Hoe maak je een sterke podcast voor je zaak?

Gepubliceerd op 25/09/2020 in Start Like A Pro

Podcasts zijn al enkele jaren een populaire trend op het internet. Op de trein, in de auto, tijdens het sporten, of gewoon thuis in de zetel. Een goede podcast weet altijd en overal een publiek te fascineren. Ook voor jouw zaak biedt een podcast trouwens heel wat potentieel. Hoe? Dat leggen we in deze blog uit.

Hoe maak je een sterke podcast voor je zaak?

Wie op het internet wil opvallen, moet een beetje creatief zijn. De voorbije jaren zijn video’s dankzij YouTube en Facebook een ware hype geworden, maar ook audio-opnames zitten in de lift. We verzamelen ze onder de trendy naam podcasts.

Maar wat is een podcast dan precies? De term is een samentrekking van twee woorden. Zo komt ‘pod’ wellicht van de ‘iPod’, een van de populaire mp3-spelers die de weg voor onze hedendaagse podcasts hebben vrijgemaakt. ‘Cast’ verwijst dan weer naar ‘broadcast’, ofwel uitzenden. Concreet is een podcast een radio-uitzending die luisteraars op hun smartphone kunnen downloaden. Je vindt ze tegenwoordig zelfs op muziekstreamingapps zoals Spotify.

Podcasts kunnen een brede waaier aan thema’s coveren. Wat de specialisatie van je zaak ook is, er zijn zeker mogelijkheden om een interessante podcast op te nemen. En als je het niet ziet zitten om zelf een podcast te maken, dan moet je er op z’n minst een paar beginnen volgen. Op die manier ga je zonder twijfel inspiratie vinden voor je eigen zaak.


Waarom je als ondernemer naar podcasts moet luisteren

Voor je zelf een podcast maakt, moet je zoveel mogelijk voorbeelden beluisteren. Zo bestaan er heel wat podcasts voor en door ondernemers met ideeën en inzichten die ook voor jouw zaak interessant zijn. En natuurlijk mag je ook gewoon ter ontspanning een paar leuke podcasts volgen. Je gaat er vast wel tips en tricks uithalen die je voor je eigen podcast kunt gebruiken.

Ga in elk geval op zoek naar interessante personen uit jouw sector die een podcast hebben. Daarin zullen andere ondernemers bijvoorbeeld over herkenbare uitdagingen praten en uitleggen hoe zij die obstakels overwonnen hebben. Podcasts zijn immers ook in de professionele wereld een populair medium om ervaringen te delen.


Wat zijn de voordelen van een podcast voor jouw zaak?

Je onderneming zal op tal van manier profiteren van een goede podcast. We overlopen een paar voordelen:

  • Een podcast is een toegankelijk format: iedereen kan een podcast downloaden. Ze zijn een leuk alternatief voor de muziek die mensen de hele dag via hun smartphone beluisteren. Je kunt er dus een heel breed publiek mee bereiken.
  • Een podcast vergroot je geloofwaardigheid: net zoals bij een blog kan je dankzij een podcast bewijzen dat je over expertise beschikt. Op die manier vergroot je dus je geloofwaardigheid en gaan potentiële klanten minder lang twijfelen om je te contacteren of je zaak te bezoeken.
  • Een podcast is een innovatieve manier om je zaak te promoten: mensen kunnen je producten en diensten natuurlijk ook via je website leren kennen, maar wat is er beter dan je passie in je eigen woorden uit te drukken?
  • Een podcast is een geweldig medium om aankondigingen te doen: als je zaak iets nieuws te bieden heeft, dan kan je hier tijdens een podcast meer uitleg over geven. Of kondig een leuk evenement aan dat je luisteraars zal interesseren.
  • Een podcast creëert een community: de luisteraars van een podcast zijn doorgaans heel trouw. Als ze je vorige podcast leuk vonden, dan is de kans groot dat ze ook de volgende keer weer zullen luisteren. Volgens een studie luistert zelfs 88% van het publiek naar de podcasts waarop ze geabonneerd zijn. Je kunt er dus een ware community mee creëren en aan je zaak verbinden.
  • Een podcast doet het verkeer op je website toenemen: wanneer je een podcast volgt, zal je automatisch ook gelijkaardige podcasts ontdekken. De kans is dus groot dat een nieuw publiek je zaak leert kennen en bijgevolg ook je website zal bezoeken voor meer informatie over je activiteiten.
  • Een podcast doet ook je verkoop toenemen: en natuurlijk zijn de luisteraars van je podcast dus ook potentiële klanten die misschien iets in je webshop zullen komen kopen. Of gewoon eens in jouw zaak over vloer komen.

Lanceer je zaak als een pro dankzij ons aanbod voor Starters.

Dat interesseert me!

Hoe maak je een podcast?

