Wat is de beste tijd om te posten op Instagram?

Gepubliceerd op 09/05/2022 in Tech, tips & tricks

Instagram is zonder twijfel een van de populairste sociale media vandaag. Ook als bedrijf kan je er niet omheen, maar het algoritme is best tricky. Want wat is nu echt de beste tijd om te posten op Instagram en hoe versla je het algoritme? Je leest het hier.

Wat is de beste tijd om te posten op Instagram?

Via Instagram kan je tal van verschillende doelgroepen bereiken. Vooral voor jongeren is Instagram het populairste platform, met maar liefst 41 procent van de gebruikers jonger dan 24 jaar, zo blijkt uit onderzoek van Statista in 2018. Om jouw ideale doelgroep te bereiken, moet je natuurlijk wel weten wanneer je jouw posts moet plaatsen. Wat is dan de beste tijd om te posten op Instagram? Jammer genoeg kunnen we geen kant-en-klaar antwoord geven op deze vraag.

Het beste tijdstip om te posten op Instagram volgens algemene data

Coosto, een van de online platformen voor monitoring op sociale media, onderzoekt jaarlijks het beste tijdstip volgens de algemene gegevens uit hun databank. Daaruit concluderen ze dat voor 2022 het ideale tijdstip om interactie te krijgen op je post vrijdag of woensdag om 12 uur is en donderdag tussen 18 uur en 20 uur.

Toch wil dat niet zeggen dat dit de heilige graal is voor het posten op Instagram. Sprout Social hanteert namelijk al andere uren en dagen. Zij stellen donderdag voor als beste dag en dinsdag tot vrijdag tussen 9 uur en 18 uur voor meer betrokkenheid. Zij raden vervolgens af om te posten op zondag en maandag. Ook posten om 5 uur ’s ochtends zou volgens hen goed werken, omdat heel veel mensen hun smartphone en sociale media controleren na het opstaan.

Posten van tussen 11 uur en 15 uur tijdens weekdagen genereert ook veel betrokkenheid, omdat zowel werkende mensen als studenten regelmatig hun sociale kanalen checken op een dood moment tijdens de dag.

Later, een van de grote planningstools voor Instagram, merkt dat de meeste bedrijven posten tussen 9 uur en 13 uur, wanneer hun doelpubliek het actiefst is. Dat wil echter ook zeggen dat de concurrentie dan het grootst is. Later raadt daarom aan om net voor de concurrentie te posten zodat je publiek jouw post eerst ziet en meteen reageert.


Het beste tijdstip om te posten op Instagram volgens het algoritme

Welk tijdstip is nu het best voor jouw bedrijf? Daar bestaat dus geen eenduidig antwoord op. Alles hangt namelijk af van het algoritme van Instagram en jouw doelpubliek. Het algoritme van Instagram is in de loop der jaren al verschillende keren aangepast. Vroeger verschenen alle posts chronologisch op de tijdlijn van gebruikers, met het meest recente bericht dus bovenaan. Ondertussen verschijnen de posts op basisvan populariteit en de kans dat het een like zal krijgen van de gebruiker. Zowel voor privé- als voor bedrijfsaccounts wordt het dus een stuk lastiger om gezien te worden.

Hoe kan je ervoor zorgen dat het algoritme van Instagram jouw posts oppikt? Volgens een onderzoek van Hopperhq houdt het algoritme van Instagram rekening met hoe goed jouw post scoort op basis van de interactie. Vervolgens zal deze post bovenaan de feed verschijnen bij gebruikers die waarschijnlijk ook interactie zullen ondernemen bij je post.

Instagram toont je post dus maar aan ongeveer 10 procent van jouw volgers. Het algoritme bekijk dan hoe snel die volgers een interactie uitvoeren bij je bericht, bijvoorbeeld liken, delen of commenten. Naast het aantal likes, is dus ook de reactiesnelheid van je volgers belangrijk.

Daarnaast zal Instagram het bericht vergelijken met jouw eerder gepubliceerde posts om te kijken of het beter presteert. Doet jouw laatste post het opvallend beter? Dan zal het algoritme van Instagram deze post aan een groter percentage van je volgers tonen en komt het hoger op de tijdlijn van andere gebruikers. Met goede content en de hulp van de juiste hashtags kom je bovendien op de ontdekkingspagina en krijgen ook niet-volgers je post te zien.


Het beste tijdstip om te posten op Instagram volgens jouw doelgroep

Precies daarom is het belangrijk om je posts te plaatsen wanneer je doelgroep online is. Als er minder gebruikers online zijn, komt er minder snel interactie en zakt je post weg tussen de anderen. Ga er echter niet zomaar vanuit dat jouw doelgroep online is op de hierboven vermelde tijdstippen.

De beste tijd om te posten op Instagram kan verschillen voor jouw merk of doelgroep. Probeer eerst een aantal verschillende tijdstippen en dagen uit en bekijk vervolgens de statistieken van je account. Bij een bedrijfsaccount kan je de statistieken van je pagina en je posts bekijken om te achterhalen wanneer je volgers online zijn en het vaakst reageren.

Er is dus ook een groot verschil naargelang je via Instagram een B2B- of B2C-publiek wil aanspreken. Om andere bedrijven of potentiële klanten uit het werkveld te bereiken, is het beste tijdstip om op Instagram te posten tijdens de klassieke kantooruren, dus tussen 8 uur en 17 uur. Bestaat jouw publiek eerder uit particulieren? Dan wil je hen bereiken tijdens hun privétijd, op een moment dat ze interesse hebben in jouw product of dienst. Dan post je dus beter voor of na de kantooruren, ’s ochtends, ’s avonds en in het weekend.


Om altijd en overal te kunnen posten op je Instagram-account, heb je een goede internetverbinding en een mobiel abonnement nodig. Dan komt Business Flex goed van pas! Dit is het modulaire pakket voor zelfstandigen. Kies het pakket dat bij jou past om steeds verbonden en bereikbaar te zijn en je sociale media te beheren.

Ontdek Business Flex nu meteen!

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business