Nieuw tijdperk voor transport en logistiek: AI en 5G op AntwerpXL

Gepubliceerd op 28/12/2022 in Solution nieuws

Het duurde lang voor transport en logistiek de stap zetten, maar intussen verloopt de digitalisering van de sector heel snel. De beschikbaarheid van AI en 5G kunnen daarbij meer dan ooit het verschil maken.

Nieuw tijdperk voor transport en logistiek: AI en 5G op AntwerpXL

Platformen voor data-uitwisseling

De digitalisering in de sector speelt zich op diverse fronten tegelijk af. Telkens weer liggen data daarbij aan de grondslag van wat er gebeurt. Transport en logistiek waren ooit bij uitstek de sector van de papieren documentenstromen. Die werden eerst vervangen door e-mail, daarna door platformen voor data-uitwisseling. Dankzij AI leiden die platformen nu veel sneller tot de juiste informatie.

Tegelijk is het AI die de evolutie richting onbemande, zelfrijdende, -vliegende of -varende toestellen mogelijk maakt. Ook die beweging steunt op data en de razendsnelle analyse ervan.

Een panelgesprek op het event AntwerpXL belichtte hoe AI een rol speelt in het volledig autonoom shippen van producten.

Het gaat niet om de trackingdata op zich. De klant wil voorspelbare informatie. Hij wil weten waar zijn lading zich bevindt.

Nick Fedorov, CCO bij Moeco

Drone as a service

6th NeTWorK is een goed voorbeeld van de manier waarop de sector innovatie oppikt. Het consortium ontwikkelt droneoplossingen onder de vorm van een dienst: ‘drones as a service’. “We hebben in de Antwerpse haven twaalf drones beschikbaar voor opdrachten, zoals het opsporen van olievlekken op het water, of het tellen van voorraden”, zegt Jurgen De Klerck, Business Development Manager 5G bij Proximus.

Dronevlucht op bestelling

Havenbedrijven hebben niet elke dag een drone nodig. Het idee is dat ze via het platform een dronevlucht bestellen, afgestemd op hun behoefte. “De exploitanten van de terminals en de bedrijven in de haven hoeven zo niet zelf te investeren in wat er allemaal nodig is om die dronediensten te realiseren”, zegt Jurgen De Klerck. De beschikbaarheid van 5G is daarbij essentieel. “Dat die connectiviteit er is, biedt tegelijk ook opties voor zelfvarende schepen in de haven.” 5G is nodig voor de aansturing van zelfvarende schepen, met name voor de realtime analyse van camerabeelden vanop de schepen.

De meeste bedrijven kunnen zelf geen AI-oplossing bouwen. Ze kunnen makkelijk instappen in iets dat al bestaat.

Joe Caprara, VP Intelligence & Automation bij Sedna

E-mails analyseren met AI

Het traject dat zo’n schip aflegt – al dan niet zelfvarend – vormt een deel van een groter geheel. Waarbij we weer bij de grootste uitdaging van de logistieke sector uitkomen: de doorstroming van data. “We zien nu wel een verschuiving naar dataplatformen”, zegt Joe Caprara, VP Intelligence & Automation bij Sedna, “ook al blijft e-mail in de sector een belangrijk communicatiekanaal.”

Alleen is dat kanaal intussen zo oververzadigd, dat het bij de logistieke bedrijven niet meer lukt om uit al die e-mails de juiste info te halen. Sedna lost dat op door e-mails te analyseren met AI. “Zo haal je veel sneller de juiste informatie uit een systeem”, legt Joe Caprara uit. “Meer nog, je kunt er processen mee automatiseren en verder stroomlijnen.”

AI om efficiënter te werken

Acht op tien van de logistieke bedrijven werken nog altijd met Outlook, klinkt het. Dat is uiteraard niet het juiste kanaal om realtime meldingen van sensoren te ontvangen die tijdens een transporttraject data uitsturen. “Het gaat ook helemaal niet om die trackinginformatie op zich”, zegt Nick Fedorov, CCO bij Moeco, een Amerikaanse start-up die data-oplossingen voor de logistieke sector bouwt.

“Het gaat om de visibiliteit”, zegt Nick Fedorov. “De klant wil weten waar zijn product zich bevindt.” De realtime tracking moet dus niet op het niveau van een zeecontainer, maar van het product zelf gebeuren. De klant wil geen data, maar bruikbare informatie. “Uiteindelijk wil een onderneming – als schakel binnen een grotere supplychain – beter presteren”, zegt Jurgen De Klerck. “Dat doe je niet door meer te verkopen of extra in de kosten te snijden, maar vooral door efficiënter te werken. Net daar kan AI het verschil maken.”

Het antwoord op de grote uitdagingen van vandaag schuilt in co-creatie.

Jurgen De Klerck, Business Development Manager 5G bij Proximus

Laagdrempelig dankzij co-creatie

Belangrijk is daarbij dat een bedrijf geen afwachtende houding aanneemt. “Doe je dat wel, dan ben je straks te laat”, zegt Jurgen De Klerck. “Het antwoord schuilt in co-creatie.” “Klopt”, zegt Joe Caprara. “De meeste bedrijven kunnen zelf geen AI-oplossing bouwen. Ze kunnen wel makkelijk instappen in iets dat al bestaat.” AI is zo niet alleen laagdrempelig, maar komt ook almaar dichter bij het beslissingsniveau.

AI verandert de inhoud van jobs

“Vroeger moest je een e-mail van een klant zelf analyseren”, zegt Alexander Varvarenko, CEO bij het digitale shippingplatform Shipnext. “Dat nam vaak uren in beslag.” De medewerker moest het volume van de lading berekenen, bekijken of de lading in een container zou passen, nagaan of er een container beschikbaar was, met welk schip de lading mee zou kunnen, enzovoort. “AI verzamelt en analyseert alle nodige data in een fractie van een seconde”, zegt Alexander Varvarenko. “Je kent het antwoord meteen.” Daarmee verdwijnt de rol van de logistieke dienstverlener niet, al verandert AI de inhoud van sommige jobs wel heel ingrijpend.

6th NeTWorK is het samenwerkingsverband van DroneMatrix, een ontwikkelaar van drones en dronesoftware, SkeyDrone, dienstverlener voor de droneluchtvaart, en Proximus.

Joe Caprara is VP Intelligence & Automation bij Sedna.

Nick Fedorov is CCO bij Moeco.

Alexander Varvarenko is CEO bij Shipnext.

Jurgen De Klerck is Business Development Manager 5G bij Proximus.

Slim voorraadbeheer, Asset Tracking en mobiele magazijnmedewerkers. Dat zijn slechts een paar van de oplossingen die Proximus te bieden heeft binnen de Transport en Logistieke sector. Wil u meer weten?

Ontdek alle mogelijkheden

Een privaat 5G-netwerk is een specifiek mobiel netwerk om te voldoen aan de behoeften van een bepaalde organisatie. Het garandeert hogere bandbreedtes, een lagere latentie en een betere beveiliging dan de openbare netwerken, wat resulteert in betere prestaties, een grotere betrouwbaarheid en meer efficiëntie. Dat maakt het ideaal voor bedrijven die geavanceerde toepassingen willen implementeren, zoals augmented reality, industriële automatisering, autonome voertuigen en vele andere.

Lees meer over 5G Private Networks Nieuw venster

Wil u een 5G-project ontwikkelen en implementeren voor uw onderneming? Onze 5G-experts ondersteunen u van projectdefinitie tot implementatie.

Contacteer ons Nieuw venster

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One