Winkelhier: “Online aanwezig zijn cruciaal voor handelaars’’ – Nieuwe workshops
Gepubliceerd op 26/09/2019 in Events & activiteiten
Lokale handelaars hebben het in het digitale tijdperk steeds moeilijker. Om hen te ondersteunen, lanceerde UNIZO het concept ‘Winkelhier’. Waarom iets in het buitenland gaan kopen als dat hier in België, in je eigen dorp zelfs, ook kan? Bovendien kan je ook hier in veel winkels al online shoppen. Wij spraken met UNIZO-bestuurder Danny Van Assche.
“Www begint met de W van Winkelhier”
Lokale handelaars hebben het in het digitale tijdperk steeds moeilijker. Om de ondernemers van hier te ondersteunen, lanceerde UNIZO het concept ‘Winkelhier’. Waarom iets in het buitenland gaan kopen als dat hier in België ook kan, zowel in fysieke winkels als online? Wij spraken met UNIZO-bestuurder Danny Van Assche.
Zowat alle steden, gemeente en dorpen krijgen de laatste jaren te maken met leegstaande panden. Belgen doen steeds meer aan online shoppen, maar daarvoor surfen we erg vaak naar buitenlandse webshops. Op die manier misloopt onze economie veel geld, sluiten winkels en verdwijnen jobs. Terwijl net het omgekeerde ook mogelijk is, beseffen ze bij UNIZO.
Vandaar de campagne ‘Winkelhier’. “Je kunt niet verwachten dat die leuke winkel om de hoek blijft bestaan als je er zelf steeds vaker wegblijft en er zelden nog iets koopt”, zegt UNIZO-topman Danny Van Assche.
Ontdek hoe je als locale winkelier hoe je online en offline écht het verschil maakt, tijdens een boeiende avond. De Winkelhier Academie van UNIZO komt dit najaar naar de volgende steden:
- Kortrijk: 16 oktober 2019
- Brussel: 5 november 2019
- Antwerpen: 7 november 2019
Wacht niet te lang, want het aantal plaatsen is beperkt.
Wat willen jullie met ‘Winkelhier’ precies bereiken?
Danny Van Assche: “Eigenlijk hebben we met ‘Winkelhier’ drie doelstellingen. Ten eerste willen we de consument uiteraard sensibiliseren om wat minder bij buitenlandse ketens en webshops te kopen, zeker wanneer je bepaalde producten evengoed lokaal kunt kopen. Ten tweede willen we ook de handelaars aanzetten om zich te engageren.
We willen hen versterken en opleiden om zowel online als offline het verschil te maken. En ten derde willen we met deze campagne ook bij de beleidsvoerders nog eens aan de alarmbel trekken. Met een boodschappenlijst vol voorstellen voor een gezonder winkelklimaat hopen we dat het wettelijk kader uiteindelijk zal worden aangepast.”
Heb je als ondernemer weinig tijd? Roep dan de hulp in van onze Bizz Expert die zelf bij jou langs komt en je stap voor stap helpt naar de beste telecom- en digitale oplossingen.
Je noemt daar de ‘webshops’. Mensen gaan inderdaad minder naar de winkel en kopen steeds vaker online. Moeten we dan stoppen met online winkelen?
Danny Van Assche: “Neen, natuurlijk mag je gewoon online blijven shoppen. Maar kijk dan eerst eens bij de online winkels van bij ons. Dan ben je in elk geval zeker dat je aankoop niet uit het buitenland moet komen. Handelaars zullen het ‘Winkelhier’-label aan hun website kunnen toevoegen. Dat moet zoals een kwaliteitslabel een herkenningspunt voor de klanten worden.”
We zullen dus met z’n allen ons online koopgedrag moeten aanpassen?
Danny Van Assche: “We moeten ergens beseffen dat we onze eigen economie kunnen verarmen en verrijken, en zelf ook mee de oorzaak van de leegstand in de winkelstraten zijn. De statistieken zeggen genoeg. Meer dan de helft van onze online aankopen doen we in het buitenland. Slechts 22% van de Belgische e-commerce is effectief in Belgische handen. En 16% van de Belgen koopt zelfs uitsluitend via buitenlandse webshops.”
“Vorig jaar hebben we met z’n allen acht miljard euro via e-commerce over de grenzen uitgegeven. Stel je voor dat we nog maar een deel van dat bedrag in onze eigen handelaars en bedrijven kunnen pompen.”
