Online boekhouden? Met deze 7 tools doe je alles digitaal

Gepubliceerd op 18/05/2020 in Start Like A Pro

De boekhouding is voor iedere zaakvoerder een van de belangrijkste, maar ook minst leuke taken. Zelfs wanneer je een boekhouder hebt ingeschakeld, moet je nog steeds facturen opstellen en versturen. Als je net een eigen zaak hebt gestart, kan je maar beter meteen een goede routine inbouwen. Met deze 7 digitale tools beheer je je volledige boekhouding online om zo weinig mogelijk tijd te verliezen.

Online boekhouden? Met deze 7 tools doe je alles digitaal

Natuurlijk zullen deze tools de rol van een boekhouder niet zomaar kunnen overnemen. Het valt daarom aan te raden om bij het opstarten van je zaak meteen een goede boekhouder in de arm nemen. Vraag hem of haar dan zeker welke software voor jouw boekhouding nuttig is. Het is bovendien handig als jullie dezelfde tools hanteren.

Het volgende lijstje met oplossingen voor online boekhouden is zeker niet volledig, maar je vindt vast een programma dat aan jouw vereisten voldoet:

1. Freshbooks

Deze tool werkt in de cloud en is vooral bedoeld om facturen op te stellen en je boekhouding te beheren. Maar je kunt er ook de payroll van je medewerkers mee regelen. Je maakt facturen op maat van je zaak, en kunt ze met gemak dupliceren. Ook informatie van je kredietkaart kan het programma verwerken. Voorts krijg je een goed beeld van de winst of het verlies van je bedrijf. En dat is natuurlijk erg belangrijk wanneer je net een eigen zaak hebt opgestart.

Ook handig: als klanten hun facturen niet op tijd betalen, krijgen ze een vriendelijke reminder toegestuurd. Freshbooks is al te gebruiken vanaf 15 dollar per maand. Ook beschikbaar voor iOS en Android!


2. Wave Accounting

De meeste digitale boekhoudprogramma’s kosten uiteraard geld en als starter heb je wellicht de voorkeur voor een gratis oplossing. Dan is Wave Accounting voor jouw zaak misschien een waardig alternatief. Je kunt er eveneens facturen mee beheren, en ook investeringen, onkosten en betalingen mee opvolgen.

De basis van de financiële informatie die je nodig hebt, wordt door deze tool aangeboden. Zeker voor kleine ondernemingen is dit een voordelige oplossing. Ook beschikbaar voor iOS en Android!


3. Xero

Nog een goedkope oplossing in de cloud, vooral gericht op kleine en middelgrote bedrijven. Je kunt er eenvoudig facturen mee opsturen en automatisch uitzenden. Voorts beheer je betalingen met je kredietkaart, en bereken je je payroll en belastingen in een handomdraai.

Xero kan je, afhankelijk van de grootte van je zaak, gebruiken vanaf 20 dollar per maand. Ook beschikbaar voor iOS en Android!

Lanceer je zaak als een pro dankzij ons aanbod voor Starters.

Dat interesseert me!

4. Zoho Books

Zoho Books is nog een cloudoplossing voor kleine ondernemingen. Het basispakket omvat alles wat een nieuwe zaak nodig heeft om alle financiën eenvoudig te beheren. Naarmate je zaak groeit, zijn er nog tientallen andere apps die je kunt toevoegen. Ook je boekhouder en eventuele collega’s zijn overigens in staat om je documenten en facturen in real-time te bekijken en bewerken.

Voor slechts 9 euro per maand kan je al tientallen contacten beheren met Zoho Books. Ook beschikbaar voor iOS en Android!


5. WinBooks

Misschien heb je als kersverse zaakvoerder een voorkeur voor producten van Belgische makelij. Dan is WinBooks zeker het bekijken waard, want deze software is in België ontwikkeld. Deze oplossing is bovendien gericht op ondernemers die zich volledig op hun zaak willen focussen en geen tijd willen verliezen met boekhoudkundige taken. Dat is bij de meeste startups uiteraard het geval. Documenten en facturen kunnen eenvoudig met klanten worden uitgewisseld.

Ook handig: de prijs van WinBooks evolueert mee met de behoeften van je zaak. Als je dus nog niet veel vereisten hebt, kan je deze software voor een aantrekkelijke prijs gebruiken.


6. Silvasoft

Met Silvasoft heb je een interessant boekhoudprogramma dat je ook toelaat om verschillende modules via een mobiel toestel te gebruiken. Al tienduizenden ondernemers in België en Nederland maken er gebruik van. Behalve factureren kan je er ook afwezigheden mee beheren en lopende projecten bekijken.

In principe heb je met deze software zelfs geen boekhouder meer nodig, maar je kunt je hem/haar ook gemakkelijk laten meekijken zodat alles correct verloopt. Je stelt zelf een pakket samen op basis van een aantal modules. Zo beperk je de prijs en betaal je dus niet voor functies die je eigenlijk niet nodig hebt.


7. Yoursminc

Ook dit programma is gericht op ondernemers in België. Behalve een systeem voor online boekhouding is het ook een tool om offertes op te stellen en contacten bij te houden. De eerste drie maanden kan je Yoursminc gratis gebruiken, daarna betaal je maandelijks een kleine prijs. Voor 9,95 euro heb je als beginnende ondernemer al de mogelijkheid om je boekhouding te digitaliseren. Naarmate je zaak groeit, kan je deze opties nog uitbreiden.


Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like a Pro.

Start Like a Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro