SEO, of hoe je bezoekers naar je web site lokt

Gepubliceerd op 03/12/2015 in Inspiratie

Uiteraard heb je als onderneming een eigen website, daar valt tegenwoordig niet meer aan te ontsnappen. Maar hoe zorg je ervoor dat er zoveel mogelijk surfers de weg naar jouw webpagina vinden? Met een techniek die SEO heet, krijg je dat voor mekaar.

SEO, of hoe je bezoekers naar je web site lokt

SEO staat voor Search Engine Optimization, of de kunst om websites zo goed mogelijk zichtbaar te maken voor zoekmachines op het internet, wat in de praktijk vooral neerkomt op Google. Als surfers een zoekopdracht intikken bij Google, zal de site een lijst van websites terugsturen waarvan ze vermoedt dat deze aan de zoekopdracht zullen voldoen. Hoe hoger jouw website in deze ranglijst staat, hoe groter de kans dat surfers er zullen naar doorklikken.

Het algoritme dat Google hiervoor gebruikt en dat bepaalt waar je site zal eindigen in de lijst, is zéér complex. Toen het internetbedrijf pas begon, telde het vooral het aantal links dat andere websites naar je site legden, maar dat criterium is al lang niet meer het enige dat wordt gebruikt. Google probeert nu ook de kwaliteit van de informatie te bepalen, door je site te ‘lezen’. Het gebruik van bepaalde sleutelwoorden is daarbij van belang, maar ook bijvoorbeeld hoeveel procent van de surfers vanuit jouw site doorklikken naar een andere site, hoe snel je website inlaadt en hoeveel unieke content je aanbiedt (in tegenstelling tot teksten die ook elders te vinden zijn). Er zijn letterlijk honderden factoren die meespelen en die veranderen ook regelmatig.

Regelmatig unieke content toevoegen

De juiste sleutelwoorden bepalen die mensen waarschijnlijk zullen intikken als ze naar een site als de jouwe op zoek zijn, is alvast erg belangrijk in dit proces. Probeer daarbij sleutelwoorden in je teksten te gebruiken die uniek zijn voor jouw bedrijf en die te breed noch te specifiek zijn. Gebruik bv. niet “Afrika”, maar “Beste safari’s in Kenia” en focus op zinnen, niet enkel kernwoorden. Ook de frequentie waarmee je schrijft, telt mee. Eenmaal een pagina maken over een zeer specifiek onderwerp, zal je waarschijnlijk niet helpen. Regelmatig goede content toevoegen, wel.

Het belang van sleutelwoorden

Ook waar je ‘jouw’ unieke sleutelwoorden gebruikt, heeft zijn invloed. Gebruik ze dus, naast de doorlopende tekst, ook zo mogelijk in de titel, de domeinnaam, de omschrijving, de paginatitels enzovoort. Weet ook dat verborgen teksten en koppelingen (een techniek die vroeger veel gebruikt werd om hoger te eindigen in zoeklijsten) tegenwoordig afgestraft worden. Het is, ten slotte, niet nodig dat je je site zelf aanmeldt bij Google om deze kenbaar te maken. De beste manier om de zoekgigant ze snel te laten vinden, is er voor te zorgen dat andere sites naar jou linken.

Volg de gids

Het bepalen van een goede SEO-strategie voor je website is vaak specialistenwerk. Het is ook niet iets dat je eenmalig afhandelt, maar een proces dat regelmatig bijgehouden moet worden. Voor wie zich in deze materie wil verdiepen, heeft Google een uitstekende gratis handleiding in de aanbieding. je kan deze downloaden door te zoeken (hoe anders?) op “Google SEO Guide”.

En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?

Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Johan

Proximus-schrijver.

Andere artikels van Johan