Is ‘Winkelhier’ dan vooral een campagne tegen buitenlandse ketens?
Danny Van Assche: “Zeker niet. We leven in een open en internationale economie, waarin grensoverschrijdend kopen normaal is geworden. Maar het is wel een positieve campagne voor onze eigen economie. En we mogen toch een beetje chauvinistisch zijn? We kunnen echt wel fier zijn op wat we zelf allemaal hebben en dit extra ondersteunen. Wat we in het buitenland uitgeven, komt bijna niet terug.”
Maar om met dat buitenlandse aanbod te kunnen concurreren, zullen handelaars van bij ons zeker online nog sterker moeten worden.
Danny Van Assche: “Helemaal mee eens. Een goede website is daarvoor cruciaal. En je hoeft echt geen uitgebreide webshop te hebben om online aanwezig te zijn. Een website is een soort digitale etalage. Veel klanten leren een winkel of bedrijf via de sociale media of via Google kennen. Dat klinkt voor sommige handelaars misschien een beetje ingewikkeld, maar je kunt zo’n website gerust uitbesteden. In dat geval zal een expert er wel voor zorgen dat je site goed functioneert en z’n doel bereikt.”
Gaan jullie handelaars daar ook zelf bij begeleiden?
Danny Van Assche: “Jazeker! We hebben intussen al enkele workshops georganiseerd. In de ‘Winkelhier Academie’ leren handelaars in 2,5 uur hoe ze zowel online als offline het verschil kunnen maken. Verschillende coaches belichten er thema’s zoals marketing, een onlinestrategie opmaken, en hoe je e-commerce kunt omarmen. In het najaar pikken we de draad weer op met nog een reeks workshops, in Kortrijk, Brussel en Antwerpen.”
Als we nu toch even advocaat van de duivel mogen spelen: zal winkelhieren uiteindelijk niet duurder zijn dan wanneer we via de grote buitenlandse webwinkels kopen?
Danny Van Assche: “Die perceptie is er helaas wel, maar ze klopt doorgaans niet. Onderzoek heeft al uitgewezen dat lokaal kopen zeker niet duurder hoeft te zijn. En zelfs al is het in bepaalde gevallen toch duurder, is het belangrijk te beseffen dat je op lange termijn altijd de juiste prijs betaalt, en er heel wat voor in de plaats krijgt. Service, correcte lonen, belastingen die hier betaald worden, nabijheid, gezellige buurten, … dat is ook allemaal inbegrepen.”
“En het loont ook echt. Als ieder Belgisch gezin enkel op jaarbasis voor 100 euro zou winkelhieren, dan komen er 1.785 jobs bij. Doen we dat op maandbasis, dan gaat het al over 21.420 extra jobs. Dat is ook een belangrijk onderdeel van onze boodschap: alles wat je hier uitgeeft, geeft de gemeenschap terug. In de vorm van een job voor de buurvrouw, als sponsor op de truitjes van de lokale voetbalploeg, of met mooie kerstverlichting in de straten.”
Tot wanneer loopt de campagne precies?
Danny Van Assche: “Zolang als nodig is. Het is geen eenmalige actie. Eigenlijk kan je dit een beetje vergelijken met de BOB-campagnes die een paar keer per jaar worden gehouden. Ook wij willen op de meest cruciale momenten mensen sensibiliseren om te winkelhieren. Uiteindelijk hopen we het koopgedrag van de Belgen te kunnen veranderen. En dat doe je niet in één tot drie weken tijd.”
Wie weet wordt ‘winkelhieren’ straks wel het woord van het jaar?
Danny Van Assche: “Dat zou pas mooi zijn. Uiteindelijk hopen we dat iedereen de campagne meteen zal herkennen. We moedigen mensen dan ook aan om zoveel mogelijk met #winkelhier op de sociale media te posten. Klanten kunnen een ‘Winkelhier’-winkeltas in hun favoriete winkel krijgen, zodat iedereen kan zien dat ze winkelhieren. En natuurlijk zullen winkels het label op hun deur, etalage of website kunnen plaatsen. Zolang iedereen er maar over spreekt en meedoet.”
Op ons kunnen jullie alvast rekenen. Bedankt en veel winkelhier-plezier!
Heb jij een eigen zaak en wil je ook dat je klanten komen winkelhieren? Zorg dan in de eerste plaats dat je over een goede website beschikt. Met Bizz Online zal een persoonlijke toegewezen digitaal expert zich ontfermen over de ontwikkeling en het onderhoud van je website.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s