10 digitale crisistools voor ondernemers
Gepubliceerd op 14/04/2020 in Service
Deze dagen krijgt iedereen talloze tips, warme raad en goedbedoelde lijstjes om je door de coronacrisis te slaan. Wij willen ondernemers en zelfstandigen soepel door hun werkdag laten navigeren met deze handige professionele apps.
Telewerken wordt tijdens deze gezondheidscrisis zoveel mogelijk aangemoedigd door de overheid. Als je een beroep hebt dat computerwerk enigszins toelaat, wordt aangeraden om de economie van thuis uit draaiende te houden. Ook ondernemers proberen er het beste van te maken door hun zaak zo veel mogelijk online zichtbaarheid te geven. De volgende apps loodsen je bedrijf vlotjes door de crisis. Ze maken je leven als ondernemer zoveel makkelijker dat je ze nog lang na de crisis kan gebruiken.
1. Pocket
Pocket is handig voor verwoede lezers van het internet. Deze applicatie is een grote digitale bladwijzer die van pas komt op hyperdrukke dagen. Je kan er verwijzingen naar blogs, video’s, infografieken of andere content mee bewaren om later te lezen. Een van de beste eigenschappen van deze app is dat je aangeduide webpagina’s ook offline kan raadplegen. Je vindt de app op de meest courante platformen.
2. Mint
Ondernemen is een beetje zoals Chinese bordjes draaiende houden in het circus: je moet meerdere dingen tegelijk overzien. Het kan dat je al eens iets belangrijks vergeet in de oneindige takenlijst die je voor jezelf opstelt – een vervaldag voor een betaling bijvoorbeeld. Met Mint beheer je erg makkelijk financiën: het is een budget tracker en een planningstool waarmee je een stevige greep houdt op al het betalingsverkeer in je bedrijf. Stel budgetten op, bekijk facturen en zet alarmen voor facturen die je nog moet betalen. Vertrouwelijke bedrijfsinformatie is overigens helemaal veilig in deze app.
3. Trello
Trello is een fantastische projectmanagement app waarmee je makkelijk ideeën en informatie kan delen. Je breekt projecten op in verschillende stappen en geeft prioriteit aan bepaalde taken. De borden, lijstjes en kaarten op het navigatiepaneel zijn erg overzichtelijk. Je kan Trello op je desktop synchroniseren met je smartphone, zodat je bij elk project verbonden blijft met partners of eventuele teamgenoten.
4. Rescue Time
Als je graag wil weten waar je nu het meeste tijd aan spendeert in je dagelijkse werkroutine - projecten, vergaderingen of gewoon online krantlezen? – dan heeft de Rescue Time app beslist een antwoord. Deze analytische tool biedt een grafische weergave van je dagelijkse gewoontes en helpt je productiviteit te verbeteren. De app loopt discreet op de achtergrond en houdt activiteiten op websites en in applicaties bij. Op het einde van de werkdag krijg je een gedetailleerd rapport dat je wijst op mogelijke tijdsvreters. Deze app brengt je work-life balans wat meer in evenwicht en gaat je productiviteit aanzienlijk verhogen.
5. Toggl
Toggl is een nog zo’n handige tijdsteller met extra’s. Als je zelf niet goed weet hoeveel tijd jij of een teamlid spendeert aan een bepaalde taak, gebruik je Toggl. Die zal je precies vertellen hoe lang je aan een bepaalde taak bezig was. Bovendien kan je het tijdsverloop van projecten tot op het bot analyseren zodat jij weet hoeveel je tijd écht waard is. Je weet dus meteen waar je onderneming écht geld aan verdient.
6. Slack
Elke crisismanager kan je vertellen dat het in chaotische tijden belangrijk is om een goed overzicht te blijven houden van wat er gaande is in je bedrijf. Voor een eenmanszaak is dat niet zo moeilijk: een blik op de kalender volstaat meestal wel om te weten wanneer wat geleverd moet worden. Maar als je met partners of teams samenwerkt, wordt dat al iets complexer. Slack organiseert mee je workflow en laat je productiever samenwerken. Projecten worden gestroomlijnd in kanalen of ‘channels’ waar iedereen heel makkelijk kan aan bijdragen, zodat je nooit het overzicht verliest.
7. Miro
Miro is een manier om mensen te organiseren rond een virtueel witbord waarop je projecten kan plannen en opvolgen. Miro wordt vaak gebruikt voor workshops en vergaderingen die wat meer structuur kunnen gebruiken, je tekent gewoon verbindingen terwijl je bezig bent, maar in tijden van extreem telewerk kan het teams op vele andere vlakken vooruit helpen: voor mind mapping, strategische inzichten, innovatief denken, UX design, etc.
8. Discord
Gratis alles-in-één chatprogramma voor tekst-, video- en audiocommunicatie dat inmiddels meer dan 250 miljoen unieke gebruikers kent. Discord is vooral populair bij gamers vanwege het gebruiksgemak, wat de hoge gebruiksaantallen misschien verklaart. Gesprekken worden opgezet rond verschillende communities of ‘servers’, die zich op hun beurt weer vertakken in verschillende kanalen met verschillende onderwerpen. Als je interesse in iets hebt, wat dan ook, is de kans erg groot dat je er hier een kanaal over vindt.
9. Skype
Skype is een nieuwe oude klassieker in tijden van het coronavirus, die we toch nog graag even meegeven. Was het handige videochat programma de laatste jaren een beetje op zijn retour, dan kreeg het in deze crisistijden een tweede adem. Met Skype kan je online vergaderingen beleggen tot maximum 50 deelnemers. Groot voordeel is dat het op meerdere platformen kan gebruikt worden: computers, tablets, mobiele apparaten, de Xbox One console en op smartwatches. Je kan het programma trouwens gratis downloaden met een Microsoft account.
10. Zoom
En ook met Zoom kan je tot slot makkelijk professionele vergaderingen organiseren. Zoom is zowel een videoprogramma waarmee je online vergadert tot 100 personen, maar ook een mobiel platform om te chatten en documenten te verzenden. Zoom kan je bovendien ook helemaal gratis downloaden.
Katleen
Efficiënt zijn, da’s mijn dada. Verwacht je aan concrete tips, apps en diensten die het je gemakkelijk maken!