Zo blijven bezoekers langer op je website hangen

Gepubliceerd op 03/07/2020 in Tech, tips & tricks

Je website is het digitale uitstalraam van je zaak. Daarom wil je niet dat bezoekers meteen weer weg zijn. Hoe langer ze blijven hangen, hoe groter de kans dat ze iets zullen ontdekken waarmee jij hen van dienst kunt zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat je bezoekers meer tijd op je website doorbrengen en hoe verander je toevallige passanten in trouwe klanten?

Zo blijven bezoekers langer op je website hangen

Je website verdient veel aandacht, dus blijf er zeker lang genoeg bij stil staan. Met deze negen tips zorg je ervoor dat je bezoekers niet meteen wegklikken.

1. Maak duidelijk wat je doet

We beginnen met een logische tip, want nogal wat websites zitten eigenlijk niet zo goed in elkaar. Voor je zaak is het natuurlijk cruciaal dat mensen weten wat je precies voor hen kunt betekenen. Anders hebben ze weinig reden om verder te lezen. Heb je een interessante aanbieding? Plaats die dan ook zo hoog mogelijk op je website. Ga er niet van uit je bezoekers er wel uit zichzelf op zullen stoten.

Plaats herkenbare dingen op je homepagina. Je logo en de naam van je zaak mogen al zeker niet ontbreken. Probeer ook niet te veel informatie op de home te proppen, maar hou het overzichtelijk. Ga bijvoorbeeld voor een duidelijk menu, waarmee bezoekers gemakkelijk hun weg vinden.


2. Zorg dat je website visueel sterk genoeg is

Je hebt het vast ook al eens meegemaakt: je zoekt naar iets via Google en komt terecht op een site met een ouderwetse en lelijke lay-out. Meteen heb je een oordeel over deze site geveld en keer je terug naar de zoekresultaten. Voor de meeste bezoekers is de verpakking van een site erg belangrijk. Als het visuele aspect niet goed zit, verliest een website automatisch aan geloofwaardigheid.

Het loont dus zeker de moeite om lang genoeg stil te staan bij het uitzicht van je site. Zelfs de kleuren spelen een rol om de aandacht van bezoekers vast te houden of om hen tot actie aan te zetten. Blauw is bijvoorbeeld een veilige keuze, omdat veel mensen dit een aangename kleur vinden. Maar afhankelijk van je doelpubliek en je doelstellingen hebben andere kleuren ook potentieel.


3. Spreek klare taal op je website

Gebruik geen moeilijke woorden als je potentiële klanten wil overtuigen. Zo is het geen goed idee om vakjargon op je website te plaatsen. Lange woorden maken het ook alleen maar onnodig lastig voor je bezoekers.

Teksten mogen op hun beurt niet te lang zijn. Ergens lijkt het logisch dat mensen langer blijven hangen wanneer er op een pagina meer te lezen valt, maar het omgekeerde is waar. Veel tekst zal bezoekers juist ontmoedigen om eraan te beginnen, waardoor ze sneller weg zijn.

Helder en duidelijk dus. En daarom is het ook belangrijk om na te gaan of je bezoekers wel allemaal dezelfde taal spreken. In België zou je bijvoorbeeld kunnen overwegen om een meertalige site te bouwen. Eentje die zeker in het Nederlands en Frans beschikbaar is. Maar ook Duits is natuurlijk een officiële taal in ons land. En misschien wil je ook internationale bezoekers aantrekken? Dan is een versie in het Engels geen overbodige luxe.

Zorg ook dat mensen gemakkelijk zien hoe ze van taal kunnen veranderen. Als je de taal van een website niet begrijpt, heb je weinig reden om verder te lezen. Werk bijvoorbeeld met vlaggetjes naast de taalkeuze. Dat begrijpt iedereen.


4. Zorg regelmatige voor updates

Een website moet leven en dus moet je regelmatig een update voorzien. Wie je site vaak bezoekt, zal het zeker merken als je homepagina er al weken of zelfs maanden exact hetzelfde uitziet. En dan heeft het weinig nut om verder te lezen. Ook voor Google is het belangrijk dat er regelmatig iets aan je site wordt toegevoegd. Zo zal je veel hoger scoren in de zoekresultaten.

Maar hoe verander je de inhoud van je site als je altijd dezelfde producten of services aanbiedt? Een blog is hiervoor een goed idee. Schrijf een paar interessante teksten die iets met jouw zaak of expertise te maken hebben. Hiermee hou je bezoekers automatisch wat langer op je website en je zal er potentiële klanten mee aantrekken. Een goede blog vergroot de geloofwaardigheid en het vertrouwen bij klanten.


