6 tips van kapster Belinda voor de herstart van je zaak

Gepubliceerd op 02/06/2020 in Service

Belinda van Hoorde heeft 35 jaar kapperservaring achter de kiezen. Sinds 15 jaar is ze zaakvoerder van L'Atelier Verseau. Door de coronacrisis moest ze dan wel de deuren van haar kapsalon tijdelijk sluiten, ze zat nog geen moment stil. Met haar rijdende kapperslab voorziet ze haar klanten van kant-en-klare haarkleurpakketten en andere haarproducten. Belinda: “Dat is wat ondernemers doen: nieuwe kansen detecteren en innoveren." In 6 tips legt ze uit wat ze belangrijk vindt bij ondernemen.

6 tips van kapster Belinda voor de herstart van je zaak

1. Vind je DNA: waarvoor komen je klanten terug?

“Er zijn veel kapperszaken in Antwerpen. De meeste van mijn collega’s kennen hun vak, scholen zich regelmatig bij en volgen de trends op de voet. Tussen al die kappers moet je proberen om eruit te springen, om een DNA te ontwikkelen dat typisch is voor je zaak. Want daarvoor komen jouw klanten telkens terug.” Wat is dan typisch L'Atelier Verseau?

“De koninklijke behandeling. Naar de kapper gaan is voor klanten een verwenmoment. Dus verwelkomen we ze aan de deur, en we schenken meteen een lekkere koffie of een glas cava. Het salon is altijd spic en span, onze hoofdmassages zijn heerlijk ontspannend en de handdoeken lekker warm.” Nog typisch is de keuze voor haarproducten zonder ammoniak, parabenen of sulfaten. En als huismerk kiest L'Atelier Verseau bewust voor een producent die werkt met verpakkingen uit oceaanplastic.

Als ondernemer moet je vooruit, voor je klanten, je personeel en jezelf.

2. Benut nieuwe ondernemerskansen

“Of ik mij verveel tijdens de lockdown? Integendeel! Al snel na de sluiting ben ik gestart met kleurpakketten. In zo’n pakket zitten een wegwerpkapmantel, handschoenen, een mengpotje en een persoonlijke haarkleuring. De haarkleur maak ik à la minute in mijn auto klaar, voor de deur van mijn klant. En die moet de kleur dan binnen het uur op haar of zijn haar aanbrengen. De kleurpakketten sloegen aan van bij de start en mijn auto werd al snel een rijdend kapperslab. Ik heb tientallen foto’s gekregen met het resultaat van de kleuring, lieve dankberichten van klanten en leuke reacties op Instagram. Hartverwarmend!”

3. Geef het maximum voor je klanten én je personeel

Toen de restaurants, scholen en winkels sloten, mochten de kappers nog openblijven. Maar om de veiligheid van haar medewerkers te garanderen, stelde Belinda iedereen meteen technisch werkloos. “Ik voelde direct dat het niet lang zou duren voor we ook zouden moeten sluiten. Voor de klanten bleef ik die week nog paraat.

Het waren stevige werkdagen van 12 uur en meer, want iedereen wilde zijn haar toch snel nog laten doen. En toen het kapsalon dichtging, belde ik alle klanten op om hen warm te maken voor de kleurpakketten. Ik heb misschien iets minder contact, maar ik heb het gevoel dat het veel intenser is.”

4. Praat met je klanten en pas je service aan

Belinda maakte zich klaar voor de heropening van haar kapperszaak op 18 mei. Aan de deur van het kapsalon staat nu een hygiënedisplay met ontsmettingsmiddel en doekjes voor de klink, mondmaskers voor elke klant, en handschoenen. Er staan handgels op elke kaptafel, en een spray om de stoel en cape voor elke nieuwe klant te ontsmetten.

Tussen de wastafels komen er ook op maat gemaakte plexiwanden. Belinda: “Alles zal aanwezig zijn voor een veilige kappersbeurt. De Belgische kappersfederatie raadt ons aan om geen boekjes of kranten te leggen, en geen dranken te schenken. Maar die keuze laten we aan de klant omdat het voor veel mensen deel uitmaakt van de verwennerij bij de kapper. Elke klant is anders. Communicatie en een aangepaste service zijn dan ook heel belangrijk.”

5. Denk een aantal ondernemersjaren vooruit

“Ik had gepland dat ik in oktober 2020 zou starten met verbouwingen – het hele kapsalon krijgt een nieuwe look. Wellicht stel ik die werken uit. Ik heb al wel met de architect afgesproken dat we de plannen maximaal aanpassen aan de coronaveiligheidsvoorschriften. Want het zal nooit helemaal meer worden zoals het was. Wellicht blijven afstand en hygiëne belangrijk. En wie weet is corona niet het laatste virus dat op ons afkomt.”

Als kappers geven we onze klanten veel meer dan een nieuw kapsel.

6. Jongeren, durf te ondernemen

“Ik wilde van jongs af aan kapster worden en ben op mijn 15de gestart met een leercontract. Ik heb lang en graag voor een baas gewerkt. Tot ik besefte: ondernemen is iets voor mij. Ja, daar komt onzekerheid bij kijken. En ja, dat is keihard werken. Als ondernemer mag je nooit stilstaan, nooit tevreden zijn met wat er is.

Je moet vooruit – voor je klanten, je personeel en jezelf. Dus volg ik de trends en de collega's in België en het buitenland op de voet om voortdurend te vernieuwen. Ik pas mijn service aan de wensen van de klanten aan. En ik blijf het hele jaar door bezig. Dat vráágt enorm veel energie. Tegelijk gééft het veel energie.”

Belinda over het kappersvak:

“Wat ik zo mooi vind aan mijn ban? De combinatie van ambacht en sociaal contact. Het is zo’n positief beroep. We zorgen letterlijk voor de mensen. We maken hen mooi en luisteren naar hen. En als ze dan buiten stappen, dan hebben ze niet alleen een nieuw kapsel. Ze voelen zich ook relaxed en trots. Ons beroep wordt vaak ondergewaardeerd – we zijn 'maar' kappers. Toch hoop ik dat de mensen ons vak na deze lockdown wat meer zullen waarderen.”

Volg L'Atelier Verseau op Instagram of neem een kijkje op de website.

Katleen

Efficiënt zijn, da’s mijn dada. Verwacht je aan concrete tips, apps en diensten die het je gemakkelijk maken!

Andere artikels van Katleen