator
De combinatie van slimme camera’s, sensoren en 5G maakt het de stad mogelijk om het aantal bezoekers, hun afgelegde routes of zelfs geluidsoverlast in kaart te brengen. Luc Velghe wijst op het belang van 5G-connectiviteit om crowd monitoring te faciliteren. “We hebben dankbaar gebruik gemaakt van 5G om alle data op een performante manier naar onze centrale servers door te sturen. 5G biedt onze stad een groot potentieel. Bij het streamen van camerabeelden is het van cruciaal belang om over voldoende connectiviteit te beschikken.”
Veel toepassingsgebieden
Crowd management bewijst ook buiten de gezondheidsrisico zijn nut. Anissa Sefsaf: “Passanten tellen zorgt voor waardevolle inzichten, voor onder meer veiligheidsdiensten en stadsmarketing. Maar het kan ook interessant zijn voor luchthavens of shoppingcentra, bijvoorbeeld om de bezettingsgraad, het gedrag van bezoekers of afgelegde trajecten vast te leggen.”
Bekijk de hele video
Stad Leuven monitort haar bezoekers en kan zo optimaal inzetten op stadsmarketing.
Meer weten over onze oplossingen rond crowd management? Schrijf je dan nu voor onze webinar.
One
One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen.