5 valkuilen bij het starten van je eigen zaak
Gepubliceerd op 28/02/2019 in Start Like A Pro
Je eigen zaak starten? Dat is altijd een sprong in het onbekende. Je zal zeker een aantal valkuilen tegenkomen, maar met een goede voorbereiding hoeven die je niet onderuit te halen. Dit zijn de vijf grootste problemen voor startups, en wat je eraan kunt doen.
-
Je hebt niet genoeg geld
Om je eigen zaak te starten, heb je geld nodig. Niet iedere startup vraagt een enorm startbudget, maar je wil toch altijd een beetje zekerheid inbouwen. Als je met personeel werkt, moet je hun loon kunnen betalen. En er komen natuurlijk altijd een pak andere kosten bij kijken wanneer je een eigen bedrijf begint.
Als je een goed idee voor een product of service hebt, dan kan je natuurlijk op zoek gaan naar investeerders. En tegenwoordig kunnen die heel talrijk zijn dankzij crowdfunding. Soms levert dat aardige bedragen op waarmee je jouw bedrijf al zou kunnen lanceren.
Heb je klanten? Zorg dan dat ze zeker in het begin meteen betalen. Je kan dat geld goed gebruiken. Maar het is altijd een goed idee om een budget opzij te zetten voor noodgevallen. En let op je uitgaven, want die zullen de eerste maanden vrij groot zijn. Geef enkel geld uit aan dingen die je echt meteen nodig hebt.
Je klanten moeten je bijvoorbeeld vlot kunnen bereiken, dus zijn internet en telefoon in je zaak heel belangrijk. Met Business Flex kies je zelf je pack op maat van je zaak en geniet je met de inbegrepen Prime-dienst van een vlotte, persoonlijke en professionele service: stel je vraag slechts 1 keer, een expert zorgt voor de verdere opvolging. En krijg je 24/7 technische bijstand.
-
Je hebt geen goed businessplan
Valkuilen moet je proberen ontdekken voor je erin valt. En dat doe je door een goed plan op te stellen. Veel startups falen in het eerste jaar omdat ze niet genoeg hebben nagedacht over hun businessplan. Een goed, innovatief idee hebben is niet voldoende als je niet over perspectief beschikt. Zonder een duidelijke visie op wat je de eerste maanden wil bereiken, ga je voortdurend je strategie moeten aanpassen om te overleven.
Nog voor je je zaak officieel opent, moet je nagaan wat je precies wil doen, wie je concurrenten zijn, welke prijzen zij vragen, wie je potentiële klanten zijn, hoe je je doelstellingen wil bereiken, en hoeveel geld het zal kosten en opbrengen? Dat klinkt als een hele boterham, maar je kan je gelukkig laten bijstaan. En met een goed plan ben je gewapend om de grootste uitdagingen aan te gaan.
-
Je wil alles altijd alleen doen
Veel startups beginnen als eenmanszaak, en daar is niets mis mee, maar je hoeft er niet alleen voor te staan. Je mag gerust een paar taken uit handen geven, of neem mensen aan die specifieke dingen voor hun rekening nemen.
Verkoop je een product, dan kan je iemand met de nodige connecties in de wereld van sales aanwerven. Heb je niet veel kaas gegeten van al die papieren, dan kan je de administratie aan iemand anders toevertrouwen. Het zal je werklast verlichten, en jou de kans geven om op andere dingen te focussen.
Werf zeker de juiste mensen aan als je met personeel werkt. Je mag gerust een pak sollicitatiegesprekken voeren voor je de knoop doorhakt. Goede werkkrachten kan je het vertrouwen geven om zelfstandig te werken, zonder dat je constant alles moet controleren.
-
Je plaatst je product of service niet goed in de markt
Als je iets nieuws aanbiedt, moet je veel tijd en energie steken in het verspreiden van je idee. Je zal met je eigen zaak een plaats in de markt moeten zoeken, en dus is zekere kennis van marketing wel vereist. Als je daar zelf geen genie in bent, kan je ook hiervoor best overwegen een specialist aan te nemen.
In je eerste maanden zal je meteen een pak klanten moeten overtuigen en zoveel mogelijk inkomsten uit je investeringen halen. Het volstaat niet om wat gratis reclame te maken via de sociale media, hoewel een goede online strategie zeker kan helpen.
Eigenlijk sluit je marketingstrategie aan bij het businessplan dat je nodig hebt. Er moeten een visie en een missie inzitten, en het moet overeenkomen met je doelstellingen. Maak je klanten duidelijk waarom ze jouw product moeten kopen, en waarom ze op lange termijn vertrouwen in jouw bedrijf moeten hebben.
-
Je hebt de concurrentie niet goed ingeschat
Je begint vol goede moed aan je avontuur, maar moet dan vaststellen dat de concurrentie toch groter is dan verwacht. Enerzijds zijn er markten die al lang door grote bedrijven worden gedomineerd en die dulden geen nieuwkomers. Anderzijds ben je niet de eerste die een idee had en een startup begonnen is. Tussen al die zaken dreig je misschien een beetje verloren te gaan.
Het voordeel van hevige concurrentie is dat je minder risico loopt om in een van de vorige valkuilen te stappen. Je wordt immers gedwongen om meteen een goed businessplan voor je eigen zaak op te stellen, je hebt nood aan een sublieme marketingstrategie, je voelt je zekerder als je omringd bent door de juiste mensen, en je zal geld niet door ramen en deuren gaan smijten.
Onderzoek de markt waarin je terechtkomt! Wie zijn je concurrenten en waarin blinken zij uit? En wat kan jij doen om uniek en anders te zijn? Als je jezelf goed voorbereid op al deze valkuilen, zal je zonder twijfel sterk genoeg zijn om meteen indruk te maken.
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?
Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s