Zoals je hierboven kunt lezen, heeft een podcast eigenlijk niets dan voordelen voor je zaak. Hoog tijd dus om eens te overlopen hoe je er zelf eentje kunt maken.

1. Het materiaal

De geluidskwaliteit van een podcast moet goed zijn, dus heb je wel wat materiaal nodig. Dit zijn de dingen waarover je zeker moet beschikken:

  • Een microfoon voor jezelf, en extra micro’s als je gasten wil ontvangen.
  • Een steunvoet voor je microfoon, zodat je hem niet de hele tijd moest vasthouden.
  • Kabels om je microfoon met je pc te verbinden.
  • Popfilters die storingen beperken en de geluidskwaliteit dus verbeteren.
  • Eén of meerdere hoofdtelefoons.
  • Een audiopaneel om het geluid te regelen.
  • Een computer met montagesoftware, bijvoorbeeld Audacity, Garageband of Adobe.

Voor je de opname kunt starten, moet je al dat materiaal installeren en grondig testen. Je wil immers geen volledige podcast opnemen en dan moeten vaststellen dat de geluidskwaliteit niet goed genoeg is. Als het geluid niet perfect is, zullen veel luisteraars vroegtijdig afhaken.


2. De inhoud

Natuurlijk moet je ook wat te vertellen hebben om een goede podcast te maken. En dat verhaal moet je op de juiste manier naar je publiek brengen. We geven je wat advies:

  1. Kies een onderwerp: je moet op voorhand weten waarover je het wil hebben en dat moet ook voor de luisteraar duidelijk zijn. Kies een thema waarover je veel weet, dan kom je automatisch veel gepassioneerder over. Voor je zaak is het natuurlijk belangrijk dat het onderwerp van je podcast aansluit bij wat je doet. Zorg er ook voor dat de inhoud niet te droog klinkt. Wil je bijvoorbeeld over marketingstrategieën praten of over het belang van IT-security, zoek dan een paar goede invalshoeken die voor het publiek herkenbaar zijn.
  2. Denk ook aan SEO: je denkt bij SEO natuurlijk eerder aan je website, maar ook een podcast kan via zoekmachines een groter publiek bereiken. Zet dus zeker de juiste sleutelwoorden in de titel van je podcast. Misschien geeft je opname wel het antwoord op een vraag waar veel surfers mee zitten.
  3. Nodig eventueel gasten uit: je kunt een podcast perfect alleen maken, maar het wordt nog leuker als je gasten uitnodigt. Bijvoorbeeld een expert die iets interessants aan je verhaal kan toevoegen. Als je potentiële gasten twijfelen om toe te zeggen, moet je zeker uitleggen dat ook hun eigen zaak van de uitzending zal profiteren.
  4. Bereid een scenario voor: je hoeft natuurlijk niet de hele podcast op voorhand uit te schrijven. De uitzending moet zo spontaan mogelijk klinken. Maar je mag zeker een klein scenario maken dat de grote lijnen van de podcast uittekent. Bijvoorbeeld de vragen die je aan gasten wil stellen. Al kan het voor de spontaniteit van die gasten wel een goed idee zijn om deze vragen zolang mogelijk voor jezelf te houden.

3. Na de opname

Van zodra je podcast opgenomen is, moet je de opname bewerken zodat je de podcast met je luisteraars kunt delen:

  1. De montage: hiervoor gebruik je gespecialiseerde software, zoals Audacity of Garageband. Met die twee tools kom je gratis al heel ver. Wat je tijdens de montage zeker moet doen: zwakkere fragmenten wegknippen, omgevingsgeluid verminderen, een paar geluidseffecten toevoegen, en waarom niet je eigen begingeneriek maken die je luisteraars snel vertrouwd in de oren zal klinken.
  2. Een korte intro: om potentiële luisteraars te overtuigen, heb je nog een kleine intro nodig die je naast je podcast kunt plaatsen. Je kunt die intro op een blog zetten of rechtstreeks via je platformen op de sociale media delen. Leg uit waarover je podcast gaat en probeer mensen te overtuigen om te luisteren.
  3. Zet je podcast online: de laatste stap is het publiceren van je podcast. Om een zo breed mogelijk publiek te bereiken, kan je de opname best op allerlei manier delen. Bijvoorbeeld op de website of blog van je zaak, in de nieuwsbrief die je naar klanten stuurt, via de sociale media, … En denk zeker aan platformen zoals Spotify, Deezer, SoundCloud, YouTube, Audible of Apple Podcast.

Voilà, je bent nu helemaal klaar voor je podcast-avontuur! Goed om weten: je hoeft op zich niet alle tips te volgen, om een goede reeks te maken. Een podcast zonder gast is bijvoorbeeld prima, zolang je het onderwerp maar goed behandelt. Maar vooral: maak plezier en krijg het gevoel dat je je publiek iets bijbrengt of zich laat amuseren.

Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro