Bouw de perfecte website voor je bedrijf in 5 stappen
Gepubliceerd op 30/01/2019 in Tech, tips & tricks
Een goede website bouwen kan een stresserende taak lijken wanneer je een nieuwe zaak opricht. Geen nood: wij helpen je van A tot Z. Volg deze 5 stappen en je website staat in een mum van tijd online!
Stap 1: Zoek een host voor je website
Webhosting is een beetje zoals huur betalen, maar dan om je website op het internet te mogen plaatsen. Je kan een volledige website op je pc bouwen, maar van zodra je wil dat andere mensen ze kunnen zien, heb je een host nodig. De gegevens van je site komen dan op een server te staan, van waaruit bezoekers toegang wordt verleend.
Veel online tools om websites te bouwen, doen zelf aan webhosting. Vaak kan je al aan de slag met een gratis service. Daarnaast worden ook betalende versies aangeboden. Kies je voor gratis webhosting, hou dan rekening met volgende zaken:
- Je krijgt vaak beperkte opslagruimte: iets dat problematisch is als je bijvoorbeeld veel video’s en afbeeldingen op je website wil hosten.
- Ook de bandbreedte kan beperkt zijn: wil je veel bezoekers aantrekken, hou dan rekening met een maandelijkse limiet.
- Je website kan advertenties tonen waarover je geen controle hebt.
- Soms is e-commerce bij een webhost uitgesloten. Controleer dit dus eerst als je via je website producten wil verkopen.
Je kan deze beperkingen vaak wegwerken door een betalend abonnement te nemen. WordPress en Wix zijn de twee populairste tools om een website te bouwen. Check hoe dan ook altijd de service van een provider!
Stap 2: Registreer je domeinnaam
Je website heeft een domeinnaam nodig. Dat is de URL die mensen gebruiken om naar je site te surfen. Je moet die domeinnaam registreren, zodat niemand dezelfde naam kan gebruiken. Daarvoor betaal je jaarlijks een bedrag dat meestal varieert van 10 tot 30 euro. De prijs hangt onder andere af van de extensie.
Richt jouw bedrijf zich enkel op de Belgische markt, dan kan je kiezen voor een domeinnaam die eindigt op .be. In de Europese Unie kan je voor .eu gaan, maar het grootste publiek bereik je nog steeds met .com. Kies hoe dan ook een naam die je bezoekers gemakkelijk kunnen onthouden.
Vaak kan je een domeinnaam bij je webhost registreren. De prijs zit mogelijk zelfs al in een betalend abonnement verwerkt. Met Bizz Online zorgen wij voor jouw domeinnaam, en onze digitale experts bouwen zelfs je volledige site.
Stap 3: Bouw je website
Tenzij je voldoende kennis hebt van HTML en CSS, zal je waarschijnlijk kiezen voor een tool waarmee je je website eenvoudig en snel kunt bouwen. Denk altijd goed na over de structuur van je site, en zorg dat mensen gemakkelijk tussen pagina's kunnen navigeren. Het is meestal een goed idee om een aantal elementen te voorzien:
- De 'homepagina': van hieruit vertrekken de bezoekers van je website. Geef de naam van je bedrijf en je logo hier een belangrijke plaats. Maak ook meteen aan je klanten duidelijk waarom ze voor jouw bedrijf moeten kiezen.
- 'Producten en/of diensten': de meeste mensen zullen je pagina bezoeken om te checken wat je precies aanbiedt. Of ze zoeken mogelijk informatie over een product of een service. Zorg dus dat ze niet te lang te moeten zoeken!
- 'Over ons': hier kan je alle informatie over je bedrijf plaatsen. Voeg er eventueel wat positieve getuigenissen van klanten aan toe! Je mag hier gerust wat reclame voor jezelf maken.
- 'Contact': klanten moeten je vlot kunnen bereiken, en je website is de eerste plaats waar ze naar je gegevens zullen zoeken. Vermeld zeker het adres, telefoonnummer en e-mailadres van je bedrijf! Vergeet ook geen links naar de sociale media te plaatsen. Langs die weg kunnen mensen in de toekomst naar je website terugkeren.
Stap 4: Publiceer en promoot je website!
Proficiat! Je website is nu klaar om online te gaan. Natuurlijk moet je bezoekers nog laten weten dat je site bestaat. Er zijn verschillende manieren om traffic op je site aan te trekken:
- Sociale media: van zodra je website online staat, is het ook interessant om op allerlei kanalen van de sociale media een account te creëren. Daar kan je links naar je website met volgers delen.
- Advertenties: je kan online ook betalen om je website te promoten. Via Google of Facebook kan je bijvoorbeeld de link van je site naar je doelpubliek sturen.
- SEO: het is altijd nuttig om je website te optimaliseren voor Google. Mensen kunnen zoeken naar de naam van je bedrijf of naar een provider van bepaalde diensten. Dan wil je dat je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnt. Tools zoals WordPress bieden heel wat mogelijkheden aan om je website te laten knallen via Google.
- Offline: maak zeker niet alleen online reclame voor je website. Plaats de link op naamkaartjes, flyers, verpakkingen, … Alles waar je je klanten mee kan bereiken.
Stap 5: Onderhoud je website
Waarschijnlijk is het onderhoud van je website nog de moeilijkste stap. Het maakt geen goede indruk als de gegevens op je site niet meer kloppen. Niets verandert zo snel als het internet, dus probeer je site up-to-date te houden!
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?
Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s