Waarom zou je digitale marketing uitbesteden? Wat zijn de voor- en nadelen?
Gepubliceerd op 05/12/2022 in Tech, tips & tricks
Digitale marketing neemt vele vormen aan: het creëren van redactionele inhoud, sociale media beheren, SEO, enzovoort. Dat kost tijd om op te zetten en te onderhouden. Dus waarom geen bedrijf inhuren en je digitale marketing uitbesteden? Het is een complexe vraag, want er zijn zowel voor- als nadelen aan deze oplossing. We zetten ze op een rijtje.
Wat is uitbesteding?
Laten we beginnen met het principe van uitbesteding of outsourcing uit te leggen en meer specifiek in het geval van digitale marketing. Bij outsourcing vertrouwt een ondernemer bepaalde taken toe aan een gespecialiseerd bedrijf. Dat bedrijf moet voldoen aan de richtlijnen en eisen van de opdrachtgever en de vooropgestelde doelen bereiken. In het geval van digitale marketing kan een ondernemer een bedrijf vragen om redactionele inhoud voor zijn website te creëren, de SEO van een website te verbeteren of een communicatiestrategie voor sociale netwerken op te zetten.
Je marketing uitbesteden: de nadelen
Het gebruik van een extern bedrijf voor de ontwikkeling van je digitale marketing kan nadelen hebben. Een succesvolle samenwerking met een extern bedrijf staat of valt met goede afspraken. We zetten de belangrijkste topics om over na te denken voor je op een rijtje:
- Kosten: Een bedrijf inhuren voor een kort of langlopend contract kost natuurlijk geld. Vaak gaat het ook niet om een eenmalige kost, maar over een samenwerking op lange termijn. Maak dus duidelijke afspraken met het bedrijf over de prijzen. Kies je voor een vast bedrag per geleverde dienst of werk je met een bedrag per uur? Kunnen de prijzen stijgen jaar na jaar en giet je dat allemaal in een contract?
- Controle: Omdat de mensen die in onderaanneming werken niet jouw werknemers zijn, heb je minder directe controle over hun werk. Je moet het bedrijf waarmee je samenwerkt dus kunnen vertrouwen. Spreek bijvoorbeeld ook af welke zaken zij aan jou moeten voorleggen ter goedkeuring en wanneer ze de resultaten van hun acties zullen presenteren. Zo kan je bijvoorbeeld de social posts die zij voor je maken steeds laten goedkeuren en na een maand de resultaten van hun acties op jouw social media evalueren.
- Communicatie: De onderaanneming heeft misschien geen toegang tot feedback van jouw klanten. Je moet dus voortdurend communiceren om goede resultaten te verkrijgen en vooral om perfect gecoördineerd te zijn. Stel je voor: verschillende blogberichten geschreven door je onderaannemer bevallen je publiek helemaal niet en je communiceert daar niet over. Zij zullen hun manier van werken niet veranderen door het gebrek aan feedback en je loopt tegen een muur. Evalueer de samenwerking dus regelmatig, geef constructieve feedback en zorg dat jullie vlot kunnen blijven communiceren.
- Jouw verantwoordelijkheid: Als er iets fout gaat of als jij een fout maakt of in gebreke blijft, ben jij de enige verantwoordelijke. Vandaar het belang van goede communicatie en afspraken op dagelijkse basis.
De voordelen van je marketing uitbesteden
Er zijn natuurlijk ook enorme voordelen verbonden aan het inschakelen van een professional om je digitale marketing te ontwikkelen:
- Belastingaftrek: Zoals we hierboven al zeiden: het inhuren van een bedrijf kost geld. Maar er is goed nieuws dat je kan overtuigen: je kan ook al je kosten voor de onderaannemer aftrekken van je belastingen, door ze in te brengen als zakelijke onkosten.
- Professionaliteit: Door gebruik te maken van een gespecialiseerd bedrijf ben je zeker van de nodige professionaliteit bij bijvoorbeeld het schrijven van content.
- Tijdwinst: Aangezien professionals je marketing verzorgen, kan jij je kostbare tijd besteden aan andere taken en focussen op de kern van je bedrijf.
- Productiviteit: Tijdwinst betekent een hogere productiviteit. De onderaannemer kan veel meer inhoud produceren dan jij alleen. En dat is goed voor je bedrijf.
- Geavanceerde kennis voor je bedrijf: In een gespecialiseerd bedrijf zijn de werknemers experts op hun gebied. Daardoor doet jouw bedrijf altijd een beroep op state-of-the-art kennis en knowhow. Zo ben jij je concurrenten, die op bepaalde gebieden misschien wat achterlopen, steeds een stap voor.
- Technologie en moderniteit: Door gebruik te maken van professionals ben je ook altijd zeker van de nieuwste technologie. In het geval van digitale marketing mag je er zeker van zijn dat je onderaannemer de nieuwste software, de beste zoektechnieken en de beste marketingtoepassingen gebruikt om zijn job uit te voeren.
Maar is het dan een goed idee om je digitale marketing uit te besteden?
Een onderaannemer inschakelen kan eng zijn, zeker als je een jonge ondernemer bent die net begint. Vooral in financieel opzicht, al zijn je investering steeds aftrekbaar van de belastingen als bedrijfsonkosten.
Je zal er echter geen spijt van krijgen omdat je altijd op de hoogte blijft van de nieuwste marketingpraktijken. Bovendien kan jij je concentreren op alle andere activa van je bedrijf en zo veel tijd besparen. De sleutel tot een succesvolle samenwerking is het opzetten en onderhouden van goede communicatie met de onderaanneming om ervoor te zorgen dat alles goed wordt gecoördineerd en om het risico op fouten en vergissingen tot een minimum te beperken.
Digitale marketing is complex en vereist expertise. Dus als je vindt dat je niet deskundig genoeg bent, kan het de moeite waard zijn om het uit te besteden. Het kan ook een goede basis zijn om met digitale marketing te beginnen en je bedrijf zo van de grond te krijgen.
Wist je dat … we bij Proximus precies hebben wat je zoekt met Business Booster? We bieden een complete reeks digitale oplossingen om de zichtbaarheid van je bedrijf op het web te vergroten. Van de creatie van een website of webshop tot het opzetten van reclamecampagnes, wij zijn er om te helpen en je bedrijf een boost te geven!
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s