5. Publiceer regelmatig een video

Wist je dat de meerderheid van je bezoekers liever naar een video kijkt dan tekst te moeten lezen? En marketeers zullen je ook bevestigen dat inkomsten sneller toenemen als je website van visuele content gebruik maakt. Het is dus logisch dat surfers veel langer blijven hangen als ze naar een video kunnen kijken.

Natuurlijk lijkt dit heel veel werk, maar dat hoeft het niet te zijn. Als je regelmatig presentaties geeft, zou je die content bijvoorbeeld in een video kunnen gieten. Hoe dan ook is het niet moeilijk om een eenvoudige video te monteren.

Een belangrijke tip: zorg dat je video’s niet te lang duren en voorzie ondertitels. Wanneer een bezoeker zonder geluid kijkt, zal hij/zij bij een gebrek aan ondertitels meteen weer vertrekken.

Wil je ook video op je site gebruiken? Hier geven we je tips om van start te gaan!


6. Zorg dat je site is aangepast aan mobiel gebruik

Met welk toestel surf jij het vaakst op het internet? Voor veel gebruikers is dat niet hun pc, maar hun smartphone of tablet. De kans is dus heel groot dat je website vooral mobiele bezoekers over de vloer zal krijgen. Zorg daarom dat je site ‘responsief’ is. Dit wil zeggen dat je website zich automatisch aanpast aan het scherm van je bezoekers.

Niet alleen zouden mobiele bezoekers meteen vertrekken als je site op hun smartphone niet goed leesbaar is, ook Google vindt het belangrijk dat websites mobiel vlot toegankelijk zijn. Een goede mobiele site zal je positie in de zoekresultaten dus zeker positief beïnvloeden.

Weten hoe je een responsieve website maakt? In dit artikel leggen we het uit!


7. Beperk de laadtijden op je website

Geduld is niet onze sterkste eigenschap. Mensen zijn niet alleen ongeduldig wanneer ze wat langer dan verwacht op hun trein of bus moeten wachten, maar ook wanneer het te lang duurt om een website te openen. Eigenlijk verwachten bezoekers tegenwoordig dat een website of pagina in twee seconden volledig geladen is. Duurt het langer? Dan heeft een groot deel van de bezoekers je site alweer afgesloten.

Het is geweten dat tal van zaken jaarlijks aanzienlijk veel inkomsten verliezen omdat het te lang duurt vooraleer hun website geladen is. Hoe zorg je er dan voor dat de laadtijden beperkt blijven? Daar zijn meerdere oplossingen voor, maar eentje is heel eenvoudig: zorg dat je afbeeldingen niet te zwaar zijn. Veel sites laden traag, omdat foto’s een onnodig groot formaat hebben.


8. Bestudeer je verkeer met Google Analytics

Om je website te optimaliseren, moet je weten wat er beter kan. Daarom loont het de moeite om je verkeer te bestuderen en analyseren. Als je bezoekers echt gemiddeld maar heel kort op je site blijven, dan loopt er vermoedelijk toch iets mis. Pas als je de oorzaak kent, is het mogelijk om aanpassingen door te voeren.

Natuurlijk bestaan hier heel wat tools voor, maar de bekendste is nog steeds Google Analytics. Deze tool kan je gemakkelijk voor de meeste sites gebruiken, dus ook als je bijvoorbeeld een website via WordPress gebouwd hebt. Ga bijvoorbeeld na waar je bezoekers het langst blijven hangen en waar ze amper aandacht voor hebben. Of welke pagina’s succesvol zijn en welke echt geen bezoekers aantrekken.


9. Nodig bezoekers uit om zich voor de nieuwsbrief in te schrijven

Soms is het onvermijdelijk dat bezoekers snel weer vertrekken, maar daarom is het belangrijk dat je hen een reden geeft om terug te keren. Stuur je een nieuwsbrief naar je klanten? Stel de bezoekers van je site dan voor om hen langs die weg op de hoogte te houden. Nieuwsbrieven klinken misschien ouderwets, maar ze zijn nog steeds één van de meest doeltreffende manieren om mensen naar je website terug te halen.


Dankzij deze tips zullen bezoekers zeker meer tijd doorbrengen op je website. Maar alles begint natuurlijk bij je website zelf. Door dit aan een professional uit te besteden, mag je op beide oren slapen en zal je gegarandeerd veel surfers in trouwe klanten veranderen.


En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?

Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business