Facility management: volledige ontzorging op site Tour & Taxis
Gepubliceerd op 24/02/2022 in Solution nieuws
De historische site van Tour & Taxis ontwikkelt zich tot een unieke stad in de stad aan de Brusselse Kanaalzone. Hélène Van Elst en David Roels leggen uit hoe hun facility management bezoekers, bewoners en bedrijven maximaal ontzorgt.
De voormalige spoorwegsite van Tour & Taxis beleeft een ware revival. Projectontwikkelaar Nextensa creëert er een boeiende mix van toegankelijk wonen, kantoorruimtes, eventlocaties, publiek groen, eetgelegenheden en zoveel meer. Het Maison de la Poste, waar vroeger de eerste internationale postdienst van Brussel huisde, behoort tot de absolute blikvangers. Het prachtige stukje historisch en architecturaal erfgoed fungeert nu als een unieke locatie voor evenementen, vergaderingen en seminaries.
Wie in Maison de la Poste een vergader- of evenementenzaal boekt, hoeft zich zelf om niks te bekommeren.
Hélène Van Elst, hospitality manager bij Tour & Taxis
Hélène Van Elst zorgt er als hospitality manager voor dat elke activiteit in Maison de la Poste uitgroeit tot een succesnummer. David Roels stroomlijnt als property manager bij Nextensa het facilitair beheer op de volledige site van Tour & Taxis. Ze staan beiden vanuit hun rol garant voor een maximale ontzorging voor iedereen die een beroep doet op de site.
“Wie bij ons een vergader- of evenementenzaal boekt, hoeft zichzelf om niks te bekommeren”, vertelt Hélène. “De ervaring begint al bij aankomst dankzij onze shuttledienst en de beschikbaarheid van een ruime parking. Van het onthaal over de duidelijke signalisatie, tot de veelzijdige cateringmogelijkheden; een optimale beleving staat centraal binnen onze customer journey.”
Wayfinding
Die hoge graad van dienstverlening kent ook een technologische dimensie. “We rollen een groot project van wayfinding uit”, legt David uit. “Digitale schermen zijn een eerste stap richting het wegwijs maken van de bezoekers op de site. De verdere uitrol van dit project wordt beschouwd als een topprioriteit omdat we het comfortabel wonen, winkelen en werken op de site hoog in het vaandel dragen. In de toekomst willen we ook verlichting inzetten en de gasten via onze schermen zicht bieden op de duurzaamheidsprestaties van de site.”
Het uitgebreide cameranetwerk op de site van Tour & Taxis draagt op verschillende manieren bij tot de veiligheid en het comfort van zowel de gasten als de organisatoren.
David Roels, property manager bij Nextensa
Slim cameranetwerk
Tour & Taxis beschikt over een uitgebreid cameranetwerk dat bijdraagt tot de veiligheid en het comfort van zowel de gasten als de organisatoren. “Hogeresolutiecamera’s registreren het aantal personen dat zich in Gare Maritime bevindt. Die informatie is cruciaal in het geval van een noodevacuatie. Evenzeer biedt die oplossing van Proximus ons onder meer de mogelijkheid om verloren voorwerpen te detecteren. Vanuit onze controlekamer stellen we zelf bepaalde regels in. Op die manier waarschuwt analysesoftware ons bijvoorbeeld wanneer te omvangrijke groepen onze gebouwen betreden”, verduidelijkt David.
Connectiviteit
Proximus staat op de site garant voor het connectiviteitsluik. “Een hoge netwerksnelheid en stabiele internetverbinding zijn onontbeerlijk in de evenementenbranche”, stipt Hélène aan. “Naast de uitstekende netwerkvoorzieningen bieden we onze gasten ook de optimale livestreamfaciliteiten, dankzij een extra kabelverbinding en aan het plafond bevestigde micro’s.” David wijst tevens op de redundantie van het glasvezelnetwerk, wat betekent dat het internetverkeer over twee routes verloopt. Valt één verbinding weg, dan neemt de andere het over, waardoor de continuïteit altijd verzekerd blijft.
Duurzaam en toegankelijk
“Meten is weten”, luidt het devies van beide gesprekspartners. “Dat geldt ook voor ons afvalbeheer”, verduidelijkt David. “We sorteren ons afval zo veel mogelijk aan de bron, zodat we de impact op het milieu en de kosten voor het wegbrengen ervan tot het absolute minimum beperken. We zetten daartoe sterk in op de bewustwording bij onze bezoekers en gasten.”
Die duurzame aanpak past volledig binnen de sociale en milieuvriendelijke benadering van Tour & Taxis. “De site heeft een open karakter. Zo zijn de gebouwen rolstoelvriendelijk en aangepast voor andersvaliden. Op avonden waarop geen meetings plaatsvinden, stellen we het Maison de la Poste ter beschikking voor lokale verenigingen, zoals de harmonie, de salsaschool en het muziekkoor. Heb ik al gezegd dat iedereen zich hier thuis moet voelen?”, besluit Hélène met een knipoog.
Hélène Van Elst is hosptality manager bij Maison de la Poste. Ze noemt zichzelf samen met haar medewerkers de gastvrouwen voor klanten en bezoekers.
David Roels stroomlijnt als property manager bij Nextensa het overkoepelende facilitair beheer op de site van Tour & Taxis.
Ontdek hoe Nextensa erin slaagde om tot een evenwichtige mix van kantoren, wonen, winkels, groen en recreatie te komen in het interview met Peter De Durpel, COO van het bedrijf.
One
One